Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Začal cyklistické Giro d'Italia. Závodníci letos poprvé v historii startovali z Jeruzaléma

Sport

  12:42
JERUZALÉM/MILÁN - Vítězným Tomem Dumoulinem v růžovém dresu loni cyklistické Giro končilo. A stejně to letošní začalo. Jen kulisy se změnily. Jeruzalém místo Milána. Velký plán se stal skutečností. Giro vyrazilo do své druhé stovky ročníků z Izraele.

Tom Dumoulin po vítězství na časovce Giro d'Italia 2018 foto: ČTK

Řediteli závodu, 59letému Maurovi Vegnimu, se splnil sen. Porazil Tour i Vueltu. Jeho podnik je prvním ze závodů Grand Tour, který odstartoval mimo Evropu.

Vegni už dříve řešil možný start Gira dokonce z New Yorku či Tokia, pak bylo vážným uchazečem Abú Zabí. O Izraeli vůbec neuvažoval.

Tak proč právě Izrael?

Proč tolik riziková země?

Protože zaplatila 12 milionů eur.

S nápadem přišli Ron Margagliot, generální manažer týmu Israel Cycling Academy, a Kanaďan Sylvan Adams, magnát v obchodu s nemovitostmi a amatérský cyklista, který se přestěhoval do Izraele. Jeho otec patřil mezi oběti holokaustu.

V létě 2016 Adams navštívil Vegniho a jeho spolupracovníky ze společnosti RCS. „Nejdřív se nápadu začít Giro v Izraeli jen smáli,“ vyprávěl. Příliš složité, příliš nebezpečné, reagovali Italové. Potom Adams pozval zapřísáhlého katolíka Vegniho do Izraele - a ten zcela otočil.

„Viděl moderní, svobodnu, bezpečnou zemi s krásnými silnicemi a už mu ten nípad nepřipadal tak bláznivý,“ říkal Adams.

„Příběh města Jeruzaléma jsem v Izraeli vnímal velmi emotivně,“ tvrdil najednou Vegni. „Filozofie Gira byla vždy o vyprávění příběhů. Idea propojit start v Jeruzalému a cíl závodu v Římě si mě získala.“

Tolik oficiální vyjádření. Ale zdaleka nešlo jen o ideu. Adams musel nashromáždit stoh listin se zárukami: těmi bezpečnostními od izraelské i italské policie, nebo finančními od orgánů izraelského sportu a cestovního ruchu.

Ani to však Vegnimu nestačilo. Požadoval záruky z nejvyšších míst.

Prosím, má je mít. V létě 2017 Adams přesvědčil premiéra Benjamina Netanjahua, jenž vyhlásil: „Ten projekt se mi líbí.“ Získali finanční podporu vlády. Později Netanjahu navštívil papeže Františka, předal mu růžový dres a požádal jej, aby požehnal Giru.

Za přidělení Grande Partenza, tedy úvodních tří etap Gira, se platí a to tak, že hodně. Irové zaplatili v roce 2014 italským organizátorům pět milionů eur. Též o start ročníku 2018 stála řada kandidátů.

Jenže Izraelci všechny přebili.

Jejich nabídka zněla: Dáme 12 milionů eur. Nešla odmítnout.

Kromě poplatku 10 milionů eur přislíbili uhradit i veškeré náklady na bezpečnostní zabezpečení akce a další podpůrný personál.

Adams se pousmál: „Podnikám v nemovitostech, dohaduji smlouvy celý život. Umím se pohybovat ve světě slov a čísel.“

V září 2017 byl Izraeli start přiklepnut.

Vzápětí došlo při oficiální prezentaci závodu ke konfliktu, když společnost RCS označila za dějiště prologu Západní Jeruzalém.

Izraelská vláda považuje město od anexe v roce 1980 za sjednocené, naopak OSN i další organizace jej mají za rozdělené.

Okamžitě následovala rozzlobená reakce izraelské vlády, která hrozila, že se stáhne z projektu Giro. Vegni a RCS se rychle omlouvali za nedorozumění a stáhli slovo „Západní“.

Rozhodnutí umístit start Gira do Izraele ovšem vyvolalo silný odpor i u mnoha skupin bojovníků za lidská práva, vyzývajících k bojkotu závodu.

Například Stephanie Adamová, mluvčí organizace PACBI, hlásala: „Izrael chce tímto projektem překrýt svoji brutální vojenskou okupaci a režim apartheidu.“

Ona i představitelé dalších organizací tvrdila, že pořádání Giro v Izraeli má sloužit k zakrytí politických problémů země stejně jako fotbalová mistrovství světa v Rusku a Kataru.

„Copak si někdo naivně myslím, že Izrael zaplatil 12 milionů eur kvůli lásce k cyklistice?“ hřímala. „Celé je to jen velký propagandistický tah.“

Akce se navic koná v rámci oslav 70. výročí vzniku státu Izrael. Palestinci považují tyto oslavy za „Nakba“ - arabsky katastrofu.

Adams na kritiku reagoval: „Vždy narazíte na odpor. Různé skupiny mají své různé názory a svoji propagandu. Ale Izrael je pluralistický stát, Arabové tu pracují v turismu, zdravotnictví i politice.“

V otevřeném dopise, zaslaném na Mezinárodní cyklistickou unii (UCI) kritizovalo umístění Gira do Izraele rovněž 29 členů Evropského parlamentu a vyzývalo organizátory, aby přemístili start do politicky klidnějšího regionu.

V březnu se následně uskutečnily proti izraelskému Giru protestní akce ve 20 městech Evropy a Středního východu.

Organizátoři závodu už pro jistotu tajně chystali i plán B se startem v Apulii, kdyby jim situace přerostla přes hlavu. Nicméně navenek zůstával Vegni neoblomný: „Věděli jsme, že vyvoláme protichůdné reakce, ale stále věříme, že sport má zůstat mimo politiku.“

Šlo opět jen o slova. Plně si uvědomoval, že taková vize je v Izraeli i vzhledem k chystaným protestům Palestinců na trati etap nemožná.

V pátek žádné demonstrace časovku nenarušily.

Bude to platit i o víkendu?

Autor:

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha