Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ženský Jágr. Gabriela Koukalová už je ‚milionová‘, její cena na trhu stoupá

Sport

  6:02
PRAHA - Z nedávného biatlonového šampionátu si přivezla kompletní sbírku medailí, další dva cenné kovy Gabriele Koukalové těsně unikly. U televizních obrazovek ji při tom sledovalo přes milion lidí a její popularita stále stoupá. Marketingoví odborníci se shodují, že se blíží tuzemským sportovním megahvězdám. Uvědomují si to i sponzoři, kteří jsou ochotni za spolupráci s českou reprezentantkou platit částky v řádech milionů.

Gabriela Koukalová. foto: Miloslav JančíkMAFRA

Rodačka z Jablonce nad Nisou svými sportovními výkony v posledních letech a přirozeným vystupováním pobláznila celé Česko. V žebříčku oblíbenosti českých sportovců mezi internetovými uživateli se dokonce umístila na druhém místě, hned za hokejistou Jaromírem Jágrem, ukázal loňský průzkum agentury Nielsen Admosphere pro Mediář.

Pot ve tváři? Koukalová po závodech překvapuje vzhledem jak z hollywoodského plátna

Gabriela Koukalová se stala populární, protože je „sympatická, krásná, úspěšná a velká bojovnice“. Lidé ji ale mají mimo jiné rádi i proto, že je baví biatlon, vyplynulo z odpovědí respondentů. „Dělá sport, který je velmi nevypočitatelný, u kterého se nedají předpokládat výsledky,“ přiblížil pro Lidovky.cz marketingový specialista Tomáš Leixner z agentury Raul, čím Čechům utkvěla v paměti.

Gabriela Soukalová.

Biatlon tak začali sledovat i lidé, kteří jinak sportu příliš neholdují. Zrak na něj rázem upřeli i sponzoři, kteří se nyní předhánějí, kdo za spolupráci s aktuálně nejúspěšnější českou biatlonistkou zaplatí více peněz.

„Gabča patří k nejžádanějšímu zboží na reklamním trhu. Díky vysoké sledovanosti biatlonu její cena navíc stále stoupá,“ řekl serveru Lidovky.cz její manažer a šéf biatlonového svazu v jedné osobě Jiří Hamza. „Jde o miliony korun,“ přiblížil částku, na kterou si loňská vítězka Světového poháru si díky smlouvám se sponzory ročně přijde.

Líčidla od Dermacolu, auto od BMW

Gabriela Soukalová.

Zájemců o spolupráci s ní je přitom tolik, že je společně musejí odmítat. „Vybíráme, co se prezentovat má a naopak nemá,“ okomentoval Hamza. Koukalovou se prý vždy snažil přesvědčit, aby nebrala hned první nabídku, která se naskytla. „I když se jí to občas nelíbilo, na té filozofii jsme se shodli a držíme ji dodnes,“ doplnil s tím, že poslední slovo má ovšem nakonec stejně vždy samotná závodnice.

V současnosti Koukalová spolupracuje s několika významnými firmami. Stala se například tváří české kosmetické značky Dermacol či jedné z kolekcí oděvní značky Adidas. Zhruba se 60 procenty sponzorů má přitom uzavřené smlouvy individuálně

Zbylých 40 procent tvoří kolektivní kontrakty společností s českým biatlonovým svazem, od nichž asociace ročně vyinkasuje kolem 25 milionů korun (z toho pět milionů činí barterové plnění). Jde především o výrobce topných a chladících systémů Viessmann, potravinářskou fimu Hamé nebo automobilku BMW, která reprezentantům dodává vozidla.

Právě skutečnost, jak svaz s úřadující světovou šampionkou ve sprintu po marketingové stránce aktuálně pracuje, podle Leixnera může ovlivnit i případná další partnerství. „Ve chvíli, kdy se Gabriela nerozdá všem a vybere si pouze nějaké partnery, její hodnota poroste, protože nebude okoukaná,“ uvedl pro Lidovky.cz. „Stávající management to ale má nastavené velmi dobře.“

Zapomínání, zmatkování a jiné přešlapy

Gabriela Koukalová

Koukalové v tomto ohledu navíc pomáhá i její roztržitost a občasné zmatkování. Tu „zapomene“ hůlku na střelnici, tu málem nestihne start, jindy zase nastoupí do závodu bez rezervních nábojů. Před dvěma lety při závodech v německém Ruhpoldingu zase na hotelu nechala svou pušku. Uvědomila si to až v týmovém autě po několika kilometrech při cestě na stadion.

„Ukazuje, že je člověk z masa a kostí, který má své chyby, úspěchy a nepůsobí jako robot. Lidé mají rádi její zpívání nebo malování,“ řekl Leixner. „Nikdy to není jen o výkonnosti. ‚Lidové‘ značka podobné typy vítají,“ doplnil jej Kamil Veselý z marketingové agentury 2score.

Koukalová si marketingově „polepšila“ i svatbou s badmintonistou Petrem Koukalem, vlajkonošem na olympiádě v Londýně. Jeho příběh, jak porazil rakovinu varlat, tehdy ‚obletěl‘ republiku a mluvilo se o něm třeba i během ceremoniálu OH ve světových médiích. Manželé Koukalovi nafotili i nahé snímky pro projekt „STK pro chlapy“, jenž se snaží muže nabádat k návštěvám lékaře.

Gabriela Soukalová a Petr Koukal s klaunskými nosy.

Z hlediska atraktivity pro sponzory sedmadvacetiletá sportovkyně už nyní zdatně sekunduje těm největším hvězdám. Případné zlato na olympijských hrách v Jižní Koreji příští rok by její hodnotu mohlo navíc ještě zvýšit. „Sportovec s takovým přesahem a výsledky jako Gabča se svazu rodí jednou za deset, dvacet let. Takový ženský Jágr, špička v Česku,“ chválil Hamza, podle něhož je biatlon globálnějším a nyní i populárnějším sportem než hokej. Od zmiňovaného Jaromíra Jágra nebo třeba Petra Čecha jeho svěřenkyně prý dělí jen velká smlouva s nadnárodní společností.

Vzor pro malé biatlonisty

Poněkud odlišný názor má ovšem Veselý, který se domnívá, že momentálně druhá závodnice v celkovém pořadí Světového poháru je ve fázi, kdy ze svého marketingového potenciálu těží maximum. „Můj názor je, že je nyní na vrcholu. Lepší sportovní výkonnost mít již nelze a větší pozornost biatlon také již mít nebude,“ zdůvodnil.

Gabriela Koukalová během posledního kola štafety přišla o stříbrnou pozici a...
Gabriela Soukalová při svatbě s Petrem Koukalem.

Mnohem důležitější podle něj ovšem je, aby Koukalová byla představována malým začínajícím biatlonistům jako idol, který by měl být v nadcházejících letech následován. „To si myslím, že se daří. Koukalová i Moravec se v českém sportovním komunikačním prostoru vzory skutečně stali,“ dodal Veselý.

Taková pozice s sebou přináší i vyšší zodpovědnost. Hamza připouští, že tlak ze strany sponzorů je na závodnici obrovský. „Prioritou je ale stále sport, ne peníze,“ zdůraznil.