Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Sázkové kanceláře opouští fotbal. Z dresů mizí reklamy, z klubů peníze

Sport

  8:00
PRAHA - Odliv sponzorů a značných finančních prostředků. To nyní zažívají přední české fotbalové kluby. V hlavní roli jsou sázkové kanceláře, které po změně loterijního zákona z ledna loňského roku postupně mizí třeba z dresů, jedny z nejlukrativnějších míst, které kluby pro reklamu nabízí.

Novotný a Lafata představují nový dres Sparty. foto: MAFRA - Michal Šuma.

Posledním příkladem je Fortuna, jež neprodloužila spolupráci s pražskou Spartou ani Slovanem Liberec. Oba celky tak sezonu s největší pravděpodobností zahájí s "čistými" dresy a bez generálního partnera. "Důvody ukončení spolupráce jsou čistě pragmatické. Za tu dobu, co jsme zahájili náš fotbalový projekt, se kurzové sázení dramaticky vyvinulo a posunulo směrem na internet," zdůvodnil pro LN tiskový mluvčí Fortuny Petr Šrain.

Smutný fotbalista Liberce Martin Frýdek

"Dnes už šedesát až sedmdesát procent sázek registrujeme právě na internetu a s ohledem na to musíme pružně upravovat i naši strategii co se týče komunikace směrem ke stávajícím i potencionálním zákazníkům. V rámci priorit, které si musíme definovat, se proto v této době soustředíme na online marketing," upřesnil Šrain záměr společnosti. Sparta ani Liberec v tuto chvíli nemají za Fortunu náhradu, nadále však s potencionálními partnery jednají.

Pro zajímavost: spekuluje se, že druhá největší sázková kancelář v Česku posílala na Letnou částku od dvaceti do pětadvaceti milionů ročně, což je pro přibližně třísetmilionvý rozpočet významná částka. I Boheminas 1905 měli v poslední ligové sezoně (2011/2012) na dresech Fortunu. V posledním ročníku 2. ligy už její logo měli jen na trenýrkách, nyní už nebude k vidění ani tam, i když vršovický klub se sázkovou společností o další spolupráci nadále jedná. Jisté je však to, že nebude v takovém rozsahu, aby se Fortuna vrátila na dresy.

Slavia partnera přes rok hledá

Spolu s ní bylo na dresech Bohemians logo společnosti Remal, která klub nadále podporuje. Finanční mezeru po sázkové kanceláři ale jiná společnost nezaplnila. Novela zákona z 1. ledna 2012 znamenala změnu v danění loterijních společností. Dříve sázkové kanceláře část zisku odváděly na dobročinnost, občanským sdružením – tedy i na sport mládeže. U některých klubů ale panovalo podezření, že část financí končila u dospělých.

Slavia Praha - České Budějovice. Tomáš Mičola ze Slavie se raduje z gólu

Od loňského roku se tato suma dělí na třetiny: jedna jde do státního rozpočtu, druhá ministerstvu školství a třetí obcím. Následoval velký ústup sázkových společností z českého sportu, což se dotklo třeba také fotbalové Slavie, kterou opustil Synot Tip a s ním i odhadem 25 milionů ročně do klubového rozpočtu. Od té doby generálního partnera nesehnala, což stálo místo ředitele Zbyňka Kusého. Ten měl ve smlouvě právě podmínku, aby přivedl silného sponzora.

To v odlišné situaci je hokejová extraliga, s níž spolupracuje Tipsport. A končit nehodlá. "Bude pokračovat v pozici generálního partnera extraligy po dobu dalších pěti sezon. I v pozici partnera české reprezentace. Smlouvy jsou podepsány," přiznala Jana Obermajerová, generální ředitelka BPA, jež je marketingovým partnerem českého hokeje. V lednu by se však situace nejen pro fotbal mohla obrátit směrem k lepšímu. Český trh by se měl uvolnit i pro zahraniční sázkové kanceláře.