Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Půl roku nehrál, přesto má Federer největší sponzorské výdělky. Ronaldo až osmý

Sport

  17:34
LONDÝN/PRAHA - Švýcarský tenista Roger Federer odehrál pouze polovinu loňské sezony, během níž nastoupil jen k 28 utkáním na 7 turnajích. Přesto bezkonkurenčně kraluje světovým sportovcům ve výši příjmů ze sponzoringu. Nejlepší fotbalista světa za uplynulý rok Cristiano Ronaldo skončil až na osmém místě.

Roger Federer během tréninku před Australian Open. foto: Reuters

Žebříček nazvaný Sports Marketing Power List sestavila prestižní londýnská soukromá vysoká škola London School of Marketing. Zohledňuje komerční potenciál světově významných sportovců a jejich příjmy z partnerských dohod s velkými firmami.

Rok tenisové ‚mučednice’ Šarapovové: obhajoba neviny, byznys a exhibice

Králem obchodních smluv mezi sportovci je Švýcar Roger Federer, jenž si aktivitami mimo tenisový kurt dokázal v roce 2016 - přesto, že kvůli zranění hrál jen půl sezony - vydělat 49,2 milionu liber (víc než 1,5 miliardy korun). Druhá příčka patří americké basketbalové hvězdě LeBronu Jamesovi, jehož sponzorské výdělky dosáhly výše 44,3 milionu liber (asi 1,36 miliardy).

Na třetím místě je pak americký golfista Phil Mickelson se 41 miliony liber (1,26 miliardy korun). Zajímavostí je, že nejlepší fotbalista světa za rok 2016 Cristiano Ronaldo je až na místě osmém. Fotbalistům se na tomto poli celkově příliš nedařilo, v třicítce jsou pouze čtyři: kromě Ronalda ještě Lionel Messi (11. místo), Neymar (14.) a Gareth Bale (29.), naopak nejvíce zástupců - osm - zde má basketbal.

„Navzdory sportovně nevýraznému roku Federer dokazuje, že také osobnostní charakteristiky jsou v dlouhodobých sponzorských dohodách velmi důležitou součástí,“ komentuje závěry výzkumu Jacques de Cock z London School of Marketing.

„Fanoušci mají sklon kupovat oblečení a výbavu podle toho, co nosí jejich sportovní idol. Propagační smlouvy se špičkovými sportovci jsou proto pro firmy velmi dobrou cestou, jak propagovat svůj produkt,“ dodává.

Maria Šarapovová na exhibici v Las Vegas.
LeBron James

V TOP 30 výdělků ze sponzoringu figurují pouze dvě ženy - tenistky Serena Williamsová a Maria Šarapovová. Ruska toho vloni kvůli trestu za doping nahrála ještě méně než Federer, její sponzoři Nike, Porsche, Head či Avon však dokázali jméno bývalé světové jedničky zpeněžit víc než dobře.

“Mužští sportovci stále dominují pravděpodobně proto, že díky nim obchodníci snadněji proniknou do tradičně méně přístupného mužského spotřebního trhu,“ říká k závěrům výzkumu de Cock.

Z britských sportovců je mezi nejlepšími deseti pouze golfista Rory McIlroy na šestém místě, do TOP 30 jej doprovodili už jen světová tenisová jednička Andy Murray ze Skotska (22. místo) a již zmiňovaný velšský fotbalista Gareth Bale (29. místo).

Žebříček marketingové síly sportovců

(sportovec, výše výdělku v milionech liber, největší sponzoři)

1. Roger Federer (tennis) 49.2, Nike, Wilson, Credit Suisse, Mercedes, Rolex

2. LeBron James (NBA) 44.3, Upper Deck, Nike, beats, Coke, Kia, Samsung

3. Phil Mickelson (golf) 41, Callaway, Amgen, Barclays, Exxon, KPMG, Rolex

4. Tiger Woods (golf) 36.9, Nike, Rolex, Upper Deck, Hero Motorcorp

5. Kevin Durant (NBA) 29.5, Nike, BBVA, beats, 2K Sports, Panini

6. Rory McIlroy (golf) 28.7, Nike, EA, Omega, Upper Deck, Bose,

7. Novak Djokovic (tennis) 27.9, Adidas, Uniqlo, Head, Seiko, ANZ, Peugeot

8. Cristiano Ronaldo (football) 26.2, Nike, Tag Heuer, Herbalife

9. Jordan Spieth (golf) 26.2, Titleist, Netjets, AT&T, Coke, Rolex, Under Armour

10. Rafael Nadal (tennis) 26.2, Nike, Tommy Hilfiger, Kia, Telefonica

11. Lionel Messi (football) 23.0, Adidas, EA, Gatorade, Gilette, tata

12. MS Dhoni (cricket) 22.1, Reebok, PepsiCo, Sony

13. Kobe Bryant (NBA) 20.5, Nike, Panini, Hublot

14. Neymar (football) 18.9, Nike, Red Bull, Konami, Gilette, Pan

15. Kei Nishikori (tennis) 16.4, Adidas, Wilson, Tag Heuer, Uniqlo, Jaguar, Nissan, Asahi, Delta

16. Usain Bolt (athletics) 16.4, Puma, Gatoraid, Hublot, ANA, Nissan

17. Serena Williams (tennis) 16.4, Nike, Beats, IBM, PepsiCo, Delta, Wilson, Gatorade, Chase

18. Maria Sharapova (tennis)16.4Nike, Evian, Head, Netjets, Avon, Porsche

19. Virat Kohli (cricket) 14.8, Nike, PepsiCo, Toyota

20. James Harden (NBA) 13.9, Adidas, New Era, Beats, BBVA, Foot Locker

21. Peyton Manning (NFL)12.3Nike, Gatorade, DirecTV, Buick, Fanatic, Papa Johns

22. Andy Murray (tennis) 12.3, Head, Jaguar, Standard Life, Under Armour

23. Derrick Rose (NBA) 11.5, Adidas, Powerade

24. Cam Newton (NFL) 9.8, Beats, Gatorade, EA, Under Armour

25. Floyd Mayweather (boxing) 9.8, Burger King, FanFuel, Hublot

26. Dwyane Wade (NBA) 9.8, FanDuel, Gatorade, Hublot, Li-Ning, Pepperidge Farm

27. Drew Brees (NFL) 9.8, Nike, Wrangler, P&G, Verizon, Microsoft, PepsiCo, AdvoCare

28. Stephen Curry (NBA) 9.8, Fanatics, Kaiser Permanente, Chase

29. Gareth Bale (football) 9.0, Konami, Adidas, EA, Sony, Foot Locker

30. Kyle Irving (NBA) 9.0, Nike, Panini, PepsiCo, Verizon, Skullcandy, Activision, FootLocker

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...