Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Velkou cenu F1 v Abú Zabí vyhrál Vettel a je vicemistrem světa

Sport

  15:47
ABU ZABÍ - Vicemistrem světa vozů formule 1 je Němec Sebastian Vettel, který vyhrál dnešní Velkou cenu v Abú Zabí, poslední závod sezony.

Vítězný Vettel. foto: ČTK

O čtvrtý double sezony stáje Red Bull se druhým místem postaral Australan Mark Webber, třetí projel cílem Brit Jenson Button, který si titul mistra světa zajistil již před dvěma týdny.

Shrnutí sezóny plné událostí

Dvojité difuzory, kvůli nimž na začátku roku bylo mezi jezdci a stájemi hodně zlé krve, rozhodly letošní ročník mistrovství světa vozů formule 1. Před sezonou se k jejich testování a nasazení rozhodly tři stáje, ale Brawn GP jejich výhodu i díky genialitě svého šéfa Rosse Brawna využil dokonale.

Jeho pilot Jenson Button z Velké Británie vyhrál šest z úvodních sedmi závodů a figuroval v čele od první Velké ceny až do konce šampionátu, i když v závěru spíš jen paběrkoval.

Letošní ročník ale přinesl i další důležité události - neshody Mezinárodní federace FIA se stájemi a piloty nad novými pravidly a omezením rozpočtů týmů. Ty se vyostřily až ve vážný spor, který mohl skončit i založením nového seriálu závodů, o čemž uvažovalo hned osm stájí včetně Ferrari a McLarenu. Nakonec byla tato hrozba po dlouhých jednáních zažehnána.

I kvůli dvojitým difuzorům se vedly rozvášněné debaty, ale Brawn věděl o škvíře v pravidlech a jeho úspěch soupeře zaskočil. Když mu jeho technickou novinku posvětila FIA, ostatní týmy už totiž nemohly v průběhu sezony začít s testováním.

Letošní rok vůbec znamenal pro formuli nebývalé změny. Tytam jsou doby nadvlády Ferrari a McLarenu, které bojovaly "jen" o třetí pozici v Poháru konstruktérů. Zato Brawn byl suverénní. Hned v prvním závodu braly jeho monoposty double, což se jim podařilo v sezoně celkem čtyřikrát. Když se přestalo dařit Buttonovi, rozjel se Brazilec Rubens Barrichello.

Stínem sezony bylo zranění Felipeho Massy z Brazílie, kterého v Maďarsku trefila do hlavy pružina právě z Barrichellova vozu v momentě, kdy se po okruhu řítil téměř dvousetkilometrovou rychlostí. Přivodila mu velmi vážné zranění, které se naštěstí nakonec obešlo bez trvalých následků, třebaže Massa do konce sezony už jezdit nemohl. V příštím roce se má ale vrátit.

Negativní reklamu si udělala stáj Renault. Po roce totiž vyšlo najevo, že jeho pilot Nelson Piquet mladší naboural při loňské Velké ceně Singapuru na příkaz vedení týmu do zdi a umožnil tak kolegovi Fernandu Alonsovi manévr, jenž vyústil v jeho vítězství v závodě. Z vedení Renaultu odstoupil šéf Flavio Briatore, který nakonec od FIA dostal doživotní zákaz činnosti, i technický ředitel Pat Symonds.

Sezona formule 1 skončila, ale před příštím rokem je na stole nebývale mnoho otazníků. Jistotou je konec týmu BMW vinou ekonomické krize, záruku však stále nemá stáj Sauber ani hodně špičkových pilotů, kteří tak budou v příštích týdnech žít v nejistotě a jednat o nových angažmá. Letošní sezonou skončilo rovněž tankování uprostřed závodů a využití systému sběru kinetické energie KERS, který se moc neosvědčil.

Přesuny mezi týmy ale už začaly. Polák Robert Kubica (BMW) se stěhuje do Renaultu, kde nahradí Španěla Alonsa, který putuje k Ferrari. Tam proto už není místo pro bývalého mistra světa Kimiho Räikkönena z Finska, který uvažuje o přestupu do rallye, třebaže o něj mají zájem Toyota a McLaren. S rallye však chce koketovat i tehdy, kdyby se pro něj práce v F1 našla. V McLarenu nejspíš od Hamiltona odejde Fin Heikki Kovalainen.

Jisté je, že Nico Rosberg opustí Williams, bez práce zatím budou Nick Heidfeld (Sauber), Jarno Trulli z Toyoty a Adrian Sutil z týmu Force India.

Na konci kariéry jsou zřejmě Francouz Romain Grosjean i Ital Giancarlo Fisichella, který se neosvědčil jako náhradník za zraněného Massu u Ferrari.

O rozruch se letos navíc postaral i sedminásobný mistr světa Michael Schumacher z Německa, z jehož probíraného návratu nakonec sešlo. S Brazilcem Massou se do rudého monopostu v příštím roce počítá.

Smlouvu nemá ani mistr světa Button, ale vypadá to, že u Brawna zůstane; u Barrichella je však pravděpodobnost setrvání nižší, spekuluje se o příchodu Rosberga. Jasno mají u Red Bullu, druhého týmu v Poháru konstruktérů, kde zůstávají Australan Mark Webber i Němec Sebastian Vettel, vicemistr světa.

Novými týmy v šampionátu budou US F1, Manor, Lotus a Campos, v jehož barvách se objeví Bruno Senna, synovec legendárního brazilského pilota Ayrtona Senny.

Autor: