3. listopadu 2009 18:02 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

F1 čekají v příští sezoně technické novinky i návrat jména Senna

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Button slaví.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Button slaví. | foto: ČTK

ANALÝZA LN Ročník 2009 v královně motorsportu - formuli 1 – ovládly difuzory, skandál kolem Renaultu a především nový mistr světa Jenson Button. A poražení sokové již za pět měsíců dostanou šanci na odvetu. První závod sezony 2010 je totiž naplánován již na 14. března do Bahrajnu. Na co všechno se můžeme těšit?

Změna první – start v Bahrajnu: Teprve podruhé za posledních patnáct let se nepojede úvodní Velká cena u protinožců, ale v u bohatých šejků v Bahrajnu (poprvé se tak stalo již v roce 2006). Že to není důležité? Opak je pravdou. Jen čtyřikrát od roku 1990 nevyhrál budoucí mistr světa úvodní závod sezony (1997 – Coulthard/ mistrem světa se stal Villeneuve, 1999 – Irvine/Häkkinen, 2003 – Coulthard/M. Schumacher, 2005 – Fisichella/Alonso).

Očima Tomáše Richtra: Změna úvodního závodu sezony je zcela prozaická. Šéf F1 Bernie Ecclestone chce úvodní závod, který je vždy velmi sledovaný, co nejvíce přiblížit evropskému trhu a tak nechce, aby se jej televize v Evropě vysílaly v ranních hodinách.


Nové technické změny: Zde lze asi očekávat, že nejeden inženýrský tým čeká spousta bezesných nocí (nebo je již mají při vývoji vozu na další sezonu za sebou). Nová minimální hmotnost vozu je nyní 620 kg, za což může KERS. Ten ovšem chtějí stáje dobrovolně zakázat. Musí se zvětšit palivová nádrž, jelikož bude zakázáno tankovat během závodu. Je tak třeba vymyslet i nové strategie závodu. Chystá se tak návrat do počátku devadesátých let minulého století.

Očima Tomáše Richtra: Rozhodně se máme na co těšit. Bude zajímavé, jak se s novinkami týmy vypořádají. Stejně tak zákaz tankování oživí závody, vozy nyní nebudou nejrychlejší před zastávkami v boxech, ale po nich. Že by se závody zrychlily nebo by padaly rekordy okruhů? To si nemyslím, vozy se sice zrychlí, ale zároveň budou těžší a promlouvat do toho budou i další faktory. Spíše se budou jezdit podobné časy jako letos.


Nové týmy a jezdci: Další výrazný zásah do světa královny motorsportu. Do startovního pole mají přibýt Lotus F1 Team (těží ze značky, s legendárními Lotusy z dřívějšího působení v F1 nemají ale kromě jména nic společného), Campos Meta Team, Manor Grand Prix (jméno se ještě může změnit) a Team US F1. Který z nováčků může jako první překonat počáteční porodní bolesti. "Největší šance dávám Manoru, který má nejlepší technické zázemí," říká k tomu Tomáš Richtr, komentátor formule 1 na Nově.

Kromě týmů se očekává výrazný přesun také startovním polem. Jen čtyři stáje zatím mají plně obsazené jezdecké týmy. Otvírají se tak stavidla spekulací. Ta o příchodu Jensona Buttona do McLarenu se skutečně rovná příběhu z roviny sci-fi. Ovšem, například s Lotusem jedná ex-mistr světa z roku 1997 Jacques Villeneuve, téměř jisté je, že se ve formuli 1 opět po šestnácti letech objeví jméno Senna, zásluhou b Bruna, jenž je synovce slavného Ayrtona. A například Sauber jedná o angažmá s pětadvacetiletým Vitalijem Petrovem. Ten by se tak stal prvním zástupcem největší evropské země v F1.

Očima Tomáš Richtra: Startovní pole se rozšíří jak z pohledu týmů, tak jezdců. Mezi týmy-nováčky by na tom měl být nejlépe Manor, silné technické zázemí bude mít i Lotus. Finanční problémy naopak zatím řeší v US F1 a také v Camposu. Co se týče jezdců je to ještě hodně otevřené, určitě se ale také dočkáme nováčků. Bernie Ecclestone chce zpět do formule 1 Nelsona Piqueta a touží i po Sennovi. Měl by tak v jezdeckém poli tři slavná jména minulosti Piquet, Senna a Rosberg.

Ve spolupráci s Tomášem Richtrem, komentátorem formule 1, Antonín Vavrda
  • 0Diskuse


Antonín Vavrda

Autor

Antonín Vavrdaantonin.vavrda@lidovky.czČlánky