Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Vedrem trpí i cyklisté. Na Tour jim pomáhají také dámské punčocháče

Sport

  7:04
PRA-LOUP (od našeho zpravodaje) - Jak se udržet soupeřů? Jak překonat hory? A také... jak se neuvařit? I tato otázka je na rozpálených silnicích letošní Tour zásadní. Kdo to nedokáže, prohrává s úžehem, vyčerpáním i křečemi.

Mobilní ledovou vanu využívali jezdci stáje Lotto už na Tour de France v roce 2012. foto: pezcyclingnews.com

Pomocníci týmu Tinkoff-Saxo sháněli v pondělí ve městě Gap mobilní klimatizace, protože ty v jejich hotelu Best Western byly zcela nedostačující.

Marcel Sieberg z Lotta Soudal si v noci na úterý z hotelu Le Clos prostřednictvím Twitteru postěžoval: „Pořád tu máme 31,9 stupně na pokoji. To je jako noční můra.“

Jako by nestačilo, co závodníci zažívají během Tour na trati.

Extrémní vedra déle než týden spalují jižní Francii. „Jsou horší než na Vueltě v Andalusii. Tam bylo to horko aspoň suché,“ porovnává Roman Kreuziger. Zato tady? Triko propotíte tak rychle, že ani nevíte jak. Dokonce i Nicolas Roche ze Sky, který si jindy v teplotách nad 30 stupňů libuje, najednou tvrdí: „Tohle už je i na mě moc.“

Celkem 169 zbylých cyklistů této Tour bylo ve středu v Digne-les-Bains na startu 17. etapy opět připraveno grilovat se během dne zaživa.

Ledové kostky na zádech

Bradley Wiggins se kdysi chystal na Vueltu 2011 dokonce i tak, že trénoval na trenažeru v sauně. A Richie Porte se loni o prvním volném dni Tour adaptoval na nadcházející vedra tím, že usilovně šlapal na trenažeru v kamionu mechaniků, kde topení pustili na maximum.

Na silnicích letošní Tour je naopak vítán jakýkoliv nápad, jak se co nejrychleji zchladit.

Mechanici a maséři týmů naplňují před startem laciné dámské punčocháče ledem, z obou stran je zavážou, uloží do chladicího boxu a během etap jezdcům podávají. „Dáváme si je za krk, na zápěstí i pod dres,“ líčí Dan Martin z týmu Cannondale. Scéna, jak za cílem vyndává zpod dresu dámské punčochy, sice může vypadat komicky, ale účel světí prostředky.

Jezdci Sky mají dokonce vzadu na dresech kapsičky, kam vkládají kostky ledu. A Bora či Giant vozí přístroje na výrobu ledové tříště, kterou pak jejich cyklisté dostávají do bidonů.

Stále populárnější jsou i vesty s kapsami, kam domestik umístí až devět bidonů. „Jeden z nás neustále pendluje mezi autem a pelotonem,“ říká Kreuziger. Zamezit nebezpečí dehydratace je klíčem k úspěchu. „Vozíme bidony každých 20 minut,“ říká Leopold König.

Někteří cyklisté si před startem oblékají ledové vesty. „Jenže pak stojíme půl hodiny na startu a stejně se rozehřejeme,“ namítá

Kreuziger, který jim dává přednost až po etapě: „Nejdřív studená sprcha a pak vesta. V rozpařeném těle sníží teplotu a vy se uklidníte.“

Ve vaně „u Štybarů“

Na scénu se opět vrací také ledové vany, do nichž cyklisté hned za cílem naskáčou. Tým Etixx-Quick Step je vozí v obytném automobilu, jenž dříve sloužil Zdeňku Štybarovi při cyklokrosových závodech. „Vyvolává to ve mně hezké vzpomínky. Na posledním kopci se vždycky těším, až se za cílem naložím do ledové vany,“ líčí Štybar.

Jeho týmový kolega Mark Cavendish přikyvuje: „Hned se cítíte líp. Je to báječná věc.“

Voda je 10 až 13 stupňů studená a Helge Riepenhof, lékař Etixxu, popisuje, že ledová vana plní hned čtyři základní funkce: „Zaprvé zchladí vaši tělesnou teplotu. Zadruhé hydrostatický tlak vody působí účinně na žíly, vedoucí k srdci. Zatřetí je vana přirozenou cestou, jak redukovat záněty. A začtvrté navozuje psychickou pohodu.“

Štybar se do ní nakládá i dvakrát za večer. Nejprve po etapě a později i v týmovém hotelu. „V úterý dokonce i ve dvě v noci. Jinak bych vůbec neusnul,“ říká v Pra-Loup.  

Autor: