Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Josef Král: V Sennových dobách bych nejspíš nepřežil

Sport

  9:15
PRAHA - Dokázal to, co málokdo. Povídali si o něm nejlepší piloti formule 1. Josef Král (20) před necelým měsícem prožil ve Valencii těžkou nehodu, při které se jeho monopost vznesl a poté v rychlosti okolo 200 km/h narazil do bariér. „Ale radši bych si vysloužil slávu závodními výsledky,“ říká. První český jezdec v prestižním šampionátu GP2 musel být z formule vyproštěn a poté převezen na jednotku intenzivní péče.

Závodník Josef Král foto: Reprofoto

Lékaři ve Španělsku neodhalili žádnou zlomeninu, Král si však dál stěžoval na extrémní bolesti. Když byl pak převezen na neurochirurgické oddělení liberecké nemocnice, vyšlo najevo, že má zlomeninu páteře v oblasti hrudníku. Jezdec týmu Super Nova už je několik dní v domácím ošetřování, ale léčba si vyžádá zřejmě ještě dva měsíce.

Čtěte také

Proč vlastně k havárii s Venezuelanem Gonzálezem došlo?
Jeli jsme velice blízko za sebou a já se ho snažil předjet. Zrovna ve chvíli, když jsem chtěl vyjet ze vzduchového pytle a začít předjíždět, González šlápl na brzdu a já stím nemohl už nic dělat. Bylo to dřív, než se normálně brzdí, a proto jsem s tím nepočítal.

Jste na něj hodně naštvaný?
Nemohu na něho být naštvaný. To je prostě závodění. Takových incidentů se v GP2 stává hodně, protože je to přece jenom poslední stupínek před F1 a nikdo si nedá ani centimetr navíc. Bohužel u mě to skončilo asi i díky nepřehledné ane moc bezpečné trati dost smolně.

Ozval se vám později?
Ještě po závodě byl za mými rodiči a nějakou dobu tam celou nehodu rozebírali a říkal, že ho to mrzí.

Zažil jste už někdy podobný let v minulosti?
Tato nehoda patří mezi moje největší a nejtěžší nehody avlastně izranění, které jsem si z ní odnesl. Doteď to byla pouze vyhozená ramena nebo těžké otřesy mozku.

Věděl jste hned po nárazu, že je s vámi zle?
Ano, věděl. Hlavně i díky tomu, že první náraz do jeho vozu byl vrychlosti přes 280 km/h a já ani nestihl škrtnout o brzdu. Pak šlo vše rychle. Nejdřív jsem viděl nebe, potom asfalt a pak zelenou bariéru. Normálně se při čelních nárazech pouští volant, aby si jezdec nezlomil prsty nebo zápěstí. Já jsem za celou dobu nedokázal pustit volant, pouze jsem si dal ven prsty, abych si je nezlomil, a snažil jsem se alespoň trochu ztlumit ten náraz.

Vnímal jste po celou dobu?
Chvíli po nárazu jsem na chvíli omdlel a pak ještě asi osmkrát při transportu do medical centra na trati a pak při cestě do nemocnice.

Jak je možné, že poranění obratlů neodhalila vyšetření ve Valencii, ale až v Liberci?
Těžko říct, ale řekl bych, že to ještě federace FIA bude s nemocnicí řešit. Já jsem rád, že jsme z naší strany nic nepodcenili, a ať převoz, tak i samotná hospitalizace v Liberci proběhly nejlíp, jak mohly.

Jak to vypadá s aktuálním stavem nyní?
Bolesti už téměř polevily, ale stále cítím krk a pohmožděný hrudník.

Za jak dlouho se budete moci opět připravovat?
Zatím musím být maximálně vklidu, aby mi co nejrychleji srostly kosti. Koncem srpna bych měl jít na kontrolu a podle ní budeme dělat další závěry. Stále doufám, že bych mohl stihnout závěr sezony. Vše ale záleží na té kontrole.

Nehoda na videu vypadá strašně, asi můžete děkovat bezpečnostním opatřením, která přišla po smrti Ayrtona Senny, že?
Rozhodně ano, kdyby se to stalo v době, co závodil on, tak bych asi na tyto otázky nemohl odpovídat.

Nezahlodal ve vás ani na moment červíček pochybností – měl jsem štěstí, možná bych ho už dále neměl pokoušet?
Jestli ve mně něco zahlodalo, tak jedině to, že nevím, jak se udržím tak dlouhou dobu v posteli. Jinak pochybnosti určitě ne. Měl jsem štěstí, to určitě, ale každý jezdec, který závodí na takové úrovni s autem jezdícím přes 300 km/h, ví, že tam vždycky je nějaké riziko. I tak se už těším, až se vrátím za volant.