Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Výjimečná generace cyklistů šíří slávu Česku

Sport

  16:24
PRAHA - Silnice, cyklokros, nebo horská kola? Kreuziger, Štybar, nebo Kulhavý? Právě díky nim česká cyklistika zažívá v různých kategoriích žeň úspěchů, jakou nepamatuje. A ptá se: který z těch tří je vlastně nejlepší? Bylo by to bezesporu velmi zajímavé – vymyslet systém trojboje. A poté mezi nimi uspořádat vzájemnou konfrontaci... Co myslíte, pro koho by skončila nejlépe?

Roman Kreuziger na Giro d´Italia. foto: www.proteam-astana.com

Tři poklady české cyklistiky dobývají vlastní svět. Každý v trochu něčem jiném. Každý svým stylem. Roman Kreuziger. Zdeněk Štybar. Jaroslav Kulhavý.

Grafika: cyklistický trojlístek.

Zatímco prvního proslavila v předešlých dvou letech hlavně Tour de France, druhý pro změnu oživil zájem o cyklokros. Něco podobného se daří také tomu třetímu v cross country, suverénovi letošní sezony, který jezdí o několik levelů výš než jeho soupeři. Výčet jejich úspěchů a triumfů si můžete zrekapitulovat v infografice výše. Je více než jasné, že každý z nich má významnou hodnotu.

Kde jsou Češi dobří

SILNIČNÍ CYKLISTIKA
Je nejpopulárnější kategorií. Dělí se na závody jednodenní (klasické) a etapové (několikadenní nebo několikatýdenní). V této disciplíně, která je považována za nejtěžší, se točí také nejvíce peněz a je v ní rovněž největší konkurence. Ale má největší množství dopingových případů. Nejznámější je "velká trojka" závodů – Giro d’Italia, Tour de France a španělská Vuelta. Sport dlouho patří mezi olympijské, muži i ženy závodí v časovce i individuálním závodě.
HVĚZDY SOUČASNOSTI: Alberto Contador (Šp.), Andy a Fränk Schleckovi (Luc.), Cadel Evans (Austr.), Mark Cavendish (Brit.)

MTB CROSS COUNTRY
Závodníkům na horských kolech se zjednodušeně říká bikeři. Prudce tento sport vzrostl v polovině 90. let – od Atlanty v roce 1996 je součástí letní olympiády. Během sezony se jezdí maratony nebo půlmaratony či klasické okruhové závody a až na výjimky probíhají v přírodních terénech. Kromě mistrovství světa nebo Evropy se pořádá také spousta seriálů. Nejprestižnější je Světový pohár.
HVĚZDY SOUČASNOSTI: Jaroslav Kulhavý, Nino Schurter (Švýc.), Julien Absalon (Fr.), José Antonio Hermida (Šp.)

CYKLOKROS
Závodění na galuskách v terénu a s překážkami se na rozdíl od ostatních disciplín provozuje převážně v zimním období. Podniků se sice účastní muži i ženy, olympijský ale tento sport není. Má i nejmenší konkurenci jezdců, mezi světové velmoce se řadí hlavně Belgie, Nizozemsko nebo Česko. Za ty nejprestižnější série je považován Světový pohár nebo série Superprestige. Každým rokem probíhá i mistrovství světa.
HVĚZDY SOUČASNOSTI: Zdeněk Štybar, Niels Albert (Bel.), Sven Nys (Bel.), Kevin Pauwels (Bel.)

"Těžko říct, jak by ten trojboj dopadl," uvažuje Lubor Tesař, bývalý reprezentant. "Já bych možná mírně favorizoval Štybara pro jeho současnou všestrannost, ale možná by Kulhavý při své aktuální formě v bikách najel takový náskok, že by mu to stačilo. Jenže i Kreuziger by mohl těžit ze svých obrovských zkušeností na silnici."

Právě silnice tuto výjimečnou generaci může nakonec spojovat. Mimochodem – všimli jste si? Všichni tři jsou skoro stejně staří. Kolem 25 let dozrávají jako víno. Byl to Kulhavý, který LN řekl: "Tohle je optimální věk. Můžu se dál zlepšovat."

Jezdit na silnici je o prestiži

Když před lety odešel jako juniorský šampion do zahraničí, zjistil, že mu více vyhovuje domácí zázemí. Vrátil se a rok od roku rostl. Jenže tohle je spíše výjimka. Právě Kreuzigerovi se Štybarem výrazně pomohlo to, že se mohli rozvíjet od mládí v cizině. Tam, kde o svoje místo musíte tvrdě bojovat a kde už vám rozhodně nedají nic zadarmo.

"To není jen o talentu, ale i vlastním úsilí a systematické práci," líčí Tesař. "Bez rodičů nebo kvalitního týmu by tohohle nedosáhli. A je sakra rozdíl závodit v nejsilnější stáji u nás a stáji, kde nesmíte 80 až 90%závodů vypustit. Tam se kluci staví na vlastní nohy." Kreuziger dnes žije v Itálii, Štybarovi se zase stala osudná Belgie.

S tamním profi týmem, za který jezdí premiérový rok na silnici, podepsal tříletý kontrakt, což není na silničního nováčka vůbec běžné. Když v cyklokrosu vyhrál, co se dalo, mnozí mu ťukali na čelo: "Neblázni, ztratíš svoji slávu." On však vyhlížel nové možnosti. "Chci zkusit něco jiného, je to výzva."

Podobné choutky má teď i Kulhavý – po hrách v Londýně, kde má velkou šanci na zlato, by ho prý silnice lákala. Ostatně právě silnice je disciplína ze všech "největší". Ano, po finanční stránce, ale především po té prestižní. Ale jen pro představu – Štybar teď podle odhadů může mít v profi silničním týmu o polovinu vyšší základní plat, než když měl sezonu snů v cyklokrosu. Nemusí to trvat dlouho. A za pár let mohou ti tři tvořit jeden peloton.