Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Super Bowl vydělává miliardy. Letošní 50. bude opět lámat rekordy

Sport

  15:30
SAN FRANCISCO - Finále ligy amerického fotbalu NFL je celosvětově nejsledovanější sportovní událostí. Její sportovní rozměr ale přesahuje ten byznysový. Super Bowl každoročně roztočí kola ekonomiky na maximum. Letos multimiliardová komerční show zavítá do San Franciska a podle všeho půjde v mnoha ohledech o rekordní ročník.

Finále ligy amerického fotbalu trhá rekordy. Letos tomu nebude jinak. foto: Reuters

Až v neděli 7. února vejdou hráči Carolina Panthers a Denver Broncos na stadion, budou rázem bohatší o 49 tisíc dolarů (v přepočtu 1,2 milionu korun). Ti, kdo pak odejdou s trofejí pro vítěze, dokonce o 97 tisíc dolarů.

Pro největší hvězdy to není moc, vždyť platový průměr obou mužstev přesahuje dva miliony dolarů ročně. Pro zelenáče s minimálními kontrakty 420 tisíc dolarů jde však o slušné přilepšení.

Cam Newton si otevřel pusu na špacír, negativní reakce se však nebojí.
Koncentrace před zápasem. Marshawn Lynch z týmu Seahawks si zahalil tvář...

S bonusy za postup vyřazovací fází až k titulu si každý přijde na 189 tisíc dolarů, a to nemusí ani jednou zasáhnout do hry. To je o 24 tisíc více, než kolik činily prémie loňských šampionů. Pro mnohé závratné sumy jsou však stále jen špičkou ledovce.

Vzpruha městské kasy

Zhruba 850tisícové město na západním pobřeží USA vyjde pořádání prestižní události na čtyři miliony dolarů. Do sanfranciského zálivu totiž kvůli tomu přijede přes milion lidí a to si žádá velké výdaje na dopravu, bezpečnost a další. Na sa motném Levi’s Stadium bude zápasu přihlížet 70 tisíc lidí, kteří byli ochotni za lístek zaplatit od 850 do 20 tisíc dolarů. VIP lóže ale vyjde i na 200 tisíc.

Městu se však vynaložené peníze vrátí. Analýza sanfranciské radnice, která kulturní význam Super Bowlu staví na úroveň novoročních oslav, přehlídek amerického námořnictva či tradičních průvodů gay komunity, uvádí příklady z minulých let. Pro New Orleans znamenalo pořádání akce v roce 2013 finanční injekci 480 milionů dolarů.

Do ekonomiky Phoenixu přiteklo díky loňskému finále dokonce 719 milionů. Do toho patří prodeje zboží i služeb, které během celého týdne a především víkendu raketově rostou. Nejvíce si mnou ruce podnikatelé v pohostinství, od restaurací po prodejce párků.

Ať už doma u televize, nebo na veřejnosti, Američané se v jídle během svátků neomezují a Super Bowl je podle ministerstva zdravotnictví v denní konzumaci druhým dnem roku, hned za Dnem díkůvzdání. Jemu podřízené Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí proto vydalo instrukce, co a jak během neděle konzumovat, aby lidem nebylo špatně.

Čísla, která má letošní jubilejní, padesátý ročník Super Bowlu překonat, jsou úctyhodná. Místo konání navštíví nejvíce lidí v historii. I u televize usedá stále více lidí a loňský rekord 114,4 milionu diváků tak bude dozajista překonán. Žně mají i sázkové firmy. Podle americké loterijní asociace se na finále prosází přes 115 milionů dolarů. Nesrovnatelně více, a to 4,1 miliardy dolarů, však bude tvořit objem nelegálních sázek.

Reklama za pět milionů

Na rozdíl od podezřelých bookmakerů a šedé ekonomiky peníze utracené legálním způsobem poslouží dobré věci. Organizační výbor Super Bowlu totiž předem oznámil, že 25 procent výnosů půjde na charitativní účely v oblasti sanfranciského zálivu.

Právě tato oblast se nazývá Silicon Valley a je Mekkou světového technologického průmyslu. Kromě velkých firem jako Google, Apple či Intel zde sídlí i nespočet startupů, pro které jde o příležitost dokázat světu, že jejich nápad skutečně funguje.

Je totiž jedno, že dopravní aplikace Uber funguje ve více než 400 městech po celém světě. Pokud nezvládne Super Bowl na svém domácím hřišti, bude pro smích. Stejně je na tom Airbnb, zprostředkovávající krátkodobé pronájmy v soukromých bytech. Společnost už oznámila, že počítá s 15 tisíci zprostředkovanými ubytováními, což je čtyřnásobek loňských výkonů ve Phoenixu.

K Super Bowlu již tradičně patří také reklamy. Spoty už se staly koloritem a diváci během jejich vysílání od obrazovek neodchází, ba naopak se na ně těší měsíce dopředu. Řada firem proto kvůli tomu natáčí nové a speciální šoty.

Prestiži ale odpovídá cena. Půl minuty vysílacího času stojí pět milionů dolarů. Televizní stanice NBC si loni účtovala 4,5 milionu. CBS, přenášející letošní ročník, vysílala Super Bowl naposledy před třemi lety. Tehdy firmy za 30 sekund platily 3,8 milionu.

Pro srovnání, stanice NBC, CBS a Fox, které si vysílání Super Bowlu a nedělních zápasů vždy po roce střídají, platí za vysílací práva tři miliardy dolarů ročně. Podle kontraktů platných do roku 2013 to bylo 1,93 miliardy.

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!