Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Štybar před Flandrami: Nejsme favorité. Což je ale dobře, chceme vyhrát

Sport

  10:00
BRUSEL - Letos už má na kontě druhé místo ze Strade Bianche a vyhranou etapu na Tirrenu. Nyní sní o výrazném úspěchu při některém z klasických Monumentů. V neděli stane Zdeněk Štybar na startu jubilejního stého ročníku závodu Kolem Flander. Bude jedním z pilířů sestavy Etixxu, týmu mnoha osobností, který má na domácí půdě jednoznačný cíl: vyhrát.

Bude se takto Štybar radovat také ve Flandrech? foto: Twitter Tirreno Adriatico

Na videu, které z pátečního tréninku na trase Flander zveřejnila stáj Astana, bylo vidět bahno na obávaném Koppenbergu. Jak se tam trénovalo vám?

Projížděli jsme si ho o den dříve, ale nepřišlo mi, že by to byla nějaká tragédie. I když je možné, že jak potom kamiony vozily na Koppenberg zábrany, rozjezdilo se to tam. Ale zítra má být hezky, přes noc sice podle předpovědi sprchne, ale na neděli předpovídají 20 stupňů, tak si myslím, že bláto asi nebude hrát žádnou roli.

Předpověď počasí hlásí pro Bruggy na neděli polojasno. Takže se vašeho prvního deštivého Monumentu nejspíš ani nadále nedočkáte.

No já nevím, jestli si to mám přát nebo ne, protože za deště by bylo všechno tak strašně nervózní, že závod by tím byl hodně ovlivněný. Mně by samozřejmě déšť mohl vyhovovat, jenže pak to může lehnout na špatném místě, kde zrovna budu i já.

Kdo také pojede Flandry

Kaťuša: Kristoff, Kuzněcov.

Tinkoff: Sagan, Gatto.

Etixx-Quick Step: Boonen, ŠTYBAR, Terpstra, Trentin, Vandenbergh, T. Martin.

Lotto Soudal: Greipel, Benoot, Roelandts.

Trek: Cancellara, Stuyven, Devolder.

BMC: Van Avermaet, Phinney.

LottoNL-Jumbo: Vanmarcke.

Sky: Kwiatkowski, Rowe, Stannard, Thomas.

Dimension Data: Boasson Hagen, Eisel.

Astana: Boom, Fuglsang.

FdJ: Démare.

IAM: Haussler.

Movistar: Amador, Ventoso, Lobato, D. Quintana.

Orica: Tuft, Mezgec.

Wanty: Marcato.

Bora-Argon 18: BÁRTA, Thwaites.

CCC: Ponzi, ČERNÝ.

Direct Energie: Chavanel.

Southeast: Pozzato.

Váš vztah k závodu Kolem Flander se postupně měnil. Po prvním startu jste mi nadšeně tvrdil: Tohle bude má oblíbená klasika. Jenže v následujících letech jste uvažoval, že vám bude vyhovovat spíše Paříž-Roubaix. Jak je to tedy nyní?
Když já jsem si ještě pořádně nevybral, abych pravdu řekl. Na Roubaix se mi zatím povedly lepší výsledky, ale i na Flandrech jsem se každým rokem zlepšoval, jak výsledkově, tak z pohledu zkušeností. Díky tomu pak dokážu být ve správnou chvíli tam, kde mám doopravdy být. Ty nabrané zkušenosti mi, doufám, pomohou i v neděli.

Cílem Etixxu je vyhrát. V jaké pozici se nyní váš tým nachází?
Po předchozích závodech asi do Flander - bohužel - nevstupujeme jako úplní top favorité. To s sebou nese i určitá pozitiva, že závod nemusíme tvořit a můžeme naspořit síly nějakých kluků z týmu až do závěru. Tým máme celkově asi nejsilnější ze všech, ale zatím nám na klasikách chyběl někdo, kdo by měl o to jedno procento navíc a mohl s těmi úplně nejlepšími jet až do konce.

Vstoupíte opět do závodu se třemi nebo čtyřmi lídry a kdo z nich bude mít nejvíce sil v závěru, na toho se potom pojede?
Myslím, že se vše opravdu rozhodne až v průběhu závodu. Jdeme do něj jako dobrá a hodně silná parta. Budeme muset asi útočit dřív. Uvidíme. Flandry se mohou otevřít hodně brzo, ale naopak mohou zůstat zavřené až do závěru. Jak je ta trať členitá, pořád nahoru dolů a do toho nějaké ty kostky, bude posledních 60 kilometrů hlavně o nohách.

Tedy zhruba od Koppenbergu dál?
Přesně tak.

Je mezi osmnácti hellingeny Flander kopec, který vyloženě nemáte rád?
Asi ne. V podstatě jsou si všechny ty kopce dost podobné, i když některé jsou prudší a některé o něco delší. Ale nemám se žádným z nich větší problém.

V prognózách se coby největší favorité skloňují především dvě jména: Peter Sagan a Fabian Cancellara. Souhlasil byste?
Určitě. Ti dva jsou doopravdy nyní o to procento lepší než zbytek.

A co váš bývalý týmový kolega Michal Kwiatkowski, letos už závodící v barvách Sky? Poprvé pojede Flandry v roli lídra. Může být jejich černým koněm?
Když jel za nás Flandry poprvé, dojel na vrchol Paterbergu a kdyby se špicí přejel ještě deset dalších metrů, mohl být i na pódiu. Určitě s ním musíme počítat. Je vynikajícím cyklistou a tyhle závody mu sedí.

Vraťme se ještě ke dvěma vašim předchozím belgickým klasikám. Nejprve k E3 Harelbeke.
Tam jsem měl tak trochu smůlu, že jsem píchl v nejhorším možném momentu a potom jsme tu ztrátu museli s Cancellarou dojíždět.

Flandry: deset posledních vítězů

2006 Boonen (Bel.)

2007 Ballan (It.)

2008 Devolder (Bel.)

2009 Devolder (Bel.)

2010 Cancellara (Švýc.)

2011 Nuyens (Bel.)

2012 Boonen (Bel.)

2013 Cancellara (Švýc.)

2014 Cancellara (Švýc.)

2015 Kristoff (Nor.)

A síly v koncovce chyběly.
Když nastoupí dva mistři světa (Sagan, Kwiatkowski), potřebujete být v tu chvíli aspoň stejně svěží jako oni. Ke konci už každý brdek cítíte.

Minulou neděli na Gent-Wevelgem jste vyjel na Kemmelberg společně se Sepem Vanmarckem a Gregem van Avarmaetem jen s malým odstupem za Saganem a Cancellarou. Ale Vanmarcke se k nim potom dotáhl, zatímco vy už ne. Co se stalo?
Sep nevybral ideálně zatáčku nahoře na Kemmelbergu, za ním musel Greg zabrzdit a stejně tak jsem musel přibrzdit i já. Tím jsme trochu ztratili kontakt se Saganem a Cancellarou. Potom přišel celkem prudký sjezd po úzké cestičce a když jsme z něj vyjeli, Sep k nim ještě stihl dospurtovat, ale my už jsme to nedojeli. Vyjeli jsme z takových malých uliček a oni měli najednou vpředu devět vteřin k dobru. A pak už to nešlo. V týmovém rádiu mi řekli: Počkej, netahej, máš za sebou skoro celý tým. Tak jsem na ně počkal, snažili jsme se čelo dojet, ale nepovedlo se nám to.

Vedení Etixxu určitě očekávalo z obou belgických worldtourových klasik víc než jedno šesté místo sprintera Gavirii. Panuje nyní v týmu napětí?
Ani bych neřekl. Problémem je, že se všechny tyto závody se jezdí v Belgii, my jsme belgický tým a určitě bychom tady chtěli vyhrávat. Myslím si, že jsme nikde neudělali vyloženě taktickou chybu. To vše se stalo jen proto, že nám odjeli silnější. Doufejme, že nám tenhle týden pomohl k tomu, abychom byli v top formě a mohli i s těmi nejlepšími jet.

Měl jste předtím výborný přelom února a března, kdy jste skončil druhý na Strade Bianche a vyhrál etapu na Tirrenu. Jak jsou na tom vaše nohy teď?
Myslím, že jsou dobré. Už na Strade jsem měl štěstí i smůlu zároveň. Tím, že jsem měl kolegu vepředu (Brambillu), přemýšlel jsem o tom, co mám udělat, aby on vyhrál, a ne o tom, jak mám vyhrát já sám. Pak jsem si dal za cíl vyhrát druhou etapu na Tirrenu, což se mi povedlo. A potom jsem pro změnu prohrál poslední dvě etapy Tirrena, když v té předposlední jsem zbytečně zaváhal. To samé se dělo i na San Remu.

Zdeněk Štybar slaví.

Tam však nebylo vaší vinou, že vám do cesty vběhl pes.

Nebylo, jenže to všechno se načítá. Možná mi v dalších klasikách chyběl i ten závěr ze San Rema, při kterém bych po sedmi hodinách závodu jel hranu ve finále. Z tréninkového pohledu by mi to prospělo. Ale myslím si, že i tak je forma stálá a je nyní dobrá.

V posledních dvou klasikách jste v závěru při sjíždění uprchlíků společně s Niki Terpstrou mocně tahali tempo na špici skupiny. Do cíle jste potom dojížděl s odstupem za vaší skupinou. To bylo i ze strategických důvodů, abyste se před Flandrami vyloženě nezhuntoval?
Ani ne. Spíš jsem tam při tahání tempa nechal opravdu všechno, abychom zkusili to čelo dojet. A pak už jsem zkrátka nemohl.

Po Flandrech přijde na řadu Paříž-Roubaix. Tím, že na něm obhajujete loňské druhé místo, byste mohl mít výsostnější pozici v týmu?
Spíš tam bude platit podobná strategie jako ve Flandrech a o hlavním lídrovi se rozhodne až během závodu.

Štybarovy starty ve Flandrech

2013 36. místo, ztráta 2:49

2014 18. místo, ztráta 1:25

2015 9. místo, ztráta 0:49

V dubnu jste si ještě plánoval start v jedné z ardenských klasik. Už víte, která to bude? Amstel, nebo Lutych?
Rozhodnu se až po Roubaix. Doufám, že jedna z nich ano. Uvidím, jak se budu cítit hlavně psychicky, protože na tyhle závody musíte být připraveni hlavně hlavou. Forma mi určitě neodejde, ale jakmile nemáte připravenou hlavu na to, že se tam budete rvát v každé zatáčce, je těžké do Arden odjíždět.

Světovou cyklistiku minulý týden poznamenalo také tragické úmrtí dvou cyklistů. Vy jste startoval na závodě Gent-Wevelgem, kde po pádu a srážce s motorkou přišel o život Antoine Demoitié z týmu Wanty-Groupe Gobert. Co si o problematice doprovodných vozů a motorek myslíte? Potřebuje zásadní řešení?
To je strašně složité. Je doba, kdy všichni chtějí mít vše on-line, co nejlepší streamy, co nejlepší přehled. Každý tam má fotografy, kameramany, takže pak tam jsou také motorky, které nám naopak s bezpečností mají pomáhat. Nyní panují názory, že by mělo být v pelotonu méně motorek, nebo že by měly jezdit oklikou. Jenže to bude hrozně složité zkoordinovat a vytyčit jasná pravidla. Určitě by pomohlo nějaké teoretické školení. Často nás motorky předjíždějí na jiné straně, než by měly. Když je desetimetrová silnice, my jedeme nalevo, napravo není nikdo, ale oni nás přesto předjíždějí zleva, je to špatné. Jasná pravidla by se měla nějakým způsobem dát na papír a praktikovat. Ale omezit počty motorek je velmi složité.

Možná by pomohly tvrdé postihy pro jejich řidiče, kteří se proti pravidlům provozu v pelotonu proviní, nemyslíte?
Jistě. Ale při té kolizi na Wevelgemu šlo o pána, který jezdil třicet let v pelotonu a měl spousty zkušeností. Byla to prostě nehoda, stát se neměla, ale bohužel se stala. Teď to upoutá pozornost na všechny chyby motorkářů a z toho by se mohlo vycházet. Ale v podstatě se toho moc udělat nedá.

Autor: