18. října 2009 19:41 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Button korunoval 'zvláštní' sezonu, stal se mistrem světa

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Jenson Button slaví titul mistra světa ve formuli 1. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jenson Button slaví titul mistra světa ve formuli 1. | foto: Bruno DomingosReuters

SAO PAULO Brit Jenson Button ze stáje Brawn je mistrem světa vozů formule 1. K celkovému triumfu mu stačila v dnešní Velké ceně Brazílie, předposledním závodu šampionátu, pátá pozice.

Button a jeho stáj Brawn GP vytěžila maximum z faktu, že na začátku sezony utekla soupeřím technologicky díky novince v podobě dvojitého difuzoru. Díky tomu získal Button rozhodující náskok před hlavními favority na titul. 

V Brazílii mu pak stačila k premiérovému prvenství ve formuli 1 pátá příčka.

Zejména v úvodu velmi dramatický závod vyhrál podruhé v sezoně i v kariéře Australan Marc Webber z týmu Red Bull.

Jenson Button

 Datum a místo narození: 19. ledna 1980 ve Frome
Státní příslušnost: Velká Británie
Výška a váha: 182 cm, 71 kg
Tým: Brawn GP
Největší úspěchy: mistr světa F1 (2009); třetí místo v F1 (2004); první místo v britské formuli Ford (1998); třetí místo v britské formuli 3 (1999)
Kariéra v F1 - souhrn: 171 závodů; bodoval v 81 závodech - dohromady 321 bodů; 7 vítězství, 5 druhých a 11 třetích míst; 7 pole positions; 2 nejrychlejší kola; 42 závodů nedokončil Kariéra v F1 - podrobně: 2000: BMW-Williams; 12 bodů; 8. místo 2001: Benetton; 2 body; 17. místo 2002: Renault; 14 bodů; 7. místo 2003: BAR; 17 bodů; 9. místo 2004: BAR; 85 bodů; 3. místo 2005: BAR; 37 bodů; 9. místo 2006: Honda; 56 bodů; 6. místo 2007: Honda; 6 bodů; 15. místo 2008: Honda; 3 body; 18. místo 2009: Brawn GP; 89 bodů; 1. místo

Rodina: rozvedení rodiče; Jensonův otec John Button býval rallyekrosovým závodníkem; má tři starší sestry
Ostatní: v osmi letech začal závodit na motokárách a hned sbíral vítězné vavříny; v roce 1991 vyhrál všech 34 závodů v britském šampionátu motokár třídy kadet, jemuž dominoval i v dalších dvou letech; do roku 1997 úspěšně působil v různých motokárových mistrovstvích a vyhrál mimo jiné také šampionát Evropské Super A a Memorial Cup Ayrtona Senny; v roce 1998 přestoupil k formulím a s vozem týmu Haywood racing se stal mistrem britské formule Ford; zároveň obdržel ocenění McLarenu, které zahrnovalo test monopostu F1; v roce 1999 získal s týmem Promatecme bronz v britské formuli 3; na přelomu let 1999 a 2000 testoval vedle mclarenu také formule stájí Prost a Williams; v seriálu F1 debutoval při Velké ceně Austrálie 2000 za volantem vozu stáje BMW-Williams; první Velkou cenu (Maďarska, 6. srpna 2006) vyhrál až po 113 závodech v F1; říká se mu Jense.

Jeden závod před posledním dílem za dva týdny ve Spojených arabských emirátech v Abú Zabí má Button nedostižný patnáctibodový náskok před Sebastianem Vettelem z Red Bullu, dnes čtvrtým. Brazilec Rubens Barrichello, který měl dnes v závěru závodu smůlu, klesl na třetí místo o dva body za Němce. Brawn dnes podle očekávání získal i Pohár konstruktérů.

Dramatičtější úvod než dnes formule 1 dlouho nepamatuje. Ke kolizi došlo už v první zatáčce mezi několika jezdci, mezi nimiž byl také Fin Kimi Räikkönen z Ferrari. Ten měl přitom skvělý start, po němž se dostal z pátého místa na třetí. Původně třetí na startu Němec Adrian Sutil (Force India) a hned za ním čtvrtý na roštu Jarno Trulli (Toyota) rovněž měli nehodu, kterou si ještě u trati náruživě vyříkali. Oba totiž okamžitě skončili.

Poškozený vůz jel do boxů opravit Räikkönen, který zažil hodně horké chvilky. Těsně před ním totiž ujel s utrženou palivovou hadicí další Fin Heikki Kovalainen z McLarenu a benzin z jeho vozu se na chvíli vzňal přímo na Räikkönenově kombinéze i autě. Na trať se hned vydal na celkem pět okruhů bezpečnostní vůz, z čehož profitoval Button, který se posunul ze čtrnácté startovní pozice na deváté místo a začal se propracovávat k potřebným bodům.

Po kolizi skončil také bývalý dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso s Renaultem, do boxů musel v té době ještě úřadující šampion Hamilton s mclarenem. Naopak první pozici si udržel domácí Barrichello z týmu Brawn, za ním se po úvodním dramatu udržel Webber. S Buttonem se dopředu vyvezl také Vettel, třetí do party mužů s šancí na titul světa a na startu až šestnáctý pilot.

Po 21 kolech zajel do boxů Barrichello, o chvíli později byl pro palivo i Webber, ale dostal se před svého brazilského soupeře, kterého po přezutí předjel i Kubica. Buttonovi pomohl i kolaps motoru Nika Rosberga, jehož jízda směřovala na stupně vítězů. Krach Williamsu vzápětí dokonala dramatická nehoda Kazukiho Nakadžimy, jež skončila bez zranění. Tehdy byl sedmý Button mistrem světa, za chvíli se dostal dokonce na šesté místo po první Vettelově zastávce.

Kolem 27 kol před cílem začali pilot jezdit do boxů podruhé a pořadí se promíchalo. Skvěle jezdil Kubica, ale na Webbera nestačil. Ten se i po přestávce vrátil na první místo a mířil za vítězstvím. Za Kubicou jezdil Barrichello, a protože se Button vrátil od mechaniků na šestém místě, držel 11 kol před cílem stále velkou šanci na první titul.

Ta se stala takřka jistotou v momentě, kdy osm kol před koncem musel kvůli defektu pro nové levé zadní kolo jeho největší rival Barrichello. Ten tak dokonce přišel i o své druhé místo v průběžném pořadí, o které bude muset za dva týdny bojovat.

V posteli měl víc žen, než získal bodů, psalo se o něm

V minulých sezonách se v­novinách objevoval častěji ve spojení s divokými večírky a novými přítelkyněmi než jezdeckými úspěchy. Čerstvý mistr světa Jenson Button, který před startem ročníku měl na kontě 232 bodů z devíti sezon, si dokonce o sobě přečetl v deníku Sun, že měl v posteli víc ženských, než získal bodů.

Letos se však uklidnil a na trůně vystřídal svého krajana Lewise Hamiltona. K titulu však vedla dlouhá cesta, která začala v roce 1988, v­jeho osmi letech. Tehdy mu jeho otec, rallyecrossový jezdec, koupil první motokáru a­Button hned opanoval celý šampionát třídy kadet.

V osmnácti letech vyhrál Button formuli Ford, o rok později skončil třetí ve formuli 3. V roce 2000 usedl do kokpitu Williamsu ve formuli 1 a skončil celkově osmý.

Poté vystřídal v F1 týmy Renault, BAR a Honda. Při Velké ceně Maďarska 2006 dovezl svou Hondu na prvním místě a připsal si premiérový triumf kariéry.

Loni a předloni byl však monopost Honda naprosto nekonkurenceschopný a Button končil závody až na chvostu výsledkové listiny.

Po vypuknutí ekonomické krize loni na podzim Honda oznámila, že v F1 končí. Button tak neměl jistotu, že bude v šampionátu pokračovat. Nakonec však tým koupil šéfinženýr Ross Brawn a­Buttonův hon za titulem mohl začít.    Vojtěch Gibiš, LN

ČTK
  • 1Diskuse