Tři poklady české cyklistiky dobývají vlastní svět. Každý v trochu něčem jiném. Každý svým stylem. Roman Kreuziger. Zdeněk Štybar. Jaroslav Kulhavý.
Zatímco prvního proslavila v předešlých dvou letech hlavně Tour de France, druhý pro změnu oživil zájem o cyklokros. Něco podobného se daří také tomu třetímu v cross country, suverénovi letošní sezony, který jezdí o několik levelů výš než jeho soupeři. Výčet jejich úspěchů a triumfů si můžete zrekapitulovat v infografice výše. Je více než jasné, že každý z nich má významnou hodnotu.
Kde jsou Češi dobříSILNIČNÍ CYKLISTIKA MTB CROSS COUNTRY CYKLOKROS |
Právě silnice tuto výjimečnou generaci může nakonec spojovat. Mimochodem – všimli jste si? Všichni tři jsou skoro stejně staří. Kolem 25 let dozrávají jako víno. Byl to Kulhavý, který LN řekl: "Tohle je optimální věk. Můžu se dál zlepšovat."
Jezdit na silnici je o prestiži
Když před lety odešel jako juniorský šampion do zahraničí, zjistil, že mu více vyhovuje domácí zázemí. Vrátil se a rok od roku rostl. Jenže tohle je spíše výjimka. Právě Kreuzigerovi se Štybarem výrazně pomohlo to, že se mohli rozvíjet od mládí v cizině. Tam, kde o svoje místo musíte tvrdě bojovat a kde už vám rozhodně nedají nic zadarmo.
"To není jen o talentu, ale i vlastním úsilí a systematické práci," líčí Tesař. "Bez rodičů nebo kvalitního týmu by tohohle nedosáhli. A je sakra rozdíl závodit v nejsilnější stáji u nás a stáji, kde nesmíte 80 až 90%závodů vypustit. Tam se kluci staví na vlastní nohy." Kreuziger dnes žije v Itálii, Štybarovi se zase stala osudná Belgie.
S tamním profi týmem, za který jezdí premiérový rok na silnici, podepsal tříletý kontrakt, což není na silničního nováčka vůbec běžné. Když v cyklokrosu vyhrál, co se dalo, mnozí mu ťukali na čelo: "Neblázni, ztratíš svoji slávu." On však vyhlížel nové možnosti. "Chci zkusit něco jiného, je to výzva."
Podobné choutky má teď i Kulhavý – po hrách v Londýně, kde má velkou šanci na zlato, by ho prý silnice lákala. Ostatně právě silnice je disciplína ze všech "největší". Ano, po finanční stránce, ale především po té prestižní. Ale jen pro představu – Štybar teď podle odhadů může mít v profi silničním týmu o polovinu vyšší základní plat, než když měl sezonu snů v cyklokrosu. Nemusí to trvat dlouho. A za pár let mohou ti tři tvořit jeden peloton.