Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Nike Pro Hijab. Jde ale pro muslimky vlastně o krok vpřed, nebo naopak vzad?

Sport

  12:00
PRAHA - Sportovní oděvní gigant Nike v úterý představil sportovní verzi tradiční pokrývky hlavy pro muslimské ženy – hidžáb. Americká firma tak učinila jako první mezi nejznámějšími světovými značkami specializujícími se na sportovní potřeby a oblečení.

Kkrasobruslařka ze Spojených arabských emirátu Zahra Lárí. foto: Reprofoto

Vývoj trval třináct měsíců a například dvaadvacetiletá krasobruslařka ze Spojených arabských emirátu Zahra Láríová si jej nemůže vynachválit.

Nike tím ale pouze navazuje na průkopníky v tomto odvětví, tedy nizozemskou společnost Capsters. Ta začala s výrobou sportovního oblečení pro muslimské sportovkyně už v roce 1999.

Nike představil hidžáb pro muslimské sportovkyně. Je skvělý, chválí si krasobruslařka

„Nike Pro Hijab byl navržen na základě požadavků našich sportovkyň, které nám říkaly, že tento produkt potřebují k lepším výkonům. Doufáme, že pomůže atletkám po celém světě,” řekla globální mluvčí Nike Megan Saalfeldová arabské televizi Al Arabiya English.

Ano, novinka Nike, která půjde do prodeje na začátku roku 2018 před zimními olympijskými hrami v Pchjongčchangu, muslimským sportovkyním určitě v jejich soupeření s konkurencí pomůže.

Je zde však ještě jeden pohled, na který poukazují kritici kroku firmy. Přední sportovní značka se podle nich de facto postavila na stranu islámského práva šaría, které muslimkám přikazuje nosit hidžáb a abáju, nehledě na jejich přání.

Krasobruslařka ze Spojených arabských emirátu Zahra Lárí.

Jsou státy, které ženám zahalování výslovně nařizují, za porušení zákona jim v krajním případě i v 21. století hrozí trest smrti. Existuje zároveň i mnoho mezinárodních sportovních organizací, které hidžáb zakazují, mezi jinými třeba jedna z nejpočetnějších – basketbalová. Světová fotbalová federace jej povolila teprve nedávno, v roce 2014.

Právě Nike před několika týdny spustilo globální kampaň, kdy se skrze video snaží zpochybnit stereotypy spojené se ženami a sportem v arabském světě. Je do diskuse, zda návrhem „Nike Pro Hijab” tuto kampaň podpořilo, či naopak tak trochu shodilo.