Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Rozpolcení Poláci. Kubicovi přejí brzký návrat, legendy jej ale kritizují

Sport

  11:15
VARŠAVA - Poláci drží palce svému pilotovi formule 1 Robertu Kubicovi, který patří do nepříliš početné skupiny polských sportovců dosahujících velkých úspěchů i na mezinárodní scéně. Zpráva o jeho nedělní děsivé nehodě, mnohočetných zlomeninách i vážném poranění ruky při rallye v Itálii proto patří mezi nejdůležitější události v polských médiích.

Nehoda Roberta Kubici. foto: Reuters

Šestadvacetiletý rodák z Krakova havaroval během Rallye Ronde di Andora. Ve voze Škoda Fabia S2000, v níž jel první závod, narazil do svodidel, železná zábrana pronikla motorem a rozdrtila mu ruku. Lékaři po sedmihodinové operaci odvrátili hrozbu amputace a jediného polského pilota F1 čeká až rok trvající rehabilitace. Dnes by měl být probuzen z umělého spánku. Jeho spolujezdci Jakubu Gerberovi se nic nestalo.

DÁLE ČTĚTE

"Řídit Fabii je těžké, mnoho řidičů včetně mě si stěžovalo, že nemá moc stabilní zadní část, to auto se chová nervózně," řekl v dnešním vydání listu Przeglad Sportowy o voze S2000 polský automobilový závodník a Kubicův přítel Michal Kościuszko. Dodal, že Kubica s novým autem neměl žádné zkušenosti, že to z časových důvodů nestihl. "Při každé změně závodního auta je třeba ujet několik desítek kilometrů, aby se s ním člověk seznámil, aby ho pochopil," připomněl Kościuszko.

"Nebyla to chyba Roberta jako řidiče, on má fenomenální techniku jízdy," tvrdí Maciej Wislawski, bývalý spolujezdec polského závodníka rallye Krzysztofa Holowicze. Podle Wislawského je řidičů jako Kubica "jeden na miliardu". Při uzdravování mu podle něj pomohou dlouholeté zkušenosti, s úrazy se prý dokáže vypořádat daleko lépe než normální člověk.

Nehoda Roberta Kubici.

Gazeta Wyborcza se zaobírá tím, proč uběhly skoro dvě hodiny, než byl Kubica převezen do nemocnice u Janova. Navigátor Gerber popsal, že na příjezd hasičů čekali nejméně půl hodiny. "Jestli to je pravda, je to skandál," řekl o záchranné akci Kościuszko. "Maximální čas, standard při závodech, je 15 minut," dodal.

Nejmenovaný šéf jednoho z největších automobilových závodů organizovaných v Polsku nicméně připomněl, že Rallye Ronde di Andora je amatérský závod na místní úrovni. "Není ani v programu mistrovství Itálie," řekl. Odborníci se shodují, že rallye, jejichž trasy vedou městy a volnou krajinou, jsou nebezpečnější než jízda na okruhu v rámci závodů formule 1.

"Havárie, která se stala na prahu sezony, jež mohla být pro Kubicu i pro tým Renault klíčová, vzbuzuje pochybnosti o zdravém rozumu řidičů, kteří jezdí i jiné závody kromě těch v rámci formule 1," cituje Gazeta Wyborcza zápis Jamese Allena, bloggera o závodech formule 1.

Nehoda Roberta Kubici.

Piloti F1 mají zakázány adrenalinové sporty, jež by mohly ohrozit jejich kariéru. Kubica si však ve smlouvě s Renaultem vymohl výjimku věnovat se své rallyové vášni. Za to však nyní sklízí kritiku, například od několikanásobného mistra Polska v rallye Leszka Kuzaje. "Závody rallye jsou nebezpečné a může se stát všechno," upozornil v televizi TVN24.

Jednotlivé týmy svým členům účast v jiných závodech zakazují, stejně tomu bylo i v případě Kubici v dobách, kdy jezdil za BMW. Reanult ale nechtěl Kubicu o jeho oblíbenou zábavu připravit. "To není náš styl, tím méně jsme to mohli udělat v případě Kubici, protože víme, že závody jsou pro něj velmi důležité. Byli jsme si vědomi rizika," přiznal Eric Boullier, šéf stáje Renault.

Autor: