Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Zlomenina, hromadný pád a zmatky v cíli. Úvod Tour byl bláznivý

Tour de France

  19:50aktualizováno  30. června 12:04
Korsika zahájila velkou oslavu stoleté Tour de France, před startem na ostrově krásy však cyklisté varovali: Tour tu nevyhrajete, ale můžete ji tady snadno prohrát. Stalo se to třeba Tony Martinovi, který si zlomil klíční kost a musel vzdát, do nemocnice na rentgen museli Froomovi muži Stannard a Thomas, na zemi a potlučení skončili Contador, Sagan i Cavendish. Drsně chaotická byla první etapa Grande Boucle.

Tony Martin si v 1. etapě Tour ošklivě odřel záda. foto: Reuters

"Bylo hodně nervózní a kvůli nervozitě se pády stávají. Každý chce totiž být vepředu," popisoval Marcel Kittel, nejlepší v závěrečném spurtu a první držitel žlutého dresu sté Tour - REPORTÁŽ ZDE. "Ten pád se stal napravo ode mě, naštěstí jsem se mu vyhnul."

Za karambolem, který se naštěstí pro některé velké favority odehrál v tříkilometrové ochranné zóně, stál překvapivý viník - autobus týmu Orica.

Jeho řidič projížděl cílovou rovinkou, aby byl za ní připraven pro své závodníky, pod cílovou bránou zpomalil, zkontroloval si její výšku a... skříp. Střecha bílého korábu se zasekla o železnou konstrukci. Ta se otřásla, odpadl z ní kus trubky a z autobusu unikal dírou ve střeše vzduch. Řidič se chytil za hlavu, nemohl ani tam, ani zpět.

Jean-François Pescheux, technický ředitel Tour, hned začal vymýšlet náhradní řešení. "Uděláme dojezd tři kilometry před cílem," rozhodl a přes rádiový kanál závodu nahlásil změnu. Místo však nebylo nijak bezpečné, do úzké zatáčky by závodníci najížděli sedmdesátkou. "Ale byli jsme připravení, máme čipy, šlo by to," říkal Pescheux.

Autobus uvízl v cíli 1. etapy.

Závodníci se blížili, už jim zbývaly snad jen čtyři kilometry do původního cíle, když se podařilo autobus vyprostit, vyfoukli mu přední kola a mohl vycouvat mimo. A do vysílaček závodníků zase putovala nová zpráva, že vše se vrací k původnímu scénáři, spurtu na nábřeží v Bastii. "Náš sportovní ředitel řval do vysílaček, ale pořádně jsem mu nerozuměl, všude jsou vrtulníky, lidé, i peloton dělá hluk," popisoval Kittel.

Do pelotonu v tu chvíli udeřil blesk, závodníci se začali tlačit na špici a došlo k hromadnému pádu. Jeho následky pocítil mistr světa Gilbert, Němec Klöden.

"Akceptovali jsme to, že jsou nějaké problémy a že se bude spurtovat o tři kilometry dřív. Až potuď v pohodě," komentoval Marc Madiot, šéf týmu FdJ. Ještě v klidu, do další věty už se však opřel a jeho tón vygradoval až do řevu. Jeho hněv směřoval k organizačnímu týmu Tour. "Když zase změnili názor, v ten moment začali cyklisté bláznit. A proto přišly pády. Předseda jury, kterého ani neznám, nějaký Španěl, by měl nést následky. Ať jede hned domů!"

U autobusu Omegy už v tu chvíli stála sanitka a lékaři řešili nejvážnější zranění - klíční kost Tonyho Martina. Německého mistra světa v časovce vynesli na nosítkách ven a převezli do nejbližší nemocnice. Do druhé etapy už motor týmu Omega nenastoupí.

Incident skončil pokutou pro sportovního ředitele týmu Matta Whita, kterému mezinárodní cyklistická unie UCI nařídila zaplatit 2000 švýcarských franků (42 tisíc korun).

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...