Ukrajinská policie zahájila razie a vyšetřování ve 35 tamních klubech. Pouze dva, Dynamo Kyjev a Šachtar Doněck čili střídavě jediní mistři od roku 1993, obviněny nebyly. Ministr vnitra Arsen Avakov pro agenturu AP prohlásil, že se ovlivňováním prostřednictvím sázek dalo vydělat až pět milionů eur ročně.
„Hráčům a rozhodčím bylo buď vyhrožováno, nebo byli upláceni až sty tisíci hřiven (přibližně 83 tisíc korun), aby se postarali o požadovaný výsledek zápasu. Šlo o 57 utkání,“ uvedl Avakov s dodatkem, že razie před finále Ligy mistrů mají ukázat, že „fotbal musí být v duchu fair play.“
Arsenal má nastupce za Wengera. Čecha bude nově trénovat Emery |
Podle ukrajinských orgánů se případ týká převážně týmů z nižších soutěží, jejichž duely bývají minimálně vysílané v televizi. To umožňuje podvodníkům snáze zakamuflovat ovlivnění zápasů. Policie k vyšetřování rovněž využívá záznamy hovorů mezi lidmi z vedení klubů a rozhodčími.
Průšvih se dotýká také Vorskly Poltava a Zorji Luhaňsk, kterým hrozí vyloučení z nadcházejícího ročníku Evropské ligy. Poltava si třetí příčkou v lize zajistila základní skupinu, Luhaňsk má jít do třetího předkola.
„UEFA si je vědoma vyšetřování a nadále podporuje Ukrajinskou fotbalovou federaci v koordinaci s tamními veřejnými orgány v tomto tak důležitém boji proti ovlivňování zápasů,“ uvedla Evropská fotbalová asociace v prohlášení.
„Nedorozumění bylo objasněno“
Právě UEFA se v ukrajinském hlavním městě postarala o velké nedorozumění, když Kyjev polepila reklamou na finále Ligy mistrů (hraje se v sobotu od 20.45 hodin). Na poutačích se totiž objevilo i logo Gazpromu, ruské státní plynárenské společnosti a jednoho z hlavních sponzorů soutěže.
To rozčílilo Ukrajince, kteří začali Gazprom z politických důvodů zakrývat plachtami.
„Náš postoj k čemukoliv a komukoliv spojenému s touto agresivní zemí bohužel není jasný všem,“ uvedl Andrij Mirošnyčenko, hlavní zástupce koordinátora finálových příprav. „Doufám, že UEFA nám porozumí.“
Porozuměla, v oficiálním prohlášení uvedla, že „došlo k nedorozumění, které však bylo objasněno, a Gazprom už na reklamních poutačích vidět nebude.“