Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Mezi dodavateli dresů fotbalových týmů vládne silná trojka

Sport

  14:30
PRAHA - Jeden vítěz mistrovství světa ve fotbale je jistý dlouho dopředu. Úspěch mají zaručen giganti mezi výrobci sportovního vybavení. Při nástupu 32 mužstev zahlédnete nejčastěji dresy od firmy Adidas. Nad největším rivalem – značkou Nike – vede v poměru 12:10, i když převaha Adidasu se ztenčuje.

Rooney a Heskey v reprezentaci. foto: Reuters

"Stále je v čele, ale Nike se v posledních letech prosazuje poměrně razantně," komentoval vývoj na trhu Hartmut Zastrow ze společnosti Sport + Markt pro list New York Times.

Čtěte také

Vliv Nike začal na fotbalovém trhu růst po roce 1996, kdy firma podepsala kontrakt s Brazilci. Další výrazný moment přišel před dvěma lety, kdy došlo k fúzi se značkou Umbro, spojenou především sdresy Anglie. Předpokládaný příjem Nike a Umbro z fotbalového vybavení činí pro rok 2010 téměř dvě miliardy dolarů.

Adidas si nicméně ve své stáji dál drží významná reprezentační mužstva, jako jsou Argentina, Německo nebo Španělsko. K tomu připočtěme ještě sto individuálních kontraktů s hráči včetně Lionela Messiho, předpokládané hlavní hvězdy šampionátu.

V pořadí třetí největší zastoupení má na šampionátu Puma. Německá společnost se oproti konkurentům může chlubit smlouvou s obhájci zlata z Itálie. "Když uzavíráte smlouvy na dresy, je důležité umět si vybrat vítěze," oceňuje Nigel Currie, ředitel jedné z britských agentur specializovaných na sponzoring. Kromě toho je patrná orientace Pumy na africký fotbal. Skákající šelma se objeví na dresech čtyř z šesti afrických týmů v JAR. Od Eura 1996 je také oficiálním partnerem české reprezentace.

Vedoucí trio si trh s dresy prakticky rozebralo, na ostatní firmy zbývají "drobné". Španělská značka Joma se ujala Hondurasu a spoléhá na růst prodeje dresů jednoho z outsiderů ve Spojených státech, kde žije řada emigrantů z Latinské Ameriky.

Italská značka Legea zase dodává vybavení týmu Severní Koreje. Víc než ve výrazný finanční přínos věří, že se zvýší její prestiž, když miliony lidí zahlédnou její dresy při zápasech KLDR proti Brazílii a Portugalsku v základní skupině.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...