Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zavinil pád letadla s hokejisty Jaroslavle. Dostal amnestii k výročí války

Vladimír Putin

  10:57aktualizováno  11:46
JAROSLAVL - Jediný obžalovaný v kauze tragické havárie letounu Jak-42 s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl ze září 2011 dostal dnes trest pěti let odnětí svobody. Soud v Jaroslavli mu ale současně trest odpustil s tím, že Vadim Timofejev spadá pod letošní amnestii. V letadle zahynuli i tři čeští hokejisté a jeden slovenský reprezentant.

Trosky Jaku-42 foto: Reuters

Jediný obžalovaný v kauze tragické havárie letounu Jak-42 s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl ze září 2011 dostal dnes trest pěti let odnětí svobody. Soud v Jaroslavli mu ale současně trest odpustil s tím, že případ souzeného Vadima Timofejeva spadá pod letošní amnestii. V letadle zahynuli i tři čeští hokejisté a jeden slovenský reprezentant.

„Trest se promíjí v souvislosti s amnestií, vyhlášenou k 70. výročí vítězství (ve druhé světové válce), záznam o trestu se vymaže,“ uvedl soudce, který nejprve ohlásil nepodmíněný trest. Celý rozsudek četl od pondělka, dohromady skoro 20 hodin.

Staroměstské náměstí se stalo centrem vzpomínek na tragicky zesnulé hokejisty...
Vojáci odnášejí rakve s hokejisty

Timofejev, který byl v letecké firmě Jak-servis jako náměstek generálního ředitele zodpovědný za přípravu pilotů, podle vyšetřovatelů v rozporu se zákonem dovolil létat posádce, která nebyla dostatečně přeškolena na daný typ letounu, a kapitánovo oprávnění bylo vystaveno na základně neplatných dokumentů. Ani nevyhodnotil kapitánovy chyby během předchozích letů. Pro obžalovaného, který vinu popíral, žádala prokuratura šest let vězení, pozůstalí podmíněný trest, protože příčina havárie nebyla podle jejich názoru dostatečně hodnověrně objasněna.

Timofejev ve svém závěrečném proslovu před soudem prohlásil, že by raději zahynul spolu s posádkou, než aby byl odsouzen. „S verdiktem jsem spokojen, odvolávat se nebudu,“ řekl po vynesení rozsudku.

Při leteckém neštěstí zahynuli i hokejisté a funkcionáři jaroslavlského Lokomotivu včetně českých hráčů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka a Slováka Pavla Demitry.

Podle expertní zprávy piloti způsobili katastrofu tím, že při startu bezděčně brzdili; letoun tak nedosáhl potřebné rychlosti a havaroval krátce po startu na jaroslavlském letišti. Cílem letu měl být Minsk, kde se hráči chystali zahájit utkáním s místním Dinamem novou sezónu Kontinentální hokejové ligy (KHL).

Přežil jediný, palubní inženýr

Při neštěstí zahynulo 44 lidí. Jako jediný přežil palubní inženýr Alexandr Sizov, který při zřícení stroje nebyl v pilotní kabině, ale mezi cestujícími.

„Po nějaké době mezi cestujícími zavládla nervozita, když letadlo hned nevzlétlo. Po chvíli mi došlo, že stroj jede po oranici,“ vzpomínal v televizním rozhovoru měsíc po neštěstí na chvíle, kdy Jak-42 opustil ranvej a odpoutal se od země až na poli. „Z pole jsme se pak odpoutali, ale bylo mi jasné, že letadlo padá a každou chvíli se rozbije o zem,“ řekl Sizov. Letoun se od země odpoutal jen do výše několika metrů, zavadil o anténu rádiového majáku a zřítil se na břehu řeky Volhy.

Ruský útočník Alexandr Galimov nezahynul při havárii, podlehl však svým rozsáhlým popáleninám o několik dní později v moskevské nemocnici.

Tým z Jaroslavle prožil hvězdné chvíle na počátku tisíciletí, kdy Lokomotiv pod taktovkou českého trenéra Vladimíra Vůjtka dobyl dva tituly mistrů Ruska v letech 2002 a 2003. Později Vůjtek pomohl i k bronzové medaili v KHL. Naděje na další pohár šampionů se vkládaly právě do týmu, který zahynul 7. září 2011 cestou k prvnímu zápasu.

Základní fakta o havárii letounu s hokejisty klubu Lokomotiv Jaroslavl z roku 2011

- Celý hokejový svět 7. září 2011 šokovala zpráva o neštěstí, při kterém se krátce po vzletu z letiště Tunošna u Jaroslavle zřítil letoun Jak-42, a které připravilo o život 44 lidí na jeho palubě, převážně hokejistů místního klubu Lokomotiv.

- Letoun letěl do Minsku, kde se hráči chystali zahájit utkáním s místním Dinamem novou sezónu KHL. Charterovému letounu ruské společnosti Jak-Servis se však krátce před čtvrtou hodinou odpoledne místního času nepodařilo při vzlétání z ranveje nabrat dostatečnou rychlost a odpoutal se od země příliš pozdě. Letadlo se následně naklonilo na levou stranu a spadlo asi 500 metrů od ranveje. Po dopadu se stroj rozlomil a začal hořet. Přední část spadla do vod řeky Volhy a druhá zůstala na břehu.

- V troskách zůstalo pohřbeno osm členů posádky a 35 pasažérů. Mezi oběťmi byli i čeští hokejisté a mistři světa z roku 2010 Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Kromě českých hokejistů dále zahynuli Slovák Pavol Demitra, švédský brankář Stefan Liv nebo kanadský trenér Brad McCrimmon. Katastrofu přežili jen dvě osoby: pozemní mechanik Alexandr Sizov a ruský útočník Alexandr Galimov, který však podlehl svým rozsáhlým popáleninám o několik dní později v moskevské nemocnici.

- Lokomotiv Jaroslavl tak přišel prakticky o celý svůj první tým. Začaly padat návrhy, aby klub na počest zemřelých hokejistů pokračoval v sezoně, přičemž každý ze soupeřů se měl podílet na stavbě nového týmu dodáním jednoho hráče. Nakonec Lokomotiv v prosinci nastoupil s mužstvem tvořeným především juniory a hráči farmářského mužstva do druhé ruské ligy, do KHL se rozhodl vrátit až od sezony 2012/13 s možností angažování jednoho hráče z každého celku Kontinentální ligy.

- V reakci na tragédii se konala řada smutečních obřadů. S hokejisty se přímo v Jaroslavli přišlo rozloučit 10. září do hokejové arény na 100.000 lidí. Poklonit památce obětí se přišli mimo jiné ruský premiér Vladimír Putin, prezident Ruské hokejové federace Vladislav Treťjak, šéf KHL Alexandr Medveděv či ředitel rady soutěže Vjačeslav Fetisov. S českými reprezentanty se veřejnost rozloučila 11. září na zcela zaplněném Staroměstském náměstí v Praze.

- Okolnosti tragické události se začaly krátce po nehodě zkoumat a oficiální vyšetřování vedené Mezistátním leteckým výborem (MAK) skončilo v listopadu 2011 oznámením, že příčinou tragédie bylo bezděčné brzdění pilota při startu. Posádka prý nebyla dostatečně přeškolena a jeden z pilotů byl pod vlivem léku, který je s řízením letadel neslučitelný. Podle zprávy ruské prokuratury chyboval i letištní personál.

- V září 2012 obvinili vyšetřovatelé nehody Vadima Timofejeva, náměstka generálního ředitele letecké společnosti Jak-servis. Jeho vinou údajně nebyla posádka k řízení letounu dostatečně vyškolena. Vyšetřování skončilo v říjnu 2014. Při něm se zjistilo, že posádka vinou Timofejeva neměla právo stroj řídit. Skutečnost, že se tak stalo, považují žalobci za hrubé porušení letových pravidel. Timofejev povolil veliteli let na základě zfalšovaných dokumentů. Druhý pilot kromě toho neměl právo svou funkci zastávat, protože nedokončil přeškolení na letouny Jak-42. Timofejev podle vyšetřovatelů o všech těchto prohřešcích věděl. Posádka letounu se dopouštěla vážných chyb i v předchozích letech, uvedla zpráva vyšetřovatelů.

- Soudní proces s Timofejevem začal loni v prosinci a jediný obžalovaný v kauze později prohlásil, že se necítí vinen. Pochybnosti o řádném vyšetření neštěstí mají podle agentury Interfaxu i mnozí pozůstalí. Žádost o zařazení mezi poškozené také podalo Chruničevovo státní kosmické vědecko-výrobní středisko, které bylo výrobcem havarovaného letounu. Dnes soud udělil Timofejevovi trest pět let vězení, vztahuje se na něj ale amnestie.

Autor: