Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

'Je jako Gagarin,' píše ruský tisk o Čaginovi, který překonal Lopraise

Sport

  10:59
MOSKVA - Ruské noviny opěvují desáté vítězství kamionů Kamaz na Rallye Dakar. Speciálně média vyzdvihla sedmý triumf Vladimira Čagina, který ve své kategorii předstihl v historickém hodnocení slavného automobilového maratonu českou legendu Karla Lopraise, jehož synovec Aleš za volantem tatry letos představoval až do svého vyřazení jediného soupeře ruského týmu.

Vladimir Čagin slaví svůj triumf na Dakaru. foto: Reuters

"Loprais byl letos jediný, kdo ve dvou etapách dokázal předstihnout kamazy," konstatoval list Novyje izvestija. Přitom úspěch ruského týmu a "Cara" Čagina podle deníku už žádnou senzací není. Zato příjemným překvapením prý byla třetí příčka debutanta Eduarda Nikolajeva, svědčící o tom, že vyrůstá nová generace závodníků.

"Vítězství (kamazů) na Dakaru je už obvyklá záležitost, ale tak drtivou převahu nad soupeři tým ještě neměl," poznamenal deník Kommersant. Kamazy zaujaly první čtyři místa v pořadí, navíc na osmé příčce skončil i doprovodný kamion kazašského týmu Astana. "Hlavně však žádný z vozů neselhal, a to po trati uháněly v neuvěřitelném tempu," uvedl list, který udělil Čaginovi titul "mistra dakarských věd".

DÁLE ČTĚTE

Vítěz a jeho vůz se dnes dostali na titulní stranu listu Sovětskij sport, který "nejslavnějšího ruského řidiče" přirovnal k bohatýrům z dávných ruských bájí a k prvnímu kosmonautovi Juriji Gagarinovi. "Duše se tetelí radostí, že v Rusku žije takový chlapík," napsal komentátor.

Agresivní styl jízdy bez dupání na brzdy prý sedminásobný šampion vyznává i v normálním životě - a přinejmenším ruský ministr sportu Vitalij Mutko se po projížďce s Čaginem dalších zážitků v kabině zřekl. "Ve stosedmdesátce někdo vzdychá, jiný mlčí. Nepočítal jsem, že je tak přecitlivělý," vysvětlil Čagin a dodal, že by rád svezl i prezidenta Dmitrije Medveděva.

Vladimir Čagin slaví svůj triumf na Dakaru.

Ten se ale až dosud omezil jen na nastoupení do kabiny a gratulace. Fotografii vítězného týmu otiskly na titulní stránce i Izvestija. Za problém však považují, že "úspěchy v závodech se až dosud v továrně ve městě Naberežnyje Čelny nenaučili přenést na výrobní linky".

Teoreticky mají vítězné vozy vznikat na základě sériové produkce, avšak ve skutečnosti má "dakarský" kamaz málo společného s armádním typem 4326, z něhož je odvozen: první váží 9,5 tuny, druhý 11,6, první má pod kapotou 830 koní, motor druhého 225, první má rychlost omezenu na 165 kilometrů za hodinu, druhý jede sotva devadesátkou.

"Dakarské monstrum" však vyjde na milion dolarů (více než 18 milionů korun), zatímco obyčejný vůz jen 1,6 milionu rublů (necelý milion korun). A tak se ruské kamiony stále vyvážejí na stejné trhy jako za sovětské éry a sama značka podniku má stejnou hodnotu jako vodka Zeljonaja marka, tedy 79 milionů dolarů.

Loprais věděl, že Čagin uspěje

Pro své výkony a šest vítězství si vysloužil přezdívku "Monsieur Dakar". Karel Loprais však v kabině kamionu naposledy seděl při slavné rallye v roce 2003. Při nehodě pochroumaná záda mu vystavila stopku.

Jednašedesátiletý závodník v posledních letech jezdil aspoň jako doprovod, ale letos ho zdraví na Dakar nepustilo. Jméno Loprais přesto nezmizelo. Dvěma vyhranými etapami se totiž blýskl jeho synovec Aleš. "Nepřekvapil mě. Do Ameriky jel za úspěchem a s myšlenkou porazit ruské kamazy," řekl LN Karel Loprais.

Ani Aleš nezabránil tomu, aby rekordní počet vítězství jeho strýce Čagin překonal. Letos triumfoval už posedmé, Karel Loprais má o jedno prvenství méně. "Počítal jsem s tím. Tým, jako je Kamaz, dělá pro vítězství všechno," přiznal Karel Loprais. Přitom dlouho vedl jiný kamaz - ten Kabirovův. "Vůbec bych se nedivil, kdyby Rusové použili týmovou režii. Ale na Dakaru je dovolená," mávl Loprais rukou.

Aleš Loprais

I když se Alešovi nakonec nepovedlo předstihnout v konečném pořadí velkého favorita, dvě etapová vítězství byla na rallye velmi ceněná. Kamaz totiž disponuje technikou a zázemím, o kterém si šestičlenný Lopraisův tým může nechat jen zdát. Zatímco Kamaz vyslal na trať hned šest vozů, z nichž část fungovala jako rychlá pomoc pro případné potíže vedoucích závodníků, Loprais mohl použít jen to, co si vezl s sebou...

"Náš rozpočet je přesně polovina procenta rozpočtu týmu Kamaz. Z tohoto pohledu je to nejen týmový, ale také ekonomický úspěch," říkal po vyloučení Aleš Loprais. Přesto dlouho šlapal ruským favoritům Vladimiru Čaginovi a Firdausi Kabirovovi na paty, pohyboval se na průběžném druhém až třetím místě. Zastavily ho však problémy v poušti Atacama. V deváté etapě mu explodovalo turbo motoru.

"Dramatické snížení výkonu na pouhých 30 procent nám sice umožnilo dojet až do cíle speciálky, ale nepodařilo se nám projet veškeré povinné průjezdní body, umístěné v dunových polích atacamské pouště. Přestože se za nás až neuvěřitelně postavila většina konkurenčních týmů, které chtěly, abychom s přesilou kamazů bojovali dál, jury rozhodla nekompromisně," vysvětloval Aleš Loprais.  VOJTĚCH GIBIŠ - LIDOVÉ NOVINY

Autor: