23. ledna 2010 17:55 Lidovky.cz > Sport > Olympiáda

S olympijskými medailemi zacinkají i peníze

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Šárka Pančochová. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šárka Pančochová. | foto: Reuters

PRAHA Mají nakročeno ke slávě, ale na české poměry také k docela pohádkovým příjmům. Stačí jim "maličkost" - vyhrát zimní olympiádu ve Vancouveru. Pak se nemusejí obávat nezájmu sponzorů, a pokud si budou počínat aktivně a šikovně jako kdysi třeba akrobatický lyžař Aleš Valenta, mají víceméně vystaráno.

"Přesně tak, právě Aleš Valenta dokázal získat celou řadu partnerů i sponzorů a určitým způsobem se zajistil na celý život," přitakává Martin Svoboda ze sportovněmarketingové agentury Concept One.

České naděje OH Tři sporty v různých pohledech sponzorů

Lukáš Bauer (32 let) klasické lyžování
Největší úspěchy: Má stříbro z OH v Turíně i z loňského MS v Liberci. Dvakrát vyhrál Tour de Ski, předloni celý SP.
Olympijské ambice: Patří mezi největší favority na zisk medailí. Největší naději má na 50 km klasicky.
Vyhlídky u sponzorů: Svými předpoklady je zajímavý, hraje proti němu věk. Partneři se snaží uzavírat dlouhodobější smlouvy - a těžko říct, jak dlouho může ještě vyhrávat.

Martina Sáblíková (22 let) rychlobruslení
Největší úspěchy: Pětkrát vyhrála MS, třikrát SP. Drží čtyři světové rekordy. Dvakrát v Česku zvolena Sportovcem roku.
Olympijské ambice: Na delších tratích patří k jasným favoritkám, ve Vancouveru bude hlavní českou nadějí.
Vyhlídky u sponzorů: Zásadním problémem je, že rychlobruslení není v Česku populární a nemá podmínky. V jiných zemích by byla pro partnery mnohem využitelnější.

Šárka Pančochová (19 let) snowboarding
Největší úspěchy: Předloni vyhrála titul na juniorském MS v disciplíně Big Air. Letos v lednu dospělý závod SP na U-rampě. Olympijské ambice: I přes svůj nedávný úspěch zůstává střízlivá. Na medaili však přesto tajně pomýšlí.
Vyhlídky u sponzorů: V případě dalších úspěchů bude patřit k nejoblíbenějším tvářím. Je mladá a neokoukaná, navíc závodí ve sportu, který je mezi mladými lidmi stále populárnější.

Ve frontě na podobné využití úspěchu čekají Bauer, Sáblíková, Kraus, Pančochová, Novotný, snad ještě i Sudová a mnozí další.

Mají ale rovnocenné šance?

"Při marketingovém využití sportovců hraje určitě roli i atraktivita sportu," pokračuje Svoboda. "Třeba rychlobruslení u nás určitě není tak populární jako hokej. Na bobech a saních také skoro nikdo nejezdí... Valenta měl v Salt Lake City výhodu v tom, že vyhrál v adrenalinovém sportu, který je zajímavý zejména pro mladé lidi." Valentova éra je v nenávratnu A právě firmy, které působí ve stále populárnějších odvětvích, jako je třeba snowboarding, po mladých úspěšných sportovcích lační.

"Kdyby ve Vancouveru uspěla mladá snowboardistka Pančochová, mohla by vtrhnout na nejpřednější příčky oblíbenosti i zájmu sponzorů," soudí Svoboda. "Úspěch by jí naprosto změnil život, podobné platí třeba o Michalu Novotném."

Kdo je šikovný, komunikativní, vtipný, plný elánu, vypadá zajímavě, a navíc se prezentuje neokoukanou tváří, může počítat s přílivem milionů. "Novotný má rovněž šanci, je to uchopitelný produkt, ale vzhledem k ekonomické krizi se z případného triumfu už tolik vytěžit nedá jako v případě Valenty," připomíná David Trávníček, šéf marketingu v agentuře Sport Invest. Nejen úspěch, ale i věk může hrát při podepisování smluv dost důležitou roli. Což podtrhuje i Svoboda. "Proto si myslím, že třeba Lukáš Bauer by měl i v případě vítězství složitější pozici než třeba právě Pančochová," říká. "Protože při vší úctě k němu už není nejmladší. Spojení značky se sportovcem bývá dlouhodobá záležitost a smlouvy se podepisují na více let. Takže mládí má skutečně výhodu."

Trávníček však zastává poněkud jiný názor. "Firmy mohou mít různé strategie. Jedna preferuje úspěch, jistotu, rodinný život, takže sáhne po starším, který je pořád jistou zárukou úspěchu. Na druhé straně mladá a dravá firma, která se snaží prosadit na trhu, může vsadit na příběh méně známého, leč nadějného sportovce, a bude to pro ni i levnější," míní.

Právě příběhy sportovců mohou být při uzavírání smluv nejdůležitější. "Ty, které píše sám život," připomíná Svoboda omšelé klišé.

"Ostatně sport je o emocích. Připomeňme si jen příběh Kateřiny Neumannové v posledním závodě na olympiádě v Turíně, objetí s dcerkou, která za ní přiběhla do cíle. I díky podobným příběhům si člověk sportovce ještě lépe zapamatuje." Který český sportovec bude ve Vancouveru nejúspěšnější? Drtivá většina je ochotna vsadit na rychlobruslařku Sáblíkovou. Jestlipak tomu odpovídá i její marketingové zajištění?

"Olympijský úspěch může některým sportovcům pomoci získat partnera, jiným, kteří už mají bonusy za výsledky, se smlouvy mohou zvedat. V případě Martiny existuje velký potenciál, aby pozvedla svoji hodnotu," má jasno Trávníček.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz