Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Pilot Red Bull Air Race Šonka si prohodil role s řidičem bobu. Kdo z nich to měl

Sport

  9:00
PRAHA - Oba jsou to piloti, oba dělají sport, ve kterém rozhoduje rychlost i to, jak zvládáte obrovské přetížení. A tak se Martin Šonka, letitý účastník prestižní letecké série Red Bull Air Race, a Dominik Dvořák, český reprezentant dvojbobu a čtyřbobu, spojili a za dohledu toho druhého vyzkoušeli oba sporty. A po unikátním testu shodně tvrdí: „Byl to krásný a úchvatný zážitek.“

Martin Šonka (vzadu) roztlačuje bob s Dominikem Dvořákem. foto: Adam Kadeřávek/Red Bull Media House

Těsně pod stupni vítězů. Pilot Šonka je celkově čtvrtý

Nejdřív Šonka s Dvořákem vyrazili do Salcburku, kde je v ikonickém Hangáru 7 čekal dvousedadlový akrobatický letoun.

„Už když mi Martin dával padák a popisoval, jak s ním v případě nehody pracovat, bylo to trošku děsivé,“ usmívá se Dvořák.

Pak už se spolu odlepili od země, a když od Šonky dostal otázku: „Jdeme na to?“, s napětím přikývl. „Ten let nebyl o tom ho zničit, ale pomalu přicházet na to, jestli to Dominikovi vadí, nebo ne,“ popisuje Šonka.

Po 15 minutách, kdy zkoušeli různé akrobatické kousky, přiznal: „Nemůžu říct, že bych ho šetřil. Zaletěli jsme s tím dvojákem, co se dá. A on to zvládal dobře.“

Obvykle s netrénovanými lidmi jde do maximálního přetížení 4-5 G, Dvořák se ale v letounu dočkal i 7 G a navíc 4,5 G v záporném přetížení.

„To byla pro mě novinka, protože v bobech, pokud se neotočíme, dosahujeme jenom kladného přetížení. Byl to prostě masakr!“

Šonka jezdil na nejtěžší dráze v Evropě

Za tři týdny si role „průvodců“ prohodili. Dvořák vzal Šonku pro změnu na ikonické místo bobistů, do německého Altenbergu. „Tady je nejtěžší dráha v Evropě a možná i na světě.“

Jsou tu místa, kde se dosahuje i přetížení 6 G, ale narozdíl od letadla tu bobový pilot nemůže svého parťáka dvojbobu příliš šetřit.

Martin Šonka s Dominikem Dvořákem na trati.

„To přetížení je dané profilem dráhy. Sice jsme to tolik nerozebíhali, protože pro Martina to byla nová zkušenost, ale od deváté zatáčky už je to stejně jedno. Rychlosti se srovnávají,“ vypráví Dvořák.

Zkusili spolu tři jízdy, které Šonku nejvíc překvapily tím, jak se bob klepe a vibruje, což člověk u televize nevnímá. „Nečekal jsem, jak je to náročné na řízení, jak těžké je boby vůbec rozběhnout. Tam rozhoduje každá desetinka, proto jsou bobisté takoví sprinteři,“ popisuje Šonka.

„Byl jsem jen balík, který se veze“

„Bylo pro mě zvláštní mít géčka, které znám z letadla, ale nesedět za kniplem. Měl jsem hlavu na kolenou, koukal do podlahy a čekal, jestli narazíme, nebo ne. Byl jsem jenom balík, který se veze.“

Jaký byl výsledek jejich testu? Kdo to má těžší? Dvořák přiznává: „V letadle to bylo o trochu náročnější.“

Šonku to potěší, přesto mezi leteckou akrobacií i boby vidí mnohé spojitosti.

Martin Šonka zkoumá bob Dominika Dvořáka.
Martin Šonka s Dominikem Dvořák jsou připraveni ke vzletu.

„Při řízení musíte zvolit optimální trajektorii, protože v zatáčkách získáváte. A řízení je docela věda. To je podobné jako v Air Race. Navíc je jen málo jiných sportů, ve kterých byste zažívali takové přetížení. K tomu oba sedíme v kompozitových neckách, takže podobného je dost.“

Při Air Race léta pilot sám. V bobech ale sedí dva i čtyři. Jaký by tedy byl Šonka potenciální parťák? „Dobrý,“ vykřikne hned Dvořák.

Měli jsme slušné startovací časy

„Je to velký sportovec, a když jsem viděl, jak běží za bobem a že jsme ty startovací časy měli poměrně slušné, tak vím, že je fyzicky dobře vybaven. Naskakoval dobře, dobře i brzdil. Jenom bychom potřebovali, aby nabral ještě nějaké kilo,“ usmívá se bobista.

A kdy tyto dva netradiční sporty sledovat na živo? V únoru odstartuje nová sezona šampionátu Red Bull Air Race a už tento víkend se pojede první závod Světového Poháru v jízdě na bobech právě v Altenbergu, nedaleko českých hranic.

Autoři:

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč