Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Název na prodej? Kluby často bývají proti

Sport

  8:00
PRAHA - Naposledy 1. března 1990 ještě název fotbalové Sparty Praha rozdělovala zkratka ČKD. Jméno patronátního podniku z dob komunismu z něj pak vypadlo a přes několikerou změnu majitelů si už nikdo nedovolil tradiční značku u držitele největšího počtu českých i československých titulů upravit podle přání sponzora. A tak by to mělo zůstat i v budoucnu. "Sponzor v názvu Sparty je absolutně hypotetickou záležitostí. Za současné situace je to nemožné," tvrdí mluvčí Sparty Ondřej Kasík.

Sparta foto: ČTK

K dispozici sponzorům nedává svoje jméno ani Slavia a názor vedení klubu nezměnily ani loňské kritické období, kdy byla existence v ohrožení, či čerstvé ukončení lukrativní smlouvy se sázkovou kanceláří Synot Tip. „O včlenění sponzora do názvu našeho klubu neuvažujeme,“ potvrzuje mluvčí červenobílých Soňa Nouzáková.

Ve fotbalové lize je podobný přístup většinový. Měnit jméno je citlivá záležitost, která může ovlivnit přízeň fanoušků a poškodit celkovou image klubu.

Sponzoři mění názvy hokejových klubů

V hokejové extralize si už ale na ústupky zvyknout museli, kluby jsou zavaleny množstvím partnerů na dresech i na ledě. A hned pět klubů má sponzora i přímo v názvu. Podle oficiálního jména HC Mountfield byste například nepoznali, z jakého města budějovický klub vlastně pochází.

„Nastaly by problémy s dlouhým názvem, České Budějovice jsme poroto v údajích pro obchodní rejstřík vůbec neuvedli,“ vysvětluje generální manažer klubu František Joun. Řetězec obchodů se zahradním vybavením je současně vlastníkem klubu, fanoušky si tímto rozhodnutím na svoji stranu nezískal. „Současný název stoprocentně odmítáme. Je to hnus a pro nás je jediným správným názvem Motor České Budějovice,“ odkazuje se jeden z fanoušků v rozhovoru na stránkách Hokejfans.cz na tradiční označení.

Ekonomické hledisko je ale dnes podstatnější. „Občas se setkáváme s negativními reakcemi lidí, kterým se Mountfield v názvu nelíbí, ale nedokáží si představit, jak moc je pro nás toto spojení po finanční stránce důležité,“ oponuje Joun.

Obrázek zvětšíte kliknutím

Na Kladně se naopak před sezonou rozhodli, že časté střídání sponzorů v názvu klubu zastaví. Mohli si to dovolit jen díky vstupu hokejové legendy Jaromíra Jágra, který se stal majoritním vlastníkem. Od roku 1997 prodělali Kladeňáci v názvu pět výměn firem, dnes si říkají Rytíři bez odkazu na jakéhokoliv sponzora – a tak by to mělo zůstat.

„Vytvořit neutrální název týmu byl jeden z našich hlavních záměrů,“ tvrdí ředitel klubu Václav Bartoš. Generální sponzor, jímž se stala Sazka, dokonce nabízela větší sumu, pokud bude figurovat v názvu klubu. „Ale odmítli jsme to i za cenu, že dostaneme míň,“ prozradil Bartoš.

I na fotbalové mapě však existuje místo, kde se fanoušci se sponzorským pojmenováním dokonale sžili. K Olomouci patří pojmenování Sigma už od roku 1965, plynule se udrželo až do současnosti a zarezervovaný ho má značka výrobců čerpadel i do budoucna. „V naší nabídce název klubu dalším partnerům ani nenabízíme,“ vysvětluje marketingový ředitel klubu Martin Rak.

Sigma se už stala tradicí

Podle informací LN Sigma přispívá do klubového rozpočtu jen částkou v řádech milionů korun, větší plnění má generální partner, kterým je sázková kancelář Tipsport. Kdyby v Olomouci došlo ke změně, hanácký klub by tím paradoxně ztratil nejen důležitý finanční příspěvek, ale také podstatnou část svojí identity.

Proto také klub se Sigmou nepřerušil podle Raka spolupráci ani ve chvíli, kdy se firma potýkala s celosvětovou recesí. „Z jejich strany pak nebylo plnění takové, že by si zasloužili mít logo na drese. Věřili jsme ale, že se situace stabilizuje. Tradice je tady tak silná, že si nedovedu představit, že bychom název měnili.“

Ve fotbalové lize má kromě Olomouce v názvu sponzora už jen Jablonec. U klubu, který dlouho řídil současný šéf českého fotbalu Miroslav Pelta, najdete na seznamu partnerů 59 různých subjektů. Tento počet není v českých podmínkách nijak výjimečný, u hokejové Sparty jich napočítáte 129. Ve špičkových klubech probíhá sbírání sponzorských příspěvků po menších částech u desítek partnerů. Pro porovnání – u Manchesteru United platí závratné sumy jen 14 partnerů a jeden z nejbohatších fotbalových klubů to zabezpečí. Za skromné podmínky se v Česku bude platit dál. Třeba také změnou názvu.