Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Na nebezpečné trati mělo karambol 11 bobů. Mají zákaz o korytu mluvit

Sport

  19:41aktualizováno  19. února 12:39
WHISTLER - Problémy na olympijské dráze ve Whistleru provázejí po skončené soutěži sáňkařů, kterou poznamenalo tragické úmrtí Gruzínce Nodara Kumaritašviliho, také bobisty. Po osmi nehodách v úvodních trénincích reagovala Mezinárodní bobistická federace (FIBT) zákazem pro závodníky a trenéry hovořit o ledovém korytě s novináři.

Pád české posádky s pilotem Ivo Danilevičem. foto: Reuters

Dnes následovaly další tři nehody, jedna z nich se ve třetí jízdě nevyhnula českému pilotovi Ivu Danilevičovi. V nemocnici skončili dva závodníci včetně vítěze Světového poháru Švýcara Beata Heftiho.

Informaci o údajném příkazu k mlčení potvrdilo několik zdrojů včetně sportovního ředitele německého týmu Thomase Schwaba. "Považuju to za skandální, je to vtip," řekl. Kdo se bude ke kvalitě dráhy vyjadřovat, musí počítat s následky, uvedl prý viceprezident FIBT Paul Pruszynski.

VANCOUVER ON-LINE

První dvě tréninkové jízdy bobistů ve Whistleru přinesly hned osm nehod. Komise FIBT proto zasedla ke schůzce a rozvažuje, zda se nedá s rychlou drahou něco udělat. "Doufám v nějaké řešení," řekl Schwab.

Nakonec proběhly jen kosmetické úpravy dráhy mezi jednotlivými tréninky, které pozdržely program o zhruba 20 minut. Situaci navíc komplikuje závodníkům i ostré slunce, kvůli němuž musely některá místa zastínit plachty, které ale zase místy omezují jezdcům výhled.

V trénincích dvojbobů neměli problémy pouze závodníci z "rozvojových" zemí, ale třeba i Němec Karl Angerer nebo Švýcaři Hefti a Daniel Schmid. Hefti se při havárii uhodil do hlavy, byl odvezen do nemocnice na pozorování a vynechal zbylé tréninky.

Pád Švýcarů Daniela Schmida a Jürgena Eggera.

Havarovali také Nizozemec Edwin van Calker, Nicolae Istrate z Rumunska, Hiroši Suzuki z Japonska, Christopher Spring z Austrálie a Ital Fabrizio Tosini, nikomu z nich se ale nic nestalo. Jen Springův brzdař Duncan Harvey musel s oděrkami v obličeji do nemocnice, ale byl propuštěn a bude startovat.

Ve třetí jízdě havaroval znovu Suzuki a také zkušený Čech Danilevič, který pak bez problémů absolvoval dnešní závěrečnou jízdu. Na celkem jedenáct zvýšil počet nehod ve čtvrtém tréninku Slovák Milan Jagnešák.

Sáňkaři po Kumaritašviliho tragédii posunuli start do nižšího "okna", aby nedosahovali příliš vysokých rychlostí. Takovou možnost však bobisté podle SID nemají, protože mohou vyjíždět pouze z klasické startovní pozice.

Český pilot Danilevič na zákaz nedbal a o dráze mluvil. Není nebezpečná, tvrdí

V šesté zatáčce po chybě pilota Iva Danileviče havaroval český dvojbob ve čtvrtečním tréninku na rychlé olympijské dráze ve Whistleru. Danilevič má hnutý krk a alternující brzdař Dominik Suchý si spálil rameno. Další účast dvojbobu to ale neohrozí.

"Myslím, že se nic zvláštního nestalo. Spadli jsme při výjezdu ze šesté zatáčky. Byla to moje chyba, neudržel jsem nervíky na uzdě, brzy sjel a hned to bylo," řekl první český pilot novinářům.

Z pádu mají Češi boule a Suchý, který v tréninku nahradil tradičního brzdaře Jana Stolásku, si spálil o led rameno. Danilevič si hnul krkem a doufal, že ho dá fyzioterapeut Jan Čížek dohromady. "Snad to bude dobrý, aby se člověk mohl otáčet za holkama. Dokud budeme dýchat, tak pojedeme," neztrácel Danilevič humor.

Olympijská dráha ve Whistleru je nejrychlejší na světě a před soutěží bobistů ji poznamenalo tragické úmrtí gruzínského sáňkaře Nodara Kumaritašviliho, který se zabil při tréninkové jízdě. "Proto přitahuje více pozornosti, než by jinak měla," řekl Danilevič. "Nebezpečná není," dodal.

Hlavní příčinu pádů, kterých v tréninkových jízdách bylo přes deset, spatřuje v tom, že je dráha nová. "Je to i tou rychlostí, ale hlavně není moc zažitá a drobná chyba, které se musíš vyvarovat, se projeví. Musíš ji dostat pod kůži a piloti zatím hledají stopu," dodal. Je podle něj normální, že se na neprobádaném teritoriu více padá.

Ve srovnání se sáňkaři pořadatelé dráhu hodně upravovali a ve druhé čtvrteční jízdě už se vše výrazně zlepšilo. Nejtěžší je prý průjezd pasáží mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou. "Už jsem se tam ve druhé jízdě docela v pohodě provlíkli," konstatoval Danilevič.

Mezinárodní bobistická federace (FIBT) údajně po sérii karambolů zakázala jezdcům mluvit o dráze s médii. Danilevič ale o ničem neslyšel. "Já jsem se k tomu nedostal, slyšel jsem to od novináře. Museli by přijit šéfové z mítinku a nic nepřišlo," řekl.

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...