Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Fotbal z Česka: zboží pro Rumunsko

Sport

  8:00
PRAHA - Už příští týden to vypukne. Jenže koho bude jarní část první fotbalové ligy zajímat mimo Česko? Za hranicemi znamená soutěž, jejíž průměrná návštěvnost je nižší než u třetí anglické ligy, lákadlo jen pro málokoho.

Plzeň - AC Milán (Horváth) foto: ČTK

Není ligový zápas jako ligový zápas.

Když minulý víkend uhrál Manchester United remízu 3:3 na hřišti Chelsea, byla to z toho globální událost. Žádné překvapení. V Organizaci spojených národů je v současnosti sdruženo 193 zemí, Premier League rozprodala svoje televizní práva už do 200 zemí.

Srovnání s českou ligou přináší velký kontrast. Nejdostupnějším zápasem bude během prvního jarního kola zápas Teplic s mistrovskou Plzní. Příští neděli ho totiž vysílá placený kanál Sport 2, který signál ze Stínadel bude distribuovat kromě českých domácností také na Slovensko a do Rumunska. Větší dosah než do dvou zahraničních zemí momentálně česká liga nemá a její popularita zůstává značně omezená.

O práva usiluje Digi Sport

Televizní pokrytí by mohlo popularitu české ligy posílit, ale momentální poptávka po něm zůstává slabá. Uzavřít konkrétní obchod se zahraničním zájemcem se společnosti KPS Media, která vlastní práva na českou ligu, zatím nepovedlo.

"Zaznamenali jsme ze zahraničí zájem o jednotlivá utkání, jako třeba derby pražských S nebo zápasy, ve kterých se rozhodovalo o titulu. O pravidelné vysílání z každého kola nikdo zájem neměl," poznamenává ředitel KPS Media Roman Ječmínek.

Pokud někdo projeví přání sledovat ligové zápasy Sparty či Plzně, stačí mu zapnout internet. Na jednom ze sázkařských serverů jsou přenosy ze všech zápasů dostupné bezplatně na celém světě. "Během jednoho kola jsme dosáhli až 150 tisíc návštěv," tvrdí Ječmínek. Statistika, kolik uživatelů se připojilo z ciziny, ale neexistuje.

V zahraničí je na obrazovkách jinak možné shlédnout maximálně krátké zpravodajské sestřihy, na které není potřeba zakoupit vysílací práva.

Zastoupení české ligy na obrazovkách za hranicemi by přece jen mohlo vzrůst.

Od příští sezony by ji ráda vysílala také stanice Digi Sport. "V případě, že budeme jednou komerční televizí, která získá práva, jsme schopni vyrobit minimálně dva přenosy týdně," slibuje šéfredaktor Digi Sport Jaroslav Šišolák.

A to nejen pro české fanoušky. Signál by pak šel automaticky také na Slovensko.

"Neumíme ho oddělit. Navíc by se česká liga dostala na stejnou stanici, která dnes vysílá anglickou ligu, což by mohlo pomoci k ní přitáhnout víc pozornosti," domnívá se Šišolák. Do budoucna není úplně vyloučeno, že by Digi Sport zařadil zápasy z českých stadionů na některé ze svých kanálů, které provozuje také v Maďarsku či Rumunsku.

INFOGRAFIKA

Grafika: fotbalové evropské ligy.

Slovensko ale reálně zůstává jediným prostorem, kde může česká liga počítat alespoň s nějakou odezvou. Je to logická úvaha – ze 70 cizinců působících v šestnácti českých týmech bylo na začátku sezony 29 Slováků, k tomu připočtěte vazby ze společné federální historie. "Nejste u nás nejsledovanější zahraniční soutěží, ale zůstáváte nám nejbližší. Sledovat zápasy z Anglie či Španělska je nicméně pořád snazší a lépe dostupné," přiznává fotbalový novinář Michal Zeman z deníku Pravda.

Česká liga se momentálně nevymyká v žádném podstatném ukazateli svědčícím o její popularitě v porovnání s ostatními soutěžemi v sousedních zemích. V průměrné návštěvnosti (po podzimu 4633 diváků na zápas) převýší jedině Slovensko, kde se soutěž navzdory nedávným úspěchům reprezentace nachází v krizi a první polovina sezony zajímala průměrně pouze 2241 diváků. Jen jeden klub v české lize má nyní slabší průměrnou návštěvnost (Dukla Praha – 2165).

V porovnání s Polskem a Rakouskem už vykazuje mnohem slabší údaje týkající se obsazenosti míst na tribunách. Polská Ekstraklasa se v minulé sezoně dostala na 8536 diváků sledujících v průměru každý zápas a vzhledem k nastávajícímu mistrovství Evropy, které země spolupořádá, se dá očekávat další nárůst.

Také rakouská bundesliga se v minulé sezoně dostala přes hranici osmi tisíc diváků na zápas (8007) a k tomu několikanásobně převyšuje českou ligu také v hodnotě vysílacích práv. Podle odhadů se po rozšíření vysílání z České televize o další dva komerční kanály v roce 2010 pohybují příjmy za vysílací práva mezi 80 až 100 miliony korun ročně. V Rakousku se podařilo prodat práva na tamější soutěž veřejnoprávní ORF a komerční Sky Deutschland za 17 milionů eur na jeden rok – to je v přepočtu 424 milionů korun. Propast mezi zdánlivě srovnatelnými fotbalovými produkty je z hlediska těchto výnosů až pětinásobná ve prospěch Rakouska.

Sparta vítá návštěvy z Asie

České kluby ani nemají ambice expandovat za hranice a soustředí se především na vylepšení svojí pozice u domácích příznivců a do cizích zemí se tolik neohlíží.

Speciální anglickou verzi svých internetových stránek nemá momentálně žádný z nich – Bohemians 1905 ji jako první spouští od začátku jara, novinky na webu Sparty si mohou uživatelé přečíst v pěti jazycích jen pomocí odkazů na internetový překladač, Slavii chybí cizojazyčná verze úplně.

"Víme, že fanoušky v zahraničí máme třeba na Slovensku, ale nedá se mluvit o organizovaných skupinách, které dojíždějí ze zahraničí na naše zápasy," popisuje zahraniční vazby mluvčí Sparty Ondřej Kasík. Zápasy lídra nejvyšší soutěže pak občas podle něj vyhledávají turisté, kteří do Prahy přijíždějí z asijských zemí. "Tamější fanoušky přiláká Sparta ve chvíli, když se v ní objeví některý z hráčů, kteří dřív hráli v anglické či španělské lize, které jsou v Asii hodně populární."

Do Teplic zase dojíždí němečtí fanoušci z Altenbergu, osmitisícového města kousek za hranicemi, někdy i v počtu několika desítek. Pro teplickou volbu hraje hlavně snadná dostupnost – mají to jen dvacet kilometrů, v Německu by museli za první ligou cestovat mnohem dál. "Podmínkami na stadionu se blížíme evropskému standardu," vysvětluje ředitel komunikace Petr Heidenreich, čím je pro ně teplická alternativa atraktivní.

O masovém zájmu se mluvit nedá. Pro zahraničí zůstává česká liga jednou soutěž íz mnoha. Vblízké budoucnosti se na tom těžko něco změní.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!