7. září 2010 8:30 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Češi o tragédii na okruhu: Nejhorší je, když se s ním dobře znáte

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Moto2: Japonec Šoja Tomizawa (archivní foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Moto2: Japonec Šoja Tomizawa (archivní foto) | foto: Reuters

PRAHA Se smutnými dojmy se z Velké ceny San Marina vrátil český jezdec kubatury Moto2 Karel Abraham. V závodě, po němž svým zraněním podlehl devatenáctiletý japonský motocyklista Šoja Tomizawa, nestartoval, nicméně byl při tom, když k tragédii došlo.


"Byly to kruté a hodně nepříjemné chvíle, nehodu jsem viděl na velké obrazovce. Špatně se mi tom hovoří. Taky proto, že to byl první smrtelný úraz, který jsem při závodech mistrovství světa zažil. Ještě den před závodem jsme se s Šojou výborně bavili a žertovali. Když ovšem nepřijede zpátky do boxů, tak je to hrozné. O to je všechno horší, když se s ním dobře znáte," vyznal se ze svých pocitů dvacetiletý Abraham, který po otřesu mozku při kvalifikaci na srpnovou Velkou cenu Brna stále není zcela v pořádku.

Souhra blbých náhod
"Šoja byl mezi závodníky jeden z těch lepších lidí, veselý, slušný, uměl pozdravit. To nebývá pravidlem," přiblížil další český jezdec Lukáš Pešek (24), který v San Marinu skončil ve třídě Moto2 patnáctý.

"Když někoho znáte, nehovoří se lehce, pořád se to vrací. Kolem místa nehody jsem projel a zaznamenal, že se něco stalo, ale v té rychlosti se musíte soustředit na jízdu. Pak mi všechno řekli, viděl jsem to až večer v televizi. Šlo o souhru blbých náhod," hlesl.
Tragická nehoda, po které zahynul Šoja Tomizawa

Valentino Rossi popsal incident jako havárii, které by nezabránila žádná bezpečnostní zařízení.  "To, co se stalo, nemá co do činění s bezpečností na trati," prohlásil Ital Franco Uncini, bezpečnostní delegát motocyklových závodů MotoGP, která zahrnuje i nižší kubatury.

Nešťastná náhoda, které zlepšení bezpečnosti nezabrání
"Při takových srážkách vám pomůže jen to, co má jezdec na sobě. Už dnes máme skvělé kožené kombinézy a skvělé přilby, ale jediný způsob, jak tento problém vyřešit, je mít ještě něco lepšího. Řada společností na tom pracuje, snad se to brzy podaří," doufá.

Slova bývalého šampiona v kubatuře do 500 ccm odborníci chápou. "Tohle ale byla nešťastná náhoda. Těžko najít něco, co by vyhovovalo všem. Kdo závodí na motorkách, ví, o čem je řeč," pravil Karel Abraham starší, otec závodníka a šéf týmu Cardion AB Motoracing. "Když do vás narazí závodní motorka v rychlosti 250 kilometrů v hodině, neuděláte nic," pokyvuje hlavou.
Moto2: Japonec Šoja Tomizawa (archivní foto)

"Moc už se vymyslet nedá," souhlasil Pešek. "Před časem se objevily krční airbagy, nicméně ujaly se jen částečně – pokud vím, používají je Italové Rossi, Simoncelli a Španěl Lorenzo. Ale nejsem si jistý, jestli by airbag v tomto případě byl něco platný," přemítal.
Tomizawa v 16. kole nezvládl zatáčku a měl pád.

Těsně po pádu přes něj přepadli další dva jezdci, Ital De Angelis a Brit Redding, kteří se nestačili vyhnout. De Angelis se srazil se strojem Japonce, ale Redding narazil přímo do něj. Devatenáctiletý Tomizawa po převozu do nemocnice v Cesaně svým zraněním podlehl.
Tragická nehoda, po které zahynul Šoja Tomizawa

"Myšlenky na Tomizawu se mi vracejí pořád, ale musím je vytěsnit," řekl Abraham, který věří, že za dva týdny ve španělském Aragonu už bude zcela zdravý a bude moci závodit. "Možná to zní krutě, ale prostě se to stalo. Kdybych na to myslel pořád, nemohl bych jezdit dál," dodal Pešek.

Odešel ze světa příliš brzy

Byl naším trumfem pro budoucnost, čekalo se od něho hodně. Jeho smrt v nás vyvolala hluboký zármutek.
Sportovní deník Čuniči Sports vycházející v Tokiu

Nedělní události nám opět připomněly, že motocyklové závody zůstávají nebezpečným sportem přes všechna vylepšení týkající se bezpečnosti jezdců.
Za Tomizawovu stáj promluvil její ředitel Eskil Suter

Odešel ze světa příliš brzy, vždyť mu bylo teprve devatenáct.
Z prohlášení Hirošiho Jasukawy, ředitele japonského výrobce pneumatik Bridgestone Motorsport

Nic horšího se vám stát nemůže. Havarujete, zůstanete na trati a další motocykly jsou přímo za vámi. Při rychlosti 230 km/hod. nemůžete vlastně nic dělat.
Obhájce prvenství v kategorii MotoGP Valentino Rossi





Najdete na Lidovky.cz