Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Nové éra, stará nuda. Detektivce formule 1 stále chybí pořádná zápletka

Sport

  13:15
PRAHA - Uběhlo 553 dní, tedy rok a půl, než po závodě F1 znovu zněly rázné tóny italské hymny. Sebastian Vettel se u nich pohupoval, s úsměvem hleděl, jak mechanici v rudém pod stupni vítězů hlasitě zpívají slova písně Bratři Itálie.

Závodník Mercedesu Lewis Hamilton pronásledovaný Sebastianem Vettelem na ferrari. foto: ČTK/AP

Ferrari je zpět. „Toto Ferrari nemá nic společného s tím z minulého roku. Auto fungovalo neskutečně, všechno šlo podle plánu a já mohl jet pořád naplno,“ vyprávěl po úvodním závodě sezony Vettel.

„Až“ 10 vteřin za ním dojel v Melbourne Lewis Hamilton, který po startu vedl, leč po výměně pneumatik zůstal „viset“ za Maxem Verstappenem, což se ukázalo jako klíčová ztráta. Nicméně týmový šéf Mercedesu Toto Wolff přiznal: „Ferrari bylo rychlejší, a i když jsme jeli naplno, nedokázali jsme se vzdálit.“

Daniel Ricciardo z Red Bullu závod v Austrálii nedokončil.
Závodník Sauberu Marcus Ericsson.

Takže - nepochybným pozitivem nedělního klání je, že letošní sezona s velkou pravděpodobností nebude o jedné stáji a týmovém pletichaření, kdo se stane tím vyvoleným na titul. I Christian Horner z Red Bullu pravil: „Od Mercedesu nejsme daleko, ale Ferrari bylo úchvatné. Má nejrychlejší auto.“

Proč F1 není drama

Jenže jinak nemá cenu si mazat med kolem pusy, balamutit se. Ač i v Melbourne opakovali jezdci a šéfové, že letošní auta jsou „brutální monstra“, že v zatáčkách „dosahují přetížení až 8G“ a je „neskutečné je kočírovat“, byla to ve finále nuda.

Děj na okruhu se nesl bez napětí, zápletek, až příliš brzy jste v této detektivce odhalili, kdo je „vrah“.

Vinou přechodu na letní čas mohli mnozí litovat, že kvůli tomu z pelechu vylezli o hodinu dřív. V internetových diskusích se žertovalo, že jednu výhodu rychlejší auta mají - že kroužení skončí o něco dřív.

Však i Lewis Hamilton říkal: „Nevím, jak to vypadalo pro diváky, ale já bych chtěl vidět víc soubojů. Pořád se závodí hlavně přes taktiku.“

Ano, předjíždění nikde.

A tak i když má F1 za sebou zatím jen první z letošní dvacetidílné ságy, zdá se, že ani technická revoluce, kterou v zimě prošla, z ní neudělá dechberoucí drama.

Dodavatel pneumatik Pirelli to v minulých letech schytával za to, že gumy příliš ovlivňují závody. A teď? Nebýt povinné výměny, mnohé z vozů by to snad zvládly na jedné sadě.

Jean Todt, prezident Mezinárodní automobilové federace FIA, namítá: „F1 doplácí na to, že se hledají negativa, ne pozitiva. Předjíždění nikdy nebylo jednoduché. Před 20 lety mohlo být auto s novými pneumatikami o dvě sekundy rychlejší, ale stejně se nepředjíždělo.“

Přesto muž, jenž vládl Ferrari v Schumacherově neporazitelné éře, při nedělním australském setkání s novináři formuli 1 i leccos vyčetl. „F1 je až příliš dokonalá. Když jsem byl šéfem týmu, během prvního dne předsezonních testů jsme zvládli pět kol. Dnes mají týmy neskutečně drahé simulátory - přijedou na trať a odjedou jich osmdesát.“

Deset stájí je málo

A přidal příhodu - pro něj šokující - z pátečních tréninků v Melbourne. „Máme nová pravidla, ale v prvních 20 minutách úvodního tréninku jsem na trati neviděl žádné auto. Týmy prostě už vědí o vozech tolik, že šetří motory. V továrnách mají stovky lidí, kteří vše ihned analyzují. Je to úžasné, jenže dá to něco fanouškům na okruhu? Ti chtějí akci.“

Existuje řešení? I on naznačil - podobně jako noví majitelé F1 - že šampionát ke své očistě potřebuje snížení nákladů a spravedlivější dělení příjmů. To by mohlo ukončit dominanci nejbohatších stájí a přilákat do F1 nové týmy. Současných deset je málo, vždyť půlka pilotů jistojistě boduje.

Jenže tento „puč“ nepřijde kvůli stávajícím smlouvám dřív než za tři roky - a i to je optimistické.

Co se tedy do té doby bude na okruzích dít?

Autor: