8. února 2011 13:02 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Poláci mají jasno: za nehodu Kubici může fabia. Škodovka se brání

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 7Diskuse
Nehoda Roberta Kubici. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nehoda Roberta Kubici. | foto: Reuters

PRAHA "Jak se má Jakub?" To byla první slova po probuzení z umělého spánku, která Robert Kubica vyřkl. Při nedělní rallye těžce zraněný pilot formule 1 se pídil po informacích o zdravotním stavu svého navigátora a polského krajana Jakuba Gerbera.

Ten je na rozdíl od šestadvacetiletého Kubici v pořádku. Jezdec stáje Lotus Renault v F1 však může hovořit o štěstí. Při Rallye Ronde di Andora v Itálii utrpěl mnohočetná poranění, nejhůře dopadla pravá ruka. Tu zachraňovali specialisté na operačním sále sedm hodin.

DÁLE ČTĚTE

"Předloktí měl na dvou místech přeseknuté, kosti, šlachy i cévy byly závažně poškozeny. Udělali jsme vše pro to, abychom funkce obnovili," popsal šéf chirurgického týmu Igor Rossello. "Potřebujeme nejméně šest dnů, abychom zjistili, jestli krev cirkuluje v končetinách tak, jak má. Každopádně ruka je teplá, takže operace proběhla dobře," doplnil.

ČESKÉ OHLASY

"Špatné auto? Odpovím otázkou. Jak to, že s ním Juho (Hänninen) vyhrál titul v IRC?" řekl Pokorný ČTK. "Bylo by dobré si spíše vyslechnout názory lidí, kteří s tím (autem) najezdili tolik kilometrů jako Honza Kopecký nebo Juho Hänninen. Kdyby nebyl Robert přesvědčený, že je to špičkové auto, tak by si do něj nesedl," uvedl.

Český pilot Jan Kopecký s fabií S2000 startuje v seriálu Intercontinental Rallye Challenge už třetím rokem. "Bylo by objektivní počkat si na názor toho, kdo auto řídil a nevynášet nějaké soudy," reagoval na hlasy z Polska.

Kubica už v pondělí komunikoval s okolím a vnímal bolest v poraněných končetinách, což je pozitivní znamení. I když všechno půjde dál dobře, rekonvalescence potrvá minimálně několik měsíců. Kubica tak může zapomenout na letošní sezonu ve formuli 1.

"Nelze říct, že za to může auto"
Vítězi Velké ceny Kanady F1 2008 se stala osudnou premiérová jízda v rallyeovém speciálu Škoda Fabia S2000. Na pátém kilometru úvodní rychlostní zkoušky na úzké serpentinovité silnici vedoucí malými italskými městečky najel za zatáčkou zřejmě na pařez, narazil do zdi kostelíku a s vozem byl odmrštěn desítky metrů dál do svodidel, které pronikly do kabiny a Kubicu zranily.

"Řídit fabii je těžké, mnoho lidí včetně mě si stěžovalo, že nemá moc stabilní zadní část, to auto se chová nervózně," líčil v polském listu Przeglad Sportowy závodník a Kubicův přítel Michal Kosciuszko. "Každé auto má svá specifika. Ať už špatné, nebo dobré. A na ta je třeba si zvyknout," řekl LN Roman Kresta, který závodí se stejným typem škodovky.

Moreno se svým spolujezdcem.

"Nelze říct, že by se naboural kvůli autu. Vždy za to může pilot, který jede rychleji, než podmínky a auto dovolují. Kubica údajně navíc neměl moc času si na auto zvyknout, takzvaně ho dostat pod zadek," přemítal Kresta.

Kritiku nyní slyší i někteří účastníci rallye, kteří kolem zdemolované fabie se zaklíněným Kubicou bez zájmu projeli. "Je mi z toho špatně a jsem znechucený. Jezdíme rallye pro zábavu a jsme profesionálové. Když je potřeba, musíme zastavit a pomoci," citoval polský deník Fakt Itala Maura Morena, který jel za Kubicou a který jako jediný zastavil a pomohl.

Hrůzné nehody v motoristickém sportu během loňského roku

SMRT POD MOTOCYKLEM - Šoja Tomizawa (září 2010):

Velkou cenu San Marina tragicky poznamenala smrt Japonce, který v závodě MS zemřel na následky vážných zranění. Závodník třídy Moto2 upadl v 11. kole při výjezdu ze zatáčky a v plné rychlosti byl zasažen stroji Alexe De Angelise a Scotta Reddinga. "Byla to nejhorší bouračka v životě," řekl De Angelis. 19letý jezdec stáje Suter bezvládně ležel uprostřed tratě s proraženou lebkou, zlomeninami v horní části těla a vnitřním krvácením.

STRAŠIDELNÝ VZLET - Josef Král (červen 2010):

Český jezdec měl ve druhém závodu formulového seriálu GP2 ve Valencii vážnou nehodu, když zůstal zaklíněn po srážce s jiným vozem a nárazu do bariéry. Nehoda vypadala opravdu hrůzostrašně, monopost totiž vzlétl vzhůru a několik desítek metrů se nekontrolovatelně řítil vzduchem. Král byl na jednotce intenzivní péče, vyšetření poté odhalila dva zlomené obratle. "Kdyby se to stalo v dobách Ayrtona Senny, asi bych nepřežil," řekl LN. Do závodů se však vrátil.

PEKLO V PLAMENECH - Giorgio Bartocci (květen 2010):

Byla to jedna z nejhorších havárií, která se kdy na Masarykově okruhu v Brně stala. Italský jezdec narazil během závodu Super Trofeo do zdi a urazil předek lamborghini, které ihned explodovalo v plamenech. Přímo před diváky v cílové rovince začal boj o jeho vyproštění, trvající asi minutu. 32letý pilot visel v pásech v utržené sedačce hlavou dolů, se zlomenou pažní kostí a popáleninami 1. stupně. "Bylo to jako v pekle," líčil Jan Urban, jeden ze závodníků.

  • 7Diskuse


Vojtěch Gibiš

Autor

Vojtěch Gibišvojtech.gibis@lidovky.czČlánky