Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Začíná nová éra německé cyklistiky? Favoritem Tour je ale i letos Brit Froome

Sport

  6:00
DÜSSELDORF (od zvláštního zpravodaje) - Cyklistika v Německu prožívala podivné období. Po třiceti letech však nyní na jeho území startuje největší sportovní akce roku – Tour de France.

Chris Froome. foto: Reuters

Muži v montérkách odstraňují poslední plevel na kruhovém objezdu, každou chvíli jim nad hlavami zaburácí motory prolétávajících letadel a občas kolem nich projede auto jednoho z cyklistických týmů. Kousek opodál sedí u kavárny prošedivělý muž, pročítá si deník Rheinische Post, který má na titulní straně „Bonjour“: vítej, Tour de France, vítej v Německu po třiceti letech.

Kolumbijec Nairo Quintana ladí před startem Tour de France 2017.
Richie Porte patří mezi největší favority Tour.

Düsseldorf, město hostící slavnostní start 104. ročníku, je v pátek klidný, skoro spí a žije si svým vlastním životem. Kde je víc plakátů, víc barev, víc symbolů Tour? Kde je ta pompéznost, kterou se největší sportovní událost letošního roku tak honosí? „Tu čekejte zase až v sobotu,“ usměje se Thomas Geisel, starosta města, na tiskové konferenci. „To bude podél trati a na promenádě u Rýna milion lidí. A bude to stejně živelné jako čtvrteční týmová prezentace.“

Ta opravdu živelná byla. Desetitisíce fanoušků vítaly nejlepší cyklisty světa na náměstí Burgplatz, jehož dlážděná cesta byla pokryta žlutou barvou – barvou vítěze Tour. Na retrokole s košíkem dorazila za doprovodu četníka ze Saint-Tropez na pódium největší francouzská naděje Romain Bardet. Německý šampion Markus Burghardt hovořil o nejlepší týmové prezentaci svého života.

A tým Sky? Ten si připadal jako hlavní hvězda jednoho z největších hudebních festivalů Glastonbury. „Díky, Düsseldorfe,“ psala stáj na svém Twitteru.

Brit Chris Froome se připravuje na Tour de France.

Brit Chris Froome při představování týmů před letošní Tour.

Podobný festival to má být i dnes, kdy se ze spícího města stane město bláznivé. Německo totiž znovu objevuje vášeň pro muže dvou kol.

Tour? Nevysíláme

Vlastně je to symbolické. Do Německa se Tour vrací 200 let poté, co baron a lesník Karl Drais vyjel v Mannheimu na dřevěném kole bez pedálů, které pojmenoval draisina, a 20 let po jediném německém triumfu v závodě.

Má ho paradoxně na svědomí muž, který z velké části může za to, že se cyklistika v Německu dostala do klatby – Jan Ullrich. Byl to on spolu se Stefanem Wesemannem, Patrikem Sinkewitzem a týmem T-Mobile, kdo dopingovými skandály dohnal německé veřejnoprávní stanice ARD a ZDF k razantnímu kroku.

Bylo 18. července 2007, když místo desáté etapy do Marseille obě stanice zařadily dokument o sloních mláďatech a po něm jihoamerickou telenovelu, zastavil se tehdy i přenos online reportáží na internetu. Vysílání z Tour se i v následujících letech čím dál více omezovalo, než ho německé stanice zrušily úplně. Petice i protesty cyklistických fanoušků byly k ničemu, ti si pak museli za peníze kupovat alespoň německý Eurosport.

Tři roky trvalo, než se ARD rozhodla k živému vysílání z Tour vrátit – ale s dodatkem, že při větším počtu dopingových případů znovu odejde. Už neodešla. Mohly za to hlavně úspěchy nové, čistší generace, která německým fanouškům cyklistickou radost vrátila.

S novou generací

Z Německa se stala země, která znovuobjevovala lásku k cyklistice, v posledních letech hlavně díky sprinterům. Byl to André Greipel, který znovu nastartoval německý boom a zájem o svět dvou kol – vždyť kdykoliv od roku 2008 nastoupil ke kterékoliv Grand Tour, vždy vyhrál alespoň jednu etapu.

Tým Orica Scott, třetí zleva Roman Kreuziger.

Tým Quick-Srep Floors, druhý zprava Zdeněk Štybar.

Tým Bahrain - Merida, úplně vpravo Ondřej Cink.

Tým Bora-Hansgrohe, uprostřed kapitán Peter Sagan.

K němu se v hromadných dojezdech v posledních letech přidal Marcel Kittel, John Degenkolb zase zářil na jarních klasikách a Tony Martin začal vládnout světu v časovkách.

Tak trochu v pozadí vznikal i tým NetApp s německým vedením, který letos pod názvem Bora přiváží i největší hvězdu na cyklistickém nebi – Petra Sagana.

To vše přispělo k tomu, aby Tour po třiceti letech dostala od Německa druhou šanci.

A kde jinde by měla Tour začít než v „malé Paříži“, jak se Düsseldorfu pro módní a kulturní zázemí přezdívá. Původně přitom měla Tour s číslem 104 startovat v Londýně. V září roku 2015, jen týden před slavnostním odhalením Grand Departu, ale přišla z ostrovů odmítavá zpráva – Tour letos nechceme, byla by příliš drahá. Podle tehdejšího starosty Borise Johnsona by slavnostní start stál 35 milionů liber, což bylo nad možnostmi jeho kasy.

Pořádající společnost ASO tak hledala novou destinaci a našla ji v Düsseldorfu. „Začala nová éra německé cyklistiky,“ řekl ředitel Tour Christian Prudhomme na páteční tiskové konferenci. „Tu starou už nedokáže nikdo smazat. Ale německý boj s dopingovými aférami by měl být příkladem pro všechny ostatní.“

Ne, na minulost se v Německu nezapomnělo, o čemž svědčí i to, že Jan Ullrich nebyl pozván na dnešní slavnostní start.

Znovuzrození německé cyklistiky ale bylo téměř dokonáno.