„To, co se nyní děje kolem automobilky Volkswagen, bude mít s největší pravděpodobností dopad na chod klubu Vfl Wolfsburg,“ řekl webu americké televizní stanice CNBC Stephen Morrow, odborník na finanční problematiku sportovních klubů.
Volkswagen je největším výrobcem aut v Německu a jedním z největších zaměstnavatelů v zemi. Od minulého týdne čelí skandálu s manipulací s emisemi u naftových vozů.
OTÁZKY A ODPOVĚDI: Mám se soudit s VW, že mě podvedl? Tahle tradice u nás chybí |
Společnosti hrozí za podvody pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč). Skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Její akcie klesly až o dvacet procent a generální manažer Martin Winterkorn pod nátlakem rezignoval.
Podle předního ekonoma Carstena Brzeskiho, jehož vyjádření získala agentura Reuters, může být krize obří automobilky pro Německo větší hrozbou než krize v Řecku.
Kromě tamní ekonomiky se teď začínají strachovat i fotbalové kluby, do nichž Volkswagen pumpoval velké peníze.
Bundesligový Wolfsburg nosí logo společnosti na dresech, své domácí zápasy hraje ve Volkswagen areně a tisíce jeho fanoušků v automobilce pracují.
Nemluvě o tom, kolik prostředků firma sype do klubové kasy. „Jde jakousi páteř klubu. Volkswagen nám dal dal k dispozici i auta,“ řekl webu BBC jeho bývalý hráč Jonathan Akpobori.
Klub se zatím k situaci odmítá vyjádřit. Jisté ovšem je, že krizi svého vlastníka pocítí. Těžko však odhadnout, o jak citelný dopad půjde.
Na světě je 11 milionů aut s podváděcím softwarem, přiznal VW. Na pokuty vyčlení 6,5 miliardy eur |
Expert na problematiku Tom Markeham CNBC řekl, že problémy kolem automobilky se odrazí i v chodu dalších německých týmů. „Firma má podíl i v Bayernu Mnichov a Ingolstadtu.“
Společnost má ve zmíněných klubech vliv skrz dceřinou společnost Audi, navíc sponzorovala i Ligový pohár. „Tyto subjekty nezůstanou vzhledem ke krizi ve Volkswagenu finančně nedotčeny,“ dodal Markeham.