Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

S tradičními vavříny, ale také možná naposledy. Bude s motorkami v Brně amen?

Sport

  6:05
BRNO - Co by to bylo za motocyklovou Grand Prix v Brně, kdyby nad ní nevisela otázka: Nejede se naposledy? A tak je tu evergreen před pátečním startem zase: Je rok 2015 konečnou?

Silniční motocyklista Karel Abraham na tiskové konferenci před Velkou cenou České republiky. foto: ČTK

Bude to připomenutí historie a také výjimečný krok. K motoristickým závodům a jejich vítězům odedávna patřily vavřínové věnce, jenže už roky je tahle tradice v F1 i MotoGP zašlapána. To proto, že by obdarovaným na stupních zakrývaly sponzorská loga a mecenáše tak „okrádaly“ o prostor v televizi.

Teď, když Grand Prix v Brně slaví 50 let od prvního závodu mistrovství světa, však i přísní ochránci byznysu svolili k návratu k počátkům. A tak se v neděli devět mužů ze tří kategorií dočká vavřínů. Jenže až bude ředitelka okruhu Ivana Ulmanová společně s ministryní školství Kateřinou Valachovou kolem třetí odpoledne dekorovat Rossiho, Lorenza, Márqueze (či jiné), může to být vůbec naposledy, co diváci v Brně uvidí to nejlepší z MotoGP.

Závod možná čeká krach a pád do zapomnění.

„Nebudu říkat, že doufám v další ročník, já už totiž nedoufám v nic. Mohu jen říct, že souhlasím s komentářem, který nedávno vyšel v MF DNES a v němž stálo: Zrušte Grand Prix. Je to nedůstojné pro MotoGP i celou republiku,“ uvedla včera ředitelka Ulmanová. A až v neděli půjde předávat vavřínové věnce nejlepším, sama nebude tušit, jestli to není naposledy.

Kdo uhradí 110 milionů?

Přitom den předtím vyprší „ultimátum“, které okruhu i lidem okolo dal Carmelo Ezpeleta, šéf společnosti Dorna, která motocyklový šampionát pořádá. Za poslední dva roky mu Masarykův okruh dluží čtyři miliony eur, zhruba 110 milionů korun za tzv. zalistovací poplatek, tedy za právo závod vůbec pořádat. Měl sice přislíbené dotace z veřejných peněz, dokonce přiklepnutých 30 milionů od státu leží „ladem“ na účtu Jihomoravského kraje, jenže podpory se nedočkal, a tak Ezpeleta řekl: Do 15. srpna chci záruky, že se do budoucna o závod spolupostará veřejný sektor, jinak je s českou Grand Prix amen.

„Jednání s panem Ezpeletou jdou teď mimo nás. Vše je na straně ministerstva školství,“ říká Ulmanová.

Ministryně Valachová (ČSSD), primátor Brna Petr Vokřál (ANO) a jihomoravský hejtman Michal Hašek (ČSSD) teď skutečně narychlo vyjednávají o vzniku speciálního spolku, který by měl od příštího roku MotoGP financovat.

Dnes musí jeho zrod odsouhlasit mimořádně svolaná zastupitelstva kraje i Brna. Jenže v případě města je tu nečekaná potíž: mnozí zastupitelé odjeli na dovolenou či služební cesty, a tak není jisté, zda záměr najde vůbec dostatečnou podporu.

Haškův plán se plní. Velkou cenu v Brně má od roku 2016 pořádat kraj s městem

Navíc nastává ještě podstatnější svízel: Kdo a jak zmíněný dluh zaplatí? K tomu navrhovaný spolek neuchvátil ani Automotodrom, což potvrzuje Ulmanová.

„Problémem je, aby spolek přesně definoval naše postavení. Dorna trvá na tom, že by zabezpečení závodu měl dělat okruh, protože máme zkušenosti, vyškolené zaměstnance i zázemí. Bohužel někteří, kteří mají do spolku vstoupit, tvrdí, že by Automotodrom měl poskytnout jenom zázemí a zbytek zajistí státní úředníci, což mi připadá absurdní.“

Ulmanová naráží na antagonistický vztah s hejtmanem Haškem.

Mediátorem obou stran by pak mohlo být ministerstvo školství, případně město Brno. „Jednání zatím stále probíhá a výsledky zveřejníme po 15. srpnu,“ sdělila bez dalších podrobností mluvčí ministerstva Jitka Ježková. A Ulmanová reaguje: „Paní ministryně se po nástupu hned problému chopila a snaží se ho řešit. Její situace je ale velmi svízelná a naráží na obrovské překážky, ať už legislativní, či mocenské...“

Přijde tedy v neděli amen? Aspoň to s vavříny na krku a s pěti křížky v zádech bude stylové loučení.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!