Jeho resumé z prestižní rallye pak znělo jasně. "Mám dojem, že jde o soutěž, jejímž primárním cílem je od začátku devastace závodníků. Šanci přežít, tedy dojet, mají jen ti nejsilnější."
Vršecký se nemýlil. Organizátoři totiž připravili opět velmi náročné tratě, které důkladně prověřily připravenost a odolnost závodníků i techniky. Někteří tak jen nostalgicky vzpomínali na Afriku...
Koneckonců z dvanácti startujících českých posádek dorazili v sobotu do cíle v Buenos Aires jen oba motorkáři – David Pabiška (31. místo), Jan Veselý (62. místo) a kamion Liaz Vlastimila Vildmana na čtrnáctém místě.
"Nejsem sám, kdo si myslí, že obtížnost soutěže roste rok od roku. Kvůli tomu se auta startující v kategorii produkčních vozů stávají nekonkurenceschopnými, protože už na to prostě nemají," kroutil hlavou Peter Mikula z Vinland Dakar Teamu, jehož Toyota Land Cruiser vydržela na trati z českých osobních automobilů nejdéle.
"Pokud nedáte dohromady mamutí rozpočet, tak v podstatě nemáte šanci dojet. To vnímám jako problém, protože v tomto ohledu se Dakar hodně vzdaluje nejen od rozumného závodění, ale i od hodnot, kterými se pyšní," přemítal Mikula.
Nadvláda týmů, pro které jsou peníze až posledním problémem, se ukázala i letos. V kategorii motocyklů o prvenství soupeřili prakticky jen dva zástupci KTM – Marc Coma a Cyril Déspres. "Dakar je náročný závod, ale letos to bylo obzvlášť těžké. Vítězství je oceněním za tvrdou práci," líčil šťastný Coma, který vrátil Desprésovi porážku z minulého roku.
Mezi automobily obsadili všechny stupně vítězů pouze zástupci modrých volkswagenů. Loňský vítěz a dvojnásobný mistr světa v rallye Carlos Sainz tentokrát musel sklonit hlavu před Katařanem Násirem Attíjou.
Podobná dominance zavládla i mezi kamiony. Po vyloučení tatry Aleše Lopraise už nezbyl nikdo, kdo se mohl poměřovat s mamutím rozpočtem a zázemím Kamazu. Ruská automobilka zabrala první tři místa, Vladimir Čagin pak vyhrál Dakar posedmé a překonal bilanci legendárního Karla Lopraise.
Kategorie čtyřkolek má v Jižní Americe, kde se jezdí tři roky, pokaždé jiného vítěze. Po triumfu Josefa Macháčka se loni radoval Argentinec Marcos Patronelli, letos jeho bratr Alejandro.
Pětinásobný vítěz Macháček poslední Dakar na čtyřkolce nedojel, zastavila ho zlomená zadní poloosa. "Na čtyřkolce končím. Teď mám motivaci se účastnit rallye Dakar v jiné kategorii," pravil třiapadesátiletý dobrodruh.