Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

European Trophy: prestiž, propagace. A skvělý test

Sport

  14:14
PRAHA - Ne pestrobarevně nepřehledný led, ale čistě bílý... Ne dresy přeplácané reklamními logy, ale jen to dominantní daného klubu... I tohle je European Trophy. Hokejová soutěž považovaná za nástupkyni Nordic League, v níž se dříve skandinávské kluby připravovaly na nadcházející sezonu. Jenže teď se rozrostla na šest zemí. A mezi 24 týmy je i sedm českých.

European Trophy: derby pražských S se hraje naostro i v přípravě. foto: ČTK

Slavia, Plzeň, Liberec, Pardubice, České Budějovice nebo brněnská Kometa. Tihle všichni se přidali k pražské Spartě, jež se s finskými a švédskými hokejisty měřila už před rokem. Rozděleni do čtyř různých divizí mají kromě severských týmů možnost mezinárodní konfrontace i se Slováky, Němci nebo Rakušany.

"Je to i takový seminář, poznávací akce," tvrdí František Joun, generální manažer Českých Budějovic. "Ale určitě nám to stojí za to." Proč? Proč v projektu, který není výdělečně dotován? Vždyť bonus 20 tisíc eur (asi půl milionu korun) dostanou jenom dva postupující kluby z každé skupiny, které čeká finálové kolo v prosinci v Rakousku.

European Trophy: derby pražských S se hraje naostro i v přípravě.

Veškeré náklady na pořádání zápasů i cestování si zde hradí kluby samy. Mimochodem - jen pětidenní výjezd na dva zápasy do Finska přišel například Českobudějovické na 600 tisíc korun. "Z ekonomického hlediska je to sice dražší, ale vezměte si, že den se zápasem a dvěma tréninky by nás vyšel asi na 150 tisíc," počítá Joun. "European Trophy je však o něčem jiném. Po sportovní stránce se nám to rozhodně vyplatí."

Loni dokonce mezi zúčastněnými kluby existovala dohoda, že pořadatel platil hostujícímu týmu večeři. "Dělali jsme si pak legraci, že vlastně hrajeme o večeři," vzpomínal Petr Bříza, předseda představenstva ve Spartě. Vtéto společnosti se snaží pomáhat jeden druhému, ovšem nedostane se do ní jen tak někdo. Autoři projektu chtějí turnaji budovat jméno, takže si kluby vybírají.

"Záleží, jaký je v jejich městech zájem o hokej, jak jsou známé v Evropě. Musíte mít taky odpovídající arénu," vyjmenovával už na jaře ředitel turnaje Bo Lennartsson. Všechny kluby v turnaji čeká alespoň jeden výjezd do ciziny, doma se zase chodí na neznámého soupeře dívat více lidí než obvykle. Jde ale i o propagaci města.

European Trophy: derby pražských S se hraje naostro i v přípravě.

"Tahle soutěž nás vyjde do dvou milionů korun," říká Zbyněk Kusý, generální manažer Pardubic. "Nejsou to vyhozené peníze." "Minulé přípravy, kdy jsme hráli turnaj v zahraničí, nás stály asi 70 % této částky. Tady ale zápasy se Švédy měly úroveň těch extraligových ve vrcholící základní části." I Martin Straka, hrající šéf plzeňského klubu, se minulý týden těšil na finskou misi: "Prověří nás to."

Ale může hráče pár lepších zápasů opravdu posunout dál? Čeští manažeři si obecně slibují, že ano. "Navíc bude-li turnaj stabilnější a stane-li se součástí mezinárodního kalendáře, o to víc možností skýtá i k prodeji marketingových práv," tvrdí Bříza. Někdejší projekt Ligy mistrů vyhořel. Bude tento úspěšnější?