Na kurtu nedokázala Serenu Williamsovou už 10 let porazit, v oblasti výdělků naopak Šarapovová už desátý rok v řadě nejen nad ni vládne. Podle magazínu Forbes si Ruska, která letos podruhé dobyla Roland Garros, vydělala za období od června 2013 do června 2014 zhruba půl miliardy korun.
Z prize money přitom pochází „jen“ 50 milionů, zbytek získala Šarapovová z reklamních příjmů. Má smlouvy s firmami Nike, Porsche, Samsung Electronics, Tag Heuer, Evian či Head, na jaře se stala také tváří produktů Avon.
K tomu má značku cukrovinek Sugarpova. Na vrchol žebříčku se tak dostala i přes to, že druhou půlku roku 2013 převážně promarodila. V Rusce se snoubí úspěch, fotogeničnost a touha podnikat, to jsou hlavní předpoklady, proč už tak dlouho finančnímu žebříčku vládne.
Nejlépe vydělávající sportovkyně1. Maria Šarapovová |
Kariéru i výdělky druhé Číňanky Li Na znovu nastartoval lednový triumf na Australian Open, díky níž dostala výrazný bonus od společnosti Nike. Kromě toho má světová trojka smlouvy s Mercedesem, Samsungem či Rolexem a několika značkami v Číně. Však ji také po prvním grandslamovém triumfu na Roland Garros 2011 čínská média kritizovala, že se místo tréninku věnuje podepisování sponzorských smluv.
V žebříčku se obecně střídají sportovkyně, jimž do něj pomohly odměny ze sportu samotného (tenistka Serena Williamsová, závodnice Patricková nebo další tenistka Radwaňská), s těmi, které těží zejména z reklamních příjmů (tenistky Ivanovičová a Wozniacká nebo krasobruslařka Kim Ju-na).
Právě Kim Ju-na je nejlépe placenou sportovkyní mimo tenisový svět. Jako krasobruslařka budila obdiv tím, že v žádné soutěži neskončila mimo stupně vítězů, zejména v domácí Jižní Koreji však měla velký úspěch i jako reklamní tvář. Letos sice ukončila kariéru, přesto podepsala novou smlouvu s telekomunikačním gigantem SK Telecom.
Při pohledu na žebříček se nabízí otázka: Co způsobuje dominanci tenistů? Zejména skutečnost, že právě v tomto sportu dostávají ženy takřka totožné odměny jako muži, nejen co se turnajů samotných týče, ale i v rámci sponzorských smluv.
I nejlépe vydělávající česká sportovkyně je tenistka - Petra Kvitová. Sledované období nezahrnovalo její druhý wimbledonský triumf, dle českého Forbesu si od června 2013 do června 2014 připsala 60 milionů korun (46 z prize money, 14 z reklamních příjmů). Výrazně tak zaostává za Wozniackou či Ivanovičovou, přestože na kurtech se jí daří lépe.
V pondělí však Kvitová oznámila, že podepsala nový kontrakt s marketingovým gigantem IMG. Vynese ji příště v žebříčku vzhůru?