16. listopadu 2010 8:00 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Formuli 1 vládne továrna na limonády, po šesti letech mezi smetánkou

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Sebastian Vettel a Dietrich Mateschitz majitel Red Bullu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Sebastian Vettel a Dietrich Mateschitz majitel Red Bullu. | foto: Reuters

PRAHA Byl to dobře investovaný dolar, může si říct Dietrich Mateschitz. Právě tolik rakouský miliardář utratil v roce 2004 za nákup týmu formule 1 Jaguar. Kromě symbolického dolaru musel také zajistit, že do stáje poputuje během prvních třech sezon 400 milionů liber.

Během šesti let se tým, pojmenovaný po Mateschitzově světově známém energetickém nápoji Red Bull, neustále zlepšoval. V minulé sezoně skončila stáj v Poháru konstruktérů na druhém místě, stejně tak mezi jezdci Sebastian Vettel.

SLZY ŠTĚSTÍ NOVÉHO ŠAMPIONA PO DOJEZDU V ABÚ ZABÍ:

V neděli Mateschitz v Abú Zabí přihlížel, jak se Vettel stává mistrem světa, Pohár konstruktérů Red Bull vyhrál už o týden dříve. "Sebastian se šampionem stane jistě ještě několikrát," prohlásil Mateschitz. Vettelův triumf považuje magnát za svůj největší úspěch ve sportovní oblasti. A to i přesto, že okruh jeho zájmu je velmi široký – sahá od fotbalu až třeba po letecké závody.

Mateschitz se ve formuli 1 angažoval i před koupí Jaguaru. "Sponzoroval tým Sauber, měl i nějaký podíl. Ale tahle stáj neměla takové výsledky, jaké chtěl. Jeho krédem totiž je být ve všem, co dělá, nejlepší," vysvětlil LN bývalý manažer týmu McLaren Pavel Turek. "A Red Bull netroškařil, koupil si hned dva týmy," dodal.

DÁLE ČTĚTE

V roce 2005 se totiž Red Bull dohodl s bývalým pilotem F1 a Mateschitzovým krajanem Gerhardem Bergerem a odkoupili rovným dílem stáj Minardi. Tu přejmenovali na Scuderia Toro Rosso, což je italský překlad Team Red Bull. Před dvěma lety Mateschitz odkoupil i Bergerův 50 % podíl. Úkolem Toro Rosso, jakéhosi sesterského či juniorského týmu, je příprava mladých pilotů pro Red Bull a testování nových technologií. Své si v něm odjezdil i Vettel...

Za vším hledej Neweyho
Klíčovým momentem pro hlavní stáj Red Bull se stal rok 2006. Realizační tým vedený Christianem Hornerem přivítal do svých řad velkou posilu. Z McLarenu se jim podařilo přilákat geniálního konstruktéra Adriana Neweyho. Muže, který stál nejen za mistrovskými tituly McLarenu, ale i za dominancí Williamsu na začátku 90. let.

TÝM RED BULL V F1

2005 - 34 bodů, 7. místo
Jezdci: David Coulthard, Christian Klien a Vitantonio Liuzzi
Motor: Cosworth TJ2005 V10

2006 - 16 bodů, 7. místo
Jezdci: D. Coulthard, Ch. Klien a Robert Doornbos
Motor: Ferrari 056 V8

2007 - 24 bodů, 5. místo
Jezdci: D. Coulthard, Mark Webber
Motor: Renault RS27 V8

2008 - 29 bodů, 7. místo
Jezdci: D. Coulthard, M. Webber
Motor: Renault RS27 V8

2009 - 153,5 bodu, 2. místo
Jezdci: M. Webber, Sebastian Vettel
Motor: Renault RS27 V8

2010 - 498 bodů, 1. místo
Jezdci: M. Webber, S. Vettel
Motor: Renault RS27 V8

Pozn.: Letos došlo ke změně pravidel a počet bodů se zvýšil.

Pro Neweyho byl Red Bull především velkou výzvou. "Když jsem nastupoval u Williamsu i McLarenu, byly to už týmy, které vyhrály šampionát a měly kapacity to znovu zopakovat. To u Red Bullu to bylo jiné – v téhle mladé stáji jsem měl možnost ovlivňovat nejen design vozu, ale i vytvořit celé technické infrastruktury," vysvětloval Newey důvody přestupu.

Už loni proháněli favority
"Ve stejnou dobu přecházel z McLarenu do Red Bullu pilot David Coulthard. Vzpomínám si, že tehdy šéf McLarenu Ron Dennis Davida hodně podezíral, že stojí iza odchodem Neweyho," líčil Turek. "A aby bylo jasno – Newey je nejlepší konstruktér současnosti, možná i všech dob."

Red Bull postupně poznával výsledky jeho práce. Neweym projektovaný monopost s motorem Renault už loni proháněl obvyklé favority a i vládce sezony ze stáje Brawn GP. "A to přece není na továrnu na limonády špatné, ne?" usmíval se Turek. "Pro představitele tradičních favoritů šampionátu to je hodně bolestný fakt."

Letošní cíl v podobě toho, být nejlepší, už Red Bull splnil na 100 %. Pohár konstruktérů získal už při předposledním závodě v Brazílii. A nebýt hloupé srážky jejich pilotů v Turecku, mohli slavit ještě dřív.

Před dvěma dny pak ještě přišla nečekaná perlička v podobě Vettelova titulu mezi jezdci. Před Abú Zabí byl totiž jednoznačným favoritem pilot Ferrari Fernando Alonso. "A to bylo vidět i na tom, jak si Vettel oslavy užíval. Bylo vidět, že pocity, že je mistr světa, ještě těžko vstřebává," popsal Turek.

  • 0Diskuse


Vojtěch Gibiš

Autor

Vojtěch Gibišvojtech.gibis@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz