30. října 2011 8:00 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Zákulisí týmu F1. Jako z jiného světa

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Budova technologického centra týmu formule 1 McLaren  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Budova technologického centra týmu formule 1 McLaren | foto: Vodafone McLaren Mercedes

PRAHA V krajině si ho nevšimnete. Budova technologického centra týmu formule 1 McLaren má jen dvě patra – cílem při výstavbě ocelovo-skleněného skvostu bylo, aby nerušil profil poklidné krajiny v hrabství Surrey. Komplexu ve tvaru půlměsíce nedaleko Wokingu tak dominuje jezírko, na kterém si hoví labutě.

Ale zdání klame. I ono je důmyslnou součástí kombinace designu a moderní technologie. Jezírko slouží k chlazení elektroniky v budově a také větrného tunelu, který je určen k testování aerodynamiky vozů. Lidové noviny dostaly jako jediné české médium unikátní příležitost jinak nepřístupné zázemí McLarenu navštívit.

Stavba komplexu zhruba 40 km vzdáleného od Londýna, jenž disponuje i rozlehlým podzemím, započala v roce 1999. „Chceme abychom byli vítězným týmem. A to nejen ve formuli 1,“ vysvětlil motivaci Ron Dennis, šéf McLarenu.

Technologické centrum totiž neposkytuje útočiště jen týmu F1, ale třeba i vývoji sportovních vozů či elektroniky na sběr dat – tu od McLarenu používají všechny stáje F1. „Skvělé zázemí láká skvělé lidi a motivuje je,“ líčil Dennis. Stavba je dokonalá v každém ohledu. Třeba dlaždičky na jedné z chodeb nechal Dennis několikrát vytrhat – dokud nebyly všechny v absolutní rovině.

Slavná auta se neprodávají

Dvanáctého května 2004 otevřela areál královna. „Sešly se tam důležité osobnosti Velké Británie, byla to velká sláva, úžasný zážitek,“ zavzpomínal pro LN bývalý manažer McLarenu Pavel Turek.

Dominantou centra je hlavní chodba, zvaná bulvár. Tu lemují vystavené monoposty značky McLaren. K vidění jsou první modely novozélandského jezdce a konstruktéra Bruce McLarena z druhé poloviny 60. let i stejný model vozu, v kterém se zakladatel stáje v roce 1970 zabil při testování. Následuje defilé dalších monopostů, s kterými řada pilotů vyhrála v posledních 40 letech dvanáct titulů mistra světa.

Budova technologického centra týmu formule 1 McLaren

Přitom dříve bylo zvykem, že stáj po sezoně auto prodala. Dennis však dbá na tradice, a tak se od počátku 80. let, kdy do McLarenu vstoupil, snaží vykoupit všechny typy, které se vyráběly. Nejde však jen o jakési muzeum, všechny vozy jsou schopny jízdy, byly kompletně zrestaurovány.

„Na bulváru je ale jen malá část sbírky, zbytek je v jedné několikapatrové budově. Tam auta pravidelně promažou, nalije se do nich palivo, nastartují se a pak zase všechny tekutiny vypustí a zakonzervují se. Vozy jsou tak plně funkční,“ popsal Turek.

Monoposty vypadají stejně jako v dobách, kdy jim tleskaly statisíce lidí v ochozech kolem závodních drah. Tedy téměř stejně: chybí jim dominantní nápisy na šasi, které musely být smazány i z archivních vozů po zákazu reklamy na tabákové výrobky…

Vývojová oddělení týmu formule 1

Bulvár prochází několika odděleními vývoje a garážemi týmu formule 1. Část skel je průhledná, jiná jsou „zamlžená“. I McLaren si totiž přísně hlídá některá výrobní tajemství, F1 je velký byznys, ve kterém se občas objeví i průmyslová špionáž. Logické tedy je, že si zde fotku na památku neuděláte, všude platí přísný zákaz fotografování.

Lze však třeba nahlédnout do oddělení, kde se vytvářejí monokoky (ochranná kostra okolo těla pilota). V tuto chvíli se už vytváří monokoky pro příští sezonu – jejich výroba je velmi zdlouhavá. Dva lidé je ručně, za pomoci laserového zaměřování, skládají ze 60 vrstev tkaniny z uhlíkových vláken. Ta jsou pětkrát tenčí než lidský vlas a zároveň dvakrát pevnější než ocel.

Nechybí ani bazén

Všude vládne naprostý pořádek, podlaha se blyští i v garážových boxech. Na dlaždicích není jediná šmouha či kapka oleje, přestože se tam stále rozebírají a udržují monoposty F1. Dennisovou zásadou je, aby se v celém areálu dalo „z podlahy jíst“.

Dříve byste všude viděli inženýry s konstrukčními prkny, ale dnes již není vidět téměř ani list papíru. Vše se vyvíjí a testuje na počítači, v případě McLarenu na špičkovém 3D designovém softwaru CATIA V6 od Dassault Systemes. V něm lze pracovat jak s jednotlivými součástkami, tak i s kompletní aerodynamikou celého vozu. V posledních letech význam simulačního softwaru ještě stoupá, neboť vedení F1 výrazně omezilo testování na okruzích i ve větrném tunelu.

„Jsme tedy pod tlakem kalendáře F1, stále pracujeme na zlepšení zhruba 3500 součástek, z kterých se monopost skládá,“ vysvětlil Rashpal Mundi z Dassault Systemes. Během sezony se monopost z 90 procent promění. „Vývoj neustále pokračuje, letos to je třeba vidět na zlepšení Jensona Buttona v posledních závodech,“ dodal Mundi.

Areál, v kterém pracuje až 600 lidí, je velmi soběstačný. Najdete v něm jídelnu pro 700 strávníků, restauraci pro vedení, bazén i různé koutky se sportovním vybavením. Komplex také získal několik designérských ocenění.

  • 0Diskuse


Vojtěch Gibiš

Autor

Vojtěch Gibišvojtech.gibis@lidovky.czČlánky