Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

KOMENTÁŘ: Byznys jako obvykle. V kauze Ledecká se střetly finanční zájmy, ve sportu nic výjimečného

Sport

  10:00
PRAHA - Spousta ostrých výroků, mediální výměny a zjitřené emoce. Spor mezi týmem Ester Ledecké, zastupovaným agenturou Sport Invest, a Svazem lyžařů České republiky (SLČR) o míře volnosti reklamního plnění na její kombinéze již několik dní spolehlivě plní nejen sportovní sekce českých deníků a webů. Ve čtvrtek se jejich zástupci opět sešli a vydali na první pohled nicneříkající prohlášení, které snad však přece jen něco napovídá.

Ester Ledecká jako zmatený Travolta. foto: Facebook Coca-coly

„Po dnešním setkání se zástupci agentury Sport Invest se Svaz lyžařů ČR rozhodl, že nebude do ukončení jednání podávat žádné informace médiím,“ uvedl ve čtvrtek svaz. V podobném duchu informoval také Sport Invest.

Obě strany tak snad pochopily, že mediální přestřelky nic neřeší a lepší bude prostě dále jednat.

Přestřelka na sněhu. Svaz a tým Ledecké se dohadují o reklamní plochy na kombinéze

Taková vyjednávání jsou běžná v jiných sportech i zemích. Jen v tomto případě byla nerozvážným počínáním jejich aktérů vytažena do mediálního prostoru. To se „povedlo“ především kvůli slavnému a aktuálně velmi populárnímu jménu, které se v kauze přetřásá.

Tisková konference Sport Invest, které se zúčastnil i Janek Ledecký.
Královna Bílé stopy Ester Ledecká.

Jen proto, že jde o Ester Ledeckou, sportovní zjevení, které především díky netradičnímu přístupu a finančnímu zajištění rodiny dosáhlo na unikátní dvě zlata z letošní olympiády, bychom však neměli podléhat hysterii vůči nárokům svazu. Spor není černobílý, obě strany hájí své legitimní zájmy.

Pragmatický souboj manažerů

Svaz není vykořisťovatel, který si chce uzurpovat zásluhy za úspěchy Ledecké. A stejně tak nejsou parazity na jejím úspěchu manažeři ze Sport Investu, jejichž práce spočívá ve vytvoření co nejlepších podmínek pro klientku.

Ledecká zdaleka není první ani poslední sportovní hvězdou, která takovou při řeší. Podobnou zkušenost měli z tuzemských lyžařů také skokané Jakub Janda a Roman Koudelka, slalomářka Šárka Strachová, boulařka Nikola Sudová či běžci Lukáš Bauer a Kateřina Neumannová. Všichni nakonec finanční tahanice se svazem nějakým způsobem vyřešili.

Tisková konference Sport Invest, které se zúčastnil i Janek Ledecký.

„Nejde o nic jiného, než o klasickou bitvu manažerů a funkcionářů, kde jsou motivem, ano správně, peníze,“ reagoval na Facebooku Janda, někdejší celkový vítěz Světového poháru, dnes šéf skokanského úseku a poslanec z ODS.

Neumannová, šestinásobná olympijská medailistka, vidí podobná jednání také pragmaticky. „Vyjednávání o smlouvách beru jako standardní. Někdy je to jednoduché, někdy je to složité. Čím je sportovec lepší, tím větší tým profesionálů má kolem sebe a jednání se neúčastní. Překvapilo mě jen, jak brzo se spor začal řešit. Načasování i mediální výstupy z něj hodnotím jako nešťastné, já bych jednala déle,“ řekla pro LN a Lidovky.cz olympijská vítězka z Turína Neumannová, která nyní působí na ministerstvu obrany, kde se stará o koncepci armádního sportu. Pod něj spadá například Dukla, jež mimo jiné financuje řadu reprezentantů včetně Ledecké. Stála tedy na obou stranách barikády.

Stačí si přiznat jediné: Jde o peníze. A není špatně

Ester Ledecká je úkaz, který se často nevidí, po veleúspěšné olympiádě v Koreji se pro světové sportovní marketéry stala velmi žádanou značkou. Výrazně se tak rozšířily její reklamní možnosti, čehož si je samozřejmě vědom svaz i Sport Invest, který snowboardistku a lyžařku zastupuje. Zatímco SLČR má za úkol zajišťovat fungování sportu v Česku (včetně sportovišť, výchovy mladých talentů a posílání těch nejlepších na mezinárodní úroveň), Sport Invest na druhé straně zastupuje Ledeckou a jeho úkolem je sehnat pro ni maximum možných prostředků. Obě strany mají legitimní důvod snažit se ze své činnosti vytěžit maximum.

Pokud to nepůjde jinak, Ester by mohla závodit za jinou zemi, připustil Ledecký

Lyžařský svaz musí pro svou existenci domluvit co nejlepší reklamní smlouvy, jsou pro jeho fungování nezbytné a je to také osobní odpovědnost jeho vedoucích činovníků. Je jasné, že pokud má lyžařský svaz uzavřené partnerství s určitou automobilkou či pojišťovacím ústavem, není už na kombinéze místo pro konkurenci z téhož oboru.

Stejnou práci, jen ve vztahu k Ledecké, má Sport Invest. Svaz je navíc partnerem Mezinárodní lyžařské federace (FIS), bez jeho záštity proto v celosvětovém měřítku závodit nelze. Obě strany mají tentýž cíl, ale chtějí k němu dojít jinou cestou. Nakonec se ale nepochybně domluví. Musí.