Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Hlad po fotbale počesku? Mizí diváci a Nova 'stahuje' ligu z vysílání

Sport

  12:59aktualizováno  19:20
PRAHA - Stalo se před osmi lety na začátku fotbalové ligy. Na Spartě došly v pokladnách vstupenky a klub jich musel tři tisíce narychlo dotisknout. Podobná kalamita letos nikde nehrozí. Kdo se chce zajít v Česku podívat na nejvyšší soutěž, své místo na tribuně určitě najde.

Bohemians 1905 - SK Slavia Praha (slávisté oslavují vyrovnání) foto: ČTK

MAREK KINDERNAY, ŠÉF NOVA SPORT

"Čísla z letošní Gambrinus ligy jsou ve srovnání s roky 2005 a 2006 nižší. Kromě letních prázdnin stojí za poklesem i přemíra fotbalu na českých obrazovkách díky nedávnému mistrovství světa ve fotbale. Rozhodli jsme se přesunout zápasy Gambrinus ligy výhradně na sportovní kanál Nova Sport. Od 13. 8. už poběží zápas Příbram - Sparta Praha jenom na Nova Sport. Od 10. září se změní i začátek zápasů, z podvečerních hodin se úvod zápasu přesune do hlavního vysílacího času, začínat budeme ve 20 hodin a věříme, že se zájem diváků opět zvýší."

Začátek sezony je přitom tradičně obdobím, kdy je o fotbal velký zájem, letošek ale přináší výrazný pokles. Horší divácké statistiky po 3. kole byly naposledy k dispozici v roce 2004, před třemi lety se průměr vyšplhal na hodnoty o víc než 2 tisíce diváků vyšší než letos.

Očekávání svazového vedení bylo před začátkem sezony přitom úplně opačné. Hašek a spol. věřili v nárůst návštěvnosti, aktuální údaje takové naděje nevzbuzují. Co fanoušky odradilo? Soutěž začala výjimečně brzy – už necelý týden po finále mistrovství světa.

"Jenže my nechtěli, aby lidi chodili na fotbal ještě v prosinci, kdy mrzne. Start ligy jsme také posunuli kvůli vstupu českých klubů do evropských pohárů, do nich kvůli klesajícímu koeficientu zasáhly dřív než v minulosti," hájí zvolený postup šéf svazového oddělení profesionálního fotbalu Ivo Lubas.

K tomu se sešlo několik dalších okolností, které návštěvnost srazily dolů. V polovině července řada fanoušků mnohem radši vyrazila na dovolenou, kvůli bojkotu části vlastních příznivců se projevil úbytek také u Slavie a Bohemians 1905, jejichž fanoušci statistiky dřív výrazně vylepšovali. K tomu je nutné připočíst narůst počtu televizních přenosů. V porovnání s minulým ročníkem se zdvojnásobil ze dvou na čtyři týdně. Kdo chtěl, Spartu a Slavii viděl na obrazovce zatím pokaždé.

Fotbalová návštěvnost.

Vyšší televizní pokrytí komplikuje klubům boj o diváka, který je ochotný vyrazit na stadion. Sponzoři výši svých příspěvků do rozpočtu klubu návštěvností na stadionu nijak nepodmiňují, víc je zajímá prezentace v televizi. I televizím ale diváků ubývá, zanedbatelný nárůst je znát pouze u programu ČT4.

Nova se proto rozhodla přesunout páteční přenosy na placený sportovní kanál Nova Sport už v půlce srpna, ačkoliv původně to měla v plánu až od září. Důvod je jasný: poloviční sledovanost v porovnání s údaji, kdy největší komerční televize vysílala ligu naposledy. "Kromě letních prázdnin stojí za poklesem i přemíra fotbalu na českých obrazovkách díky nedávnému mistrovství světa," vysvětluje to ředitel Nova Sport Marek Kindernay.

Baník trápí liga na internetu
AC Sparta Praha - 1. FC Slovácko / Jiří Jeslínek ze Sparty a brankář Miroslav Filipko ze Slovácka (vpravo)
Univerzální recept, jak přilákat diváky na stadion, neexistuje. "Podívejte se na derby se Slavií. V televizi je pokaždé a někdy vyprodané je a někdy ne. Záleží na atmosféře a atraktivitě, jaká zápas doprovází," domnívá se místopředseda představenstva Sparty Dušan Svoboda. Přízeň fanoušků mistrovského klubu však po hubenějších letech zase stoupá vzhůru.

V Ostravě mají úbytek fanoušků na Bazalech, který způsobí televizní přenos podle mluvčího klubu Igora Bruzla přesně vyčíslený. "Znamená to pro nás, že přijde o 3 až 4 tisíce diváků méně na stadion." Větší problém ale vidí Bruzl v dostupnosti bezplatných přenosů na internetu. "To nás trápí daleko víc."

Prodej televizních práv více stanicím měl alespoň přinést klubům zvýšené příjmy od svazu. Mezi šestnáct klubů se má v této sezoně rozdělit o 20 milionů korun navíc. V rozpočtu Sparty či Baníku hraje taková položka zanedbatelnou roli. "Daleko zajímavější je pro nás patnáctimilionová prémie pro mistra," říká Svoboda za Spartu.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!