Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Netrénujeme málo? ptal se König ve Sky. Při následné premiéře zářil

Sport

  9:00
PRAHA - Poprvé oblékl do závodů dres hvězdného týmu Sky a hned v něm byl nepřehlédnutelný. Silně obsazený seriál jednorázových klání na Mallorce je pro cyklisty odrazovým můstkem do sezony. Leopold König si tu nejprve dojel pro páté a pak dokonce pro třetí místo.

Leopold König. foto: Team Sky

Soudě dle výsledků jste musel být na první vystoupení v dresu vašeho vysněného týmu pořádně nabuzený. Je to tak?
Jo, asi mi ten přestup svědčí. A také jsem měl po dlouhé době bezproblémovou zimu, nebyl jsem ani nemocný, ani zraněný. Jsem víc než spokojený. Na Mallorce jde o můj suverénně nejlepší výsledek v životě.

Já vím, loni jste tady v úvodním závodě skončil poslední.
Už jsem tu vstupoval do sezony šestkrát a odjel jsem na Mallorce tak 18 závodů. A nejlepší výsledek z nich bylo dosud 44. místo. Když jsem to říkal lidem ze Sky, smáli se.

Jaké vám tedy dali šéfové týmu do vašeho úvodního závodu roku pokyny? Nebo to zatím nechali na vašich pocitech?
Pro první, páteční závod jsem dostal volnou ruku. Předtím se mě sportovní ředitel ptal, jak se cítím, a já mu přiznal: Jsem z tréninku docela unavený. Dva dny předtím jsem si dopřál úplné volno. Ale sportovní ředitel mi říkal: Buď v klidu, schovávej se a v závěru zkus přejet ten dlouhý kopec. Nakonec kopec přejelo vepředu 20 lidí a šest nás bylo ze Sky, jako tým jsme byli silní. Cítil jsem se docela dobře, tak mi kluci trochu pomohli. Ale bohužel, jak nejsem výbušný typ, bylo páté místo v koncovce nejspíš mým maximem - i když od třetího mě dělil kousek.

Leopold König na trati. Při své premiéře na Tour de France obsadil i díky...
„To jsem vážně jel tak dobře?“ Leopold König v cíli časovky.
Leopold König při premiérové účasti na Tour de France obsadil 7. místo.
Pád! Leopold König se ocitl na asfaltu.

V sobotu už ne, to už jste stál na stupních vítězů.
No, nejdřív jsem po pěti kilometrech sobotního závodu tvrdil, že nechci závodit, protože povrch byl hodně nebezpečný. Celá noc propršela a na Mallorce, když se rozprší, jsou potom silnice úplně šílené.

Podobné můžete zažít po dešti i při Giru na jihu Itálie.
Tady byly ale vážně špatné. Na poradě jsem vybízel, že musíme být všichni vepředu hned od startu, protože to v prvním sjezdu, který přijde po pěti kilometrech, bude zaručeně padat. A v každé serpentině to opravdu lehlo. Pak ke mně přijel Bernie Eisel od nás z týmu a povídal: Tak co, jak se cítíš? Odpověděl jsem mu: Já dneska závodit nechci. A on říká: To se ti nedivím, chápu. Hned po prvním sjezdu se balík rozdělil a ze 180 lidí zbylo asi jen 70. Profil byl pořád nahoru dolů a my jeli spíš tak, abychom eliminovali riziko pádů, než abychom závodili.

Přesto jste se posléze do boje o pódium pustil.
Odjela nám sedmičlenná skupina, kde byli tři kluci z Movistaru, docela jsme zaspali. Tak jsme potom museli celý den tahat. Kluci ze Sky automaticky začali jet na mně, z čehož jsem moc velkou radost neměl. Tak jsem jim poděkoval, a protože jsem je nechtěl zklamat, snažil jsem se z toho dostat maximum. Vpředu šlapal v úniku sám Valverde, takže jsme vlastně bojovali o druhé místo.

A vy jste se vydal za Belgičanem Wellensem z Lotta?
Ten odskočil už na předposledním kopci, zatímco já pak zaútočil ze sjezdu, stejně jako loni na Lombardii. Na pěti kilometrech jsem ostatním ujel asi o 30 vteřin. Ten sjezd znám. A navíc to bylo snad jediných pět kilometrů z celého závodu, kde bylo sucho. Dotáhl jsem se k Wellensovi na nějakých 10 vteřin, načež jsme v takovém odstupu víceméně jeli až do cíle. Sjet se mi ho už nepovedlo.

Ale pochvala od vedení týmu určitě přišla, ne?
No samozřejmě. Cílem bylo pódium, a ten jsme splnili.

Byl to pro vás hodně zvláštní pocit, když jste si uvědomil: Maká na mě tým Sky?
Když se nad tím zamyslím, tak je to krásné - a zároveň i velká zodpovědnost. Ale snažím se nepřipouštět si takové myšlenky. Jasně, i v NetAppu jsem měl odpovědnost vůči klukům, co na mě dělali, ale tihle jsou přece jen ještě někde jinde. Když na vás pracují takové hvězdy, chcete jim to také vrátit. A mně se zatím všechno schází výborně.

ČTĚTE TAKÉ

Takže už jste nejspíš natěšený i na váš první etapový test ve Sky, kterým bude závod Kolem Ománu. Královská etapa tam vrcholí dlouhým, táhlým kopcem, podle vašeho gusta.
Těším se. Závody na Mallorce byly fakt těžké a já vidím, že jsem připravený dobře. Vše směřuje k pro mě relativně brzkému cíli na květnovém Giru. Trochu jsem se obával dopadu nového tréninku s Timem Kerrisonem. Netrénovali jsme totiž úplně tvrdě, nejezdili jsme moc na laktátovém prahu, na kterém se pak odehrávají kopce v největších závodech. Ptal jsem se před prvním závodem Tima: Neděláme málo? A on mi tvrdil: Takhle se připravovali i Froome a Wiggins. Podivil jsem se: Jak je potom možné, že když takhle trénovali, vyhrávali už od začátku sezony? Odpověděl mi: Uvidíš.

A viděl jste.
Jo, teď opravdu chápu, že systém Sky funguje. Není pravda, že bych to v tréninku přeháněl. Nemám ani předčasnou formu. Naopak. My jsme v podstatě ještě ani nezačali natvrdo trénovat. Je to stejné, jako když kdysi Wiggins vyhrál Paříž-Nice a říkali mu: Nemáte formu příliš brzy? Vydrží vám až do Tour? Ale i v jeho případě tehdy model Sky fungoval a zatím funguje i na mně. Kdyby to takhle pokračovalo dál, moc by se mi to líbilo.

Při vyhlášení Sportovce roku jste si nebyl jistý, zda chcete být už v Ománu lídrem. Ale v předběžné startovní listině figurujete s číslem, které má na konci jedničku. Takže jak je to?
Teď jsem si to na Mallorce docela zavařil, co? Už jsem se o mé roli v Ománu bavil se sportovním ředitelem,který bude mít Omán na starost. Měl bych být spolulídrem s Woutem Poelsem, který teď trénuje s Froomem v Africe. Budu tedy mít větší volnost a nebude na mě vyvíjen enormní tlak. Pro Wouta jde o skoro jedinou šanci v první půlce roku, aby se někde ukázal, je proto hodně namotivovaný. Já jsem spíš v klidu. Budu tam v pozadí, což mi vyhovuje.

Autor: