25. listopadu 2012 17:00, aktualizováno  20:10 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Vettel si i s poškozeným vozem
dojel pro mistrovský titul

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Velká cena Brazílie formule 1 - slavící Sebastian Vettel | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Velká cena Brazílie formule 1 - slavící Sebastian Vettel | foto: Reuters
SAO PAULO (Brazílie) Sebastian Vettel se stal potřetí za sebou mistrem světa formule 1. V dramatickém finále sezony v Brazílii stačilo pilotovi stáje Red Bull k obhajobě titulu i šesté místo, jeho jediný konkurent Fernando Alonso z Ferrari byl druhý a od Vettela jej dělily v konečné klasifikaci tři body. Závod vyhrál Jenson Button z McLarenu.

Výsledky Velké ceny Brazílie formule 1

1. Button (Brit./McLaren) 1:45:22,656 (prům. rychlost: 174,179 km/h), 2. Alonso (Šp./Ferrari) -2,754, 3. Massa (Braz./Ferrari) -3,615, 4. Webber (Austr./Red Bull) -4,936, 5. Hülkenberg (Něm./Force India) -5,708, 6. Vettel (Něm./Red Bull) -9,453, 7. Schumacher (Něm./Mercedes) -11,900, 8. Vergne (Fr./Toro Rosso) -28,653, 9. Kobajaši (Jap./Sauber) -31,250, 10. Räikkönen (Fin./Lotus) -1 kolo.

Konečné pořadí (po 20 závodech): 1. Vettel 281 b., 2. Alonso 278, 3. Räikkönen 207, 4. Hamilton (Brit./McLaren) 190, 5. Button 188, 6. Webber 179, 7. Massa 122, 8. Grosjean (Fr./Lotus) 96, 9. Rosberg (Něm./Mercedes) 93, 10. Pérez (Mex./Sauber) 66, 11. Hülkenberg 63, 12. Kobajaši 60, 13. Schumacher 49, 14. Di Resta (Brit./Force India) 46, 15. Maldonado (Ven./Williams) 45, 16. Senna (Braz./Williams) 31, 17. Vergne 16, 18. Ricciardo (Austr/Toro Rosso) 10.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 460, 2. Ferrari 400, 3. McLaren 378, 4. Lotus 303, 5. Mercedes 142, 6. Sauber 126, 7. Force India 109, 8. Williams 76, 9. Toro Rosso 26.

Pětadvacetiletý Vettel je nejmladším trojnásobným mistrem světa v historii, třebaže měl v závodě provázeném deštěm nehodu a absolvoval čtyři zastávky u mechaniků. "Nevím, co říct, byl to bláznivý závod. Víc kamenů do cesty nám snad ani nešlo položit. Nechtěl bych tu teď nějak blábolit a plkat, prostě díky, zdravím domů a děkuji, že jste mi drželi palce," řekl dojatý Vettel.

Alonso mu pogratuloval a přes zjevné zklamání konstatoval, že je na svůj výkon pyšný. "I když jsme mistrovství prohráli. Titul jsme neztratili dneska tady, ale při některých závodech, ve kterých jsme měli smůlu," konstatoval Alonso. Před Vettelem vyhráli třikrát za sebou MS pouze Juan Manuel Fangio a Michael Schumacher, který sedmým místem v barvách týmu Mercedes podruhé ukončil kariéru - stále bezpečně jako nejúspěšnější pilot všech dob.

Více titulů než Vettel má vedle Schumachera (7) a Fangia (5) už jenom Alain Prost (4); německý mladík se posunul do společnosti trojnásobných mistrů světa, kterou dosud tvořili slavní Jack Brabham, Jackie Stewart, Nelson Piquet, Ayrton Senna a Niki Lauda. Posledně jmenovaný Rakušan řekl, že dramatičtější vyvrcholení sezony než letos v Sao Paulu snad formule 1 ještě nezažila. "Nedá se k tomu, co se tu dnes odehrálo, nic dodat. Takový závod jsem ještě nikdy nezažil, něco takového tu ještě nebylo. Tohle byla ta nejtěžší možná cesta k titulu," uvedl po 71 kolech dramatu.

Úvodní kolo zamávalo papírovými předpoklady

Předzávodní papírové předpoklady sice hrály do not Vettelovi, hned úvodní kolo však veškerou teorii rozmetalo na padrť. Oba monoposty Ferrari totiž skvěle odstartovaly, Alonso se dostal ze sedmého místa na startu na pátou pozici a o chvíli později se dokonce protáhl až na třetí příčku. V tu chvíli byl virtuálně mistrem světa, neboť Vettel se dostal do problémů. Po startu ze čtvrtého místa se propadl a dostal se do kolize, při níž poškodil auto, dostal hodiny a vracel se do závodu jako poslední.

V pátém kole začalo lehce pršet, Alonso se ocitl mimo trať a propadl se ze třetího místa, které minimálně potřeboval k tomu, aby udržel šanci na titul. O vedení v té chvíli bojovaly McLareny Lewise Hamiltona a Buttona, dvou nejrychlejších mužů kvalifikace. Vettel zahájil stíhací jízdu, neboť věděl, že k zisku titulu se potřebuje dostat na body. I s lehce poškozeným vozem zajížděl rychlé časy a během osmi kol se vrátil do elitní desítky.

Hodně mu pomáhal týmový kolega Mark Webber, který šikovně brzdil soupeře a také díky němu byl Vettel po sedmnácti kolech už dokonce pátý hned za Alonsem. Pořadí se v tu chvíli v proměnlivém počasí často měnilo, protože někteří jezdci zajížděli do boxů pro "mokré", pak zas pro "suché" pneumatiky. Ve 23. kole kvůli mnoha úlomkům z různých kolizí vyjel na trať bezpečnostní vůz, který kroužil na trati celkem sedm kol.

Klidný konec. Peloton provedl cílem bezpečnosntí vůz

Protože závodníci měli po restartu závodu minimální odstupy, často se předjíždělo a odnesli to i Alonso s Vettelem. Tomu v těchto fázích závodu sedmá pozice bezpečně stačila na titul, protože španělský pilot jezdil čtvrtý. Druhá polovina závodu byla zpočátku o poznání klidnější. Na první místo se zpět před Nika Hülkenberga z Force India dostal Hamilton, na něhož Alonso zjevně neměl.

Jenže klid byl jen chvíli, protože se oba rivalové v čele srazili a umožnili Alonsovi dostat se na stupně vítězů. Pro Hamiltona poslední závod u McLarenu skončil předčasně. Dvacet kol před cílem jezdci zajeli do garáží pro pneumatiky, Vettel obul "suché", ale o chvíli později si dojel pro kola do přechodných podmínek kvůli lehkému dešti a vrátil se na deváté pozici. Alonso se po pit stopu vrátil na čtvrté místo a opět měl k titulu daleko.

Drama pokračovalo a do toho se spustil intenzivní déšť. Alonso se dostal na třetí místo a dalo se čekat, že ho před sebe pustí v té době druhý týmový kolega Felipe Massa, což se také stalo. Vettel byl sedmý a v tu chvíli byl mistrem světa o jediný bod. Své šance posílil tím, že předjel šest kol před cílem Schumachera. Zatímco celý závod byl nejdramatičtější v celé sezoně, dojel se v klidu. Kolo před koncem totiž havaroval Paul di Resta a celý peloton přivedl do cíle bezpečnostní vůz.

Sebastian Vettel (25)

Datum a místo narození: 3. července 1987, Heppenheim
Státní příslušnost: Německo
Výška a váha: 174 cm, 64 kg
Tým: Red Bull Racing
Kariéra v F1: BMW Sauber (2006-07), Toro Rosso (2007-08), Red Bull (od 2009) Největší úspěchy: trojnásobný mistr světa F1 (2010-12)
Ocenění: nejvyšší německé sportovní vyznamenání Stříbrný vavřínový list (2012) Bilance v F1: 101 závodů, 26 vítězství, 46 umístění na stupních vítězů, 36 pole positions
Ostatní
-
první závod absolvoval v roce 1995 na motokárách, v nichž se o šest let později stal mistrem Německa i juniorským evropským šampionem
- vůz formule 1 poprvé testoval v září 2005 za odměnu za svůj úspěch ve Formuli BMW v předchozím roce
- v seriálu F1 debutoval v červnu 2007, kdy při GP USA nahradil zraněného Roberta Kubicu, skončil na osmém místě a ve věku 19 let a 350 dní se stal nejmladším pilotem, který bodoval v závodu F1
- v roce 2008 v Monze překonal hned několik rekordů F1: stal se nejmladším pilotem v historii, který vyhrál kvalifikaci, následným triumfem v závodu se ve věku 21 let a 73 dní stal i nejmladším pilotem na stupních vítězů a nejmladším vítězem GP v dějinách; v té době dostal přezdívky Baby Schumi a Nový Schumacher, ale srovnávání s legendárním krajanem odmítl
- předloni si díky triumfu v posledním závodě nečekaně zajistil titul a ve věku 23 let a 134 dní se stal nejmladším mistrem světa F1 všech dob; loni titul suverénně obhájil, celkem získal rekordních 392 bodů
- letos měl pomalejší začátek, čtyři z celkových pěti vítězných závodů si připsal až v závěru sezony; spekuluje se, že od roku 2014 bude jezdit za Ferrari, Vettel i šéf Ferrari to ale popřeli; jako své koníčky uvádí fotbal a hudbu (jeho favority jsou Beatles a Michael Jackson)

ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.