Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Hráč si klekl při hymně a lidé začali pálit boty Nike. Nová kampaň rozzuřila Trumpovy zastánce

Sport

  12:05
WASHINGTON - Nová reklamní kampaň oděvního gigantu Nike vyvolala vášně hlavně mezi voliči Donalda Trumpa. V jejím čele totiž stojí hráč amerického fotbalu Colin Kaepernick, který se zviditelnil klečením během americké hymny a dostal se tak do křížku s americkým prezidentem. Sociálními sítěmi se teď šíří videa, na kterých lidé v reakci spalují boty značky Nike.

Internetová inkvizice pro firmě Nike. foto: Twitter

V červenci 2016 seděl jeden muž na lavičce, zatímco ostatní stáli. Přetočme kolem času na září 2018. Vyústěním činu toho muže lidé pálí své boty značky Nike a odstřihávají její loga z ponožek. Bizarní příběhová linka však začne do zapadat do reality, když do role sedícího muže dosadíme hráče amerického fotbalu Colina Kaepernicka a proti němu postavíme Donalda Trumpa a jeho příznivce.

Za kleknutí při hymně žádná odměna. Trump by chtěl zpřísnit tresty za protesty v NFL

Kaepernick se rozhodl před dvěma roky v létě tiše protestovat proti údajné rasové nenávisti mířené především proti lidem tmavé pleti. V té samé době Spojenými státy cloumaly případy policejní brutality, které vyvolaly masové protesty i v ulicích. Jenže americký fotbalista si vybral formu protestu, pro kterou nemají patrioticky smýšlející Američané obvykle příliš pochopení. Kaepernick tak nejdříve seděl a následně klečel během hraní státní hymny. Pro některé se jeho čin rovnal pálení americké vlajky.

„Nestoupnu si, aby ukázal hrdost na vlajku země, která utlačuje lidi tmavé pleti a vůbec jiné barvy pleti, než bílé. Pro mě je to větší než americký fotbal a z mé strany by bylo sobecké prostě se dívat jinam,“ vysvětlil Kaepernick v srpnu 2016 své jednání.

K tehdy osmadvacetiletého quaterbackovi se přidávali další hráči a na jejich ostentativní odpor reagoval i prezident Trump, který žádal aby všem, kteří se rozhodli klečet při hymně také, nebylo umožněno nastupovat. Hráče nazval „čubčími syny“ a vyzval kluby, aby klečící sportovce vyhodily.

„To ze mě asi dělá hrdou čubku,“ reagovala loni na Trumpa Kaepernickova matka.

#JustBurnIt

Letos se už za Kaepernicka postavila vetší váha, než jeho spoluhráči. Do čela své kampaně si ho totiž zvolil oděvní gigant Nike, který ho zároveň označil za „jednoho z nejinspirativnějších sportovců této generace“.

To zvedlo žluč řadě Američanů, pro které se Kaepernick mezitím stal symbolem zneuctění amerických symbolů a Spojených států jako takových. Rozhodli se proto dát firmě Nike na sociálních sítích najevo, že s jejich volbou Kaepernicka silně nesouhlasí.

V četných videích tak pálí a jinak ničí boty a další výrobky od této firmy. Společně s tím putují po sítích hashtagy jako #JustBurnIt (#ProstěToSpal - variace na slavné motto firmy Just do it) a #BoycottNike.

Zvukař amerického zpěváka Johna Riche si logo Nike na protest odstřihl z ponožek.

„Náš zvukař si právě z ponožek odstřihl logo Nike. Je to bývalý mariňák. Připravte se, vy v Nike, vynásobte si to miliony,“ napsal na Twitteru americký country zpěvák John Rich.

Kaepernick určitě nepřijde podepsáním kontraktu s Nike zkrátka, dostat by měl částky pohybující se v milionech dolarů. Někteří ovšem poukazují na to, že Nike vydělává díky tomu, že platí mizerné mzdy pracovníkům v asijských továrnách a vydělané peníze pak dává lidem jako Kaepernick, aby mluvili o útlaku a nespravedlnosti. Celá kauza je však od začátku postavená na emocích a logika tam musí jít často stranou.

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...