Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

V sobotu startuje Rallye Dakar. V Jižní Americe už potřetí

Sport

  3:00
PRAHA - Zeměpisnou přesnost vystřídala tradice. Slavná Rallye Dakar může na dojezdy do hlavního města Senegalu zapomenout. Už potřetí totiž bude hostit nejtěžší rallye světa Jižní Amerika, konkrétně Argentina a Chile.

Tomešek na startu Rally Dakar. foto: ČTK

Tam se podnik přemístil předloni, poté co v prosinci 2007 došlo v Mauritánii k vraždě tří vojáků a čtyř francouzských civilistů. Kvůli tomu a hrozbě teroristických útoků totiž museli organizátoři ročník 2008 zrušit.

A i když se místo klasického startu z Paříže a konci v Dakaru nyní začíná i končí v Buenos Aires, duch rallye a tradice zůstaly. Africké písečné duny vystřídala nejsušší poušť na světě Atacama, závodníci na motocyklech, čtyřkolkách, osobních automobilech a kamionech si navíc rallye zpestří i přejezdy andských velehor.

Rok 2010 v obrazech

"Poušť Atacama je nejlepší možná volba z geopolitického pohledu, z míst, kde se teď může jet," líčil pilot kamionu Aleš Loprais.

Železobetonový dědek Macháček Celkově čeká na odvážné jezdce téměř devět a půl tisíce kilometrů dlouhá trať. Pozítří se z Buenos Aires vydají do první etapy i dvě české motorky a čtyřkolky, tři osobní automobily a pět kamionů.

Zatímco motorkáři touží především nejtěžší rallye dojet, mezi čtyřkolkami má Česko ostříleného Josefa Macháčka. Třiapadesátiletého jezdce KM Racing Teamu loni vyřadilo zranění ramene, ale letos si opět brousí zuby na úspěch. Sladký pocit vítěze Dakaru si už totiž vyzkoušel pětkrát...

"Holanďané mi říkají Železobetonový dědek, mladé vesměs šokuji. Přijede dědek na zpatlané čtyřkolce a je nejrychlejší," říkal v rozhovoru pro server iDNES.

Miroslav Zapletal.

Na startu mezi českými jezdci v osobních automobilech chybí muž, který před dvěma lety dojel na Dakaru sedmý, což je historicky nejlepší umístění. Miroslav Zapletal se původně chtěl se svým Offroadsport týmem vydat do Ameriky se dvěma novými obrovitými hummery, ale nakonec vyrazí jen jeden. Zapletala totiž do kokpitu speciálu nepustí prasklé obratle. Ty si poranil při loňském Dakaru a stále je ještě nemá srostlé...

Sobotní start neuvidí ani monsieur Dakar Karel Loprais. Vítěz šesti rallye v kategorii kamionů závodil naposledy v roce 2003, kdy si však při havárii pochroumal záda. V posledních letech jezdil aspoň jako doprovod svého synovce Aleše, který se i letos se svou tatrou bude snažit zastavit ruské Kamazy – jakési formule 1 Dakaru.

"Přijedu až později. A budu držet Alešovi palce. Ale Kamaz disponuje obrovským balíkem peněz," přiznal LN Karel Loprais.

Posádka jeho synovce doznala jedné změny: místo navigátora zaujal velezkušený Josef Kalina. Muž, který byl u tří titulů Lopraise staršího. "Nikdo nezná Dakar lépe než Pepa. A já pořád věřím, že si s ním také ještě jednou na Dakaru zazávodím. Bohužel se proti tomu ale staví zdraví," dumal Karel Loprais.

Kromě Lopraise myslí na úspěch i Marek Spáčil, který řídí tatrovku Czech Dakar Teamu. "Mezi kamiony je ale největší konkurence v historii. Takže za úspěch budu pokládat už to, že dojedeme do cíle."

Buenos Aires: hrozné vedro a bouračky

BUENOS AIRES Slavná Rallye Dakar odstartuje sice "až" 1. ledna, Buenos Aires se však již v těchto dnech intenzivně připravuje na bezesporu největší show roku. 

Do hlavního města Argentiny postupně přibývají posádky závodních strojů i asistencí, novináři a vůbec všichni, kdo se kolem největšího motoristického podniku na světě pohybují.
Zatímco Evropě ukazuje svou sílu zima, televizní stanice v Argentině vysílají zprávy s titulkem "red alert", které upozorňují na teploty dosahující téměř sedmatřiceti stupňů ve stínu.
Na čtyřhodinový časový posun v kombinaci s čtyřiačtyřicetistupňovým teplotním skokem si těla bílých Evropanů přece jen musela chvíli zvykat...

Hořící dálnice Jestliže se většina techniky z Evropy dopravila do Jižní Ameriky trajektem po moři, tak ruský kamionový gigant Kamaz musel poslat vlajkovou loď své hvězdy Vladimíra Čagina letecky, poté co propagační akce ve Francii těsně před odjezdem nedopadla úplně podle představ ruského cara.

Dostat kamion letecky do Buenos Aires se povedlo bez problémů, ruské posádky však zatím do místa startu rallye kvůli zrušeným letům nedorazily.

Dá se však předpokládat, že nakonec všichni dorazí včas, a to i kdyby měl být vypraven další speciál.

Vysoké teploty v Buenos Aires výrazně komplikují dopravu. V úterý začali pořadatelé vydávat z Delta doku vzdáleného zhruba 100 kilometrů od centra Buenos Aires techniku. Požár kamionu, který se následně rozšířil na okolní porost, zablokoval na dlouhou dobu dálnici, a tak mohli někteří závodníci poprvé vyzkoušet svoje nářadí na neplánované terénní vložce v okolí dálnice.

Hned první den tak došlo k několika nehodám, do kterých byly zapleteny závodní vozy...

LADISLAV LÁLA, Autor je spolupracovníkem LN a jede s Czech Dakar Teamem