Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Skrytá reklama na fotbalovém mistrovství světa? Nežádoucí

Sport

  10:54
PRAHA - Každý, kdo by chtěl svoji značku spojit s mistrovstvím světa ve fotbale a nepatří mezi oficiální partnery turnaje, pravděpodobně tvrdě narazí. Jak se ukazuje v Jižní Africe, snaha uchránit práva hlavních sponzorů je ze strany pořadatelů velmi důsledná.

Kontroverzní nizozemské fanynky. foto: Reuters

Na vlastní kůži to pocítily dvě nizozemské fanynky, které si na pondělní zápas s Dánskem oblékly oranžový dres distribuovaný pivovarem Bavaria. Ten do prominentní společnosti oficiálních sponzorů šampionátu nepatří. Ženy proto musely tribuny během utkání opustit a po výslechu na policii je příští týden čeká soud. Obě zaplatily kauci 10 tisíc randů (přes 25 tisíc korun), ale byly jim zabaveny pasy a nesmí opustit zemi.

Více čtěte zde

Zmíněný postup vyvolal odezvu především v Nizozemsku a také drobnou diplomatickou roztržku. "Zadržet dvě ženy kvůli tomu, že si vzaly na fotbal oranžové šaty, je nepřiměřená reakce," prohlásil mluvčí nizozemského velvyslanectví v Jihoafrické republice.

Zakázali i fotbalové lízátko
Mezinárodní fotbalová federace FIFA ale trvá na svém. Chování fanynek považuje za skrytou reklamu. Pivovar Bavaria nyní slibuje zadrženým ženám veškerou podporu. Jedna z postižených fanynek Cindy van Dierenová se ale nechala slyšet, že se cítí zneužité, protože netušily, jaké důsledky pro ně může mít nošení obleku distribuovaného pivovarem. "Fanouškům se snažíme přinést zábavu. Na šatech nenajdete velké logo Bavarie," bránili se zástupci pivovaru.

Nizozemské fanynynky si neuvědomily, že kolem stadionů i přímo na nich je prostor, kde se smí objevit pouze loga firem patřící mezi partnery turnaje. Společnosti Visa, McDonald's, Sony nebo Budweiser zaplatily víc jak miliardu dolarů, aby mohly využívat oficiální logo turnaje na svých výrobcích.

Řada jiných subjektů se i tak nenechala odradit přísným dohledem a pokoušela se při vlastní propagaci využít fotbalového svátku. FIFA kvůli letošnímu mistrovství podala v této souvislosti už 2500 stížností. Někteří podnikatelé zkouší vynalézavé postupy. Jihoafrické aerolinky Kukula pracovaly s náznakem a na billboardech se prezentovaly jako "neoficiální národní dopravce víte čeho", ale pod tlakem od sloganu nakonec ustoupily. Loni na podzim zase FIFA zvítězila v soudní při s jihoafrickým výrobcem cukrovinek kvůli jeho lízátku nazvanému 2010 Pops s obalem připomínajícím fotbalový míč.

Podle výzkumu společnosti Nielsen prezentovaného v listu New York Times si spotřebitelé s fotbalovým šampionátem stejně nejvíc spojují značku sportovního oblečení Nike. Oficiálním sponzorem je přitom její konkurent Adidas. Podle Nigela Currieho z marketingové agentury BrandRapport přes kontroverzní nádech nejčerstvější kauzy také pivovar Bavaria na celé záležitosti nakonec vydělá. V tomto případě funguje pravidlo, že i negativní reklama je reklama. "Z pozornosti, jaká je nyní věnována celé kauze, bude Bavaria jednoznačně profitovat," míní Currie.

Autor: