Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Tomeček kvůli havárii na Dakaru skončil, problémy měl také Loprais

Sport

  9:42aktualizováno  22:41
CÓRDOBA - Tomáš Tomeček nedokončil kvůli havárii úvodní etapu Rallye Dakar a soutěž pro něj skončila. Pilot tatry zůstal nezraněn, ale mechanik Petr Vojkovský je v nemocnici na pozorování po otřesu mozku. Vrtulníkem letěl na vyšetření do Córdoby i další člen posádky navigátor Vojtěch Morávek, s pohmožděným ramenem už se ale připojil v bivaku k týmu.

Tomešek na startu Rally Dakar. foto: ČTK

Tomeček havaroval zhruba 25 kilometrů před cílem úvodního soutěžního dne. Zatímco jeho kolegové putovali do nemocnice, pilot zůstal u svého kamionu Livescore. "Zase jsem jel rychle, najel do levotočivé zatáčky, kde byl kámen a ten mi strhl řízení doleva, převrátili jsme se na bok a zůstali tam ležet," popsal Tomeček nehodu.

Zkušený pilot kvůli havárii nedokončil loňský premiérový ročník rallye na jihoamerickém kontinentu. Tehdy měl vážnou nehodu, když v důsledku mikrospánku převrátil kamion na bok v deváté etapě.

Tomeček tentokrát ještě v noci dokázal kamion zprovoznit a převezl jej do bivaku v Córdobě, kde byl cíl první etapy. "Teď řešíme ukončení soutěže, vrácení přístrojů a hlavně stav kluků. Vojta už je tady (v bivaku), ale Petr je na pozorování v nemocnici," uvedl Tomeček.

Stav mechanika Vojkovského by neměl být vážný, ale členové týmu Letka Racing zatím příliš informací nemají. "Je to katastrofa. Hlavně ale, aby byl Petr dobrý. Teď budu zjišťovat situaci. Doktoři mi v noci řekli, ať přijdu ráno, že teď nic nevyřeším," dodal Tomeček, jenž bude v nejbližších hodinách zajišťovat i přesun týmu do Česka.

Podle informací oficiálních internetových stránek týmu bude Vojkovský v nemocnici do úterý. "Jsem v nemocnici, ale jsem OK. Akorát bolavý, ale celý," uvedl sám mechanik.

Mnohem příjemnější starosti řeší v Argentině jeho krajan, ale i soupeř Aleš Loprais, který po druhém nejlepším čase v kategorii kamionů může spřádat plány, jak vyzrát na konkurenční kamazy. V sobotu s nimi svedl za volantem tatry vyrovnaný boj a na vedoucího Vladimira Čagina, který si připsal 48. etapové prvenství, ztrácí necelou půlminutu.

"Jelo se výborně, a když jsem dojel i (Firdause) Kabirova, dál jsem na pilu netlačil. Kabirov jel dostatečně rychle, aby mě nezdržel, a přitom dostatečně pomalu na to, aby Čagin před ním měl dostatek volnosti," uvedl tým Loprais Tatra v tiskové zprávě.

"Beru to jako dobrý základ do dalších etap. Do druhé speciálky vyjedeme totiž už mezi oběma Rusy, a ti budou mít taktizování ztížené. Podstatné je pro mě hlavně to, že etapu jsme v pohodě zvládli a těšíme se na tu příští," dodal Aleš Loprais.

Plán ovšem vzal hned vzápětí za své. Dnes totiž o šanci na boj o přední pozice český závodník přišel. Loprais podle oficiální stránky soutěže na 132. kilometru zapadl a o pár kilometrů později zůstal kvůli technickým problémům několik hodin stát. I druhou etapu vyhrál Rus Vladimir Čagin, Marek Spáčil byl v neoficiálním pořadí devátý a Martin Macík desátý.

Nejrychlejším Čechem byl David Pabiška na yamaze díky 26. času, pozici jedničky ale před ním i přes minutovou penalizaci těsně udržel celkově 25. Martin Macek rovněž s yamahou.

Etapa vedla kamenitým terénem a jezdcům nepřálo ani počasí. Vydatný déšť, hustá mlha a kluzká trať se postaraly o řadu nebezpečných situací.

Havaroval i Macek, jehož motocykl při nehodě přeletěl přes kamennou zídku a ulomil se mu přední blatník, ale jezdci se nic vážnějšího nestalo.

Na čtyřkolce si pro etapové prvenství dojel Hubert Deltrieu na polarisu, ačkoli kvůli sobotnímu nepovedenému vstupu do soutěže startoval až daleko za lídry. Novým vedoucím mužem se stal Španěl Juan Manuel Gonzalez Corominas s yamahou. Macháček ztratil tři čtvrtě hodiny, přibyly mu i čtyři trestné minuty a klesl do druhé desítky pořadí.

Propad českého motorkáře průběžným pořadím zapříčinila havárie v pohoří Sierra de Cordoba, kde Macháček udělal salto, pochroumal stroj Yamaha i svou tělesnou schránku. "Podmínky byly v deštivém počasí těžké. Kdybych si pamatoval z loňska, jaké je tam bahno, a ráno přezul pneumatiky, mohl jsem dopadnout líp," řekl Macháček spolupracovníkovi ČTK.

"Myslel jsem, že se napršená voda z kopců odplaví, ale jelo se na hodně kluzkém povrchu. Asi v šedesátikilometrové rychlosti mi v prudkém klesání motocykl podklouznul, šel kolama nahoru a do kamení," popsal svou nehodu.

Macháček si poničil GPS zařízení a počítač kilometrů, celkem asi šedesát procent signalizačního zařízení. "Navíc jsem si pochroumal rameno a narazil žebro. Musel jsem si zkroutit ruku, abych si narovnal šlachy," uvedl.

Na 76. kilometru etapy stál asi dvacet minut a GPS se mu podařilo provizorně opravit. "V prvních chvílích jsem se zamýšlel nad tím, jestli má cenu pokračovat. Pak jsem se trochu zmátořil a řekl si, že dojedu do cíle etapy a uvidí se," dodal Macháček, jenž se rozhodl v rallye pokračovat.

Autor: