18. října 2009 22:08 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Nečekaný mistr světa F1: Za vším hledej… dvojitý difuzor

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Jenson Button slaví titul mistra světa ve formuli 1. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jenson Button slaví titul mistra světa ve formuli 1. | foto: Bruno DomingosReuters

ANALÝZA Difuzor: Tohle nenápadné zařízení velkou měrou přispělo k titulu Jensona Buttona ve formuli 1.

 Tři týdny před startem šampionátu se zformovala stáj Brawn GP pod vedením nového majitele a šéfinženýra Rosse Brawna.

A právě tento bývalý "mozek" Ferrari vyvinul monopost s dvojitým difuzorem, s jehož přispěním vyhrál Button šest z úvodních sedmi závodů.

Co to difuzor je, věděli před sezonou jen opravdoví znalci F1. Speciálně tvarovaná součástka v zadní části vozu přispívá ke správné aerodynamice monopostu – difuzor generuje podtlak a zajišťuje tím větší přilnavost. Difuzory se používaly v­F1 i­v­minulých letech. Brawn však přišel s větším, tzv. dvojitým difuzorem.

Větší difuzory nasadily na začátku sezony i týmy Williams a­Toyota, konstrukční řešení Brawnu však bylo nejúspěšnější.

Kritici tvrdili, že jsou difuzory větší, než povolují pravidla

Ostatní stáje však dvojité difuzory kritizovaly a tvrdily že jsou větší, než povolují limity. Celý spor nakonec na popud týmů Ferrari, Renault, Red Bull a BMW-Sauber musel řešit odvolací soud Mezinárodní automobilové federace (FIA).

V­F1 byly totiž de facto dvě výkonnostní třídy. S dvojitým difuzorem a bez něho.

Button na trati V Brazílii.

"Respektujeme právo našich soupeřů zpochybnit jakýmkoliv způsobem design nebo koncept použitý na našich vozech prostřednictvím kanálů, které mají k dispozici," prohlásil tehdy blahosklonně Brawn.

Ke klidu měl úspěšný stratég důvod. FIA totiž po závodech v Austrálii a Malajsii protest zamítla.

Ostatní stáje tak musely urychleně začít pracovat na vlastním řešení dvojitých difuzorů.

"Nová součástka se však musí nejen pečlivě vyrobit, ale také otestovat a má vliv na proudění vzduchu kolem celého vozu. Vzhledem k tomu, že nesmíme v průběhu sezony testovat, je její instalace na šasi značně obtížná," vysvětlil tehdejší hlavní inženýr Renaultu Pat Symonds.

Jeho předpověď byla pravdivá. Náskok, který si Button vytvořil na začátku sezony díky většímu difuzoru, už nedokázal nikdo smazat.

  • 1Diskuse


Vojtěch Gibiš

Autor

Vojtěch Gibišvojtech.gibis@lidovky.czČlánky