Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Tomáš Enge: Nejhorší byla poslední hodina

Sport

  0:39
PRAHA - Nejdřív den prakticky nezamhouřil oči, v cíli závodu 24 hodin Le Mans našel Tomáš Enge (32) síly jen krátký přípitek a potom pospíchal do postele, kde dohnal během dalších patnácti hodin výrazný spánkový deficit.

Engeho vůz. foto: ČTK

Společně s Janem Charouzem a­Němcem Stefanem Mückem vyjel předtím v jednom z nejnáročnějších podniků motoristického světa čtvrté místo. Od soboty do neděle posádka týmu Lola Aston Martin urazila 5091 kilometrů, při kterých obkroužila 373krát soutěžní okruh. Mezi vozy s­benzínovým motorem nebyl nikdo lepší.

Jak se vám po závodě usínalo?
Velice dobře. Den jsem skoro nespal a únava byla velká. Nařídil jsem toho asi nejvíc z naší posádky. Usnul jsem a prakticky o tom nevěděl.

Měl jste vůbec chuť na nějaké oslavy?
Na to nebyly myšlenky. Musela mi stačit sklenička šampaňského. Připili jsme si s celým týmem a to bylo všechno.

Berete výsledek jako malé vítězství? Mezi soutěžícími s benzínovými motory jste byli nejlepší.
Určitě. Už po kvalifikaci jsme tušili, že jsme s diesely schopní držet krok, ale ne bezhlavě závodit. Od toho se odvíjela naše taktika – vyhnout se karambolům a­vyčkat, co předvedou soupeři. I­kdybychom se snažili úplně na sto procent, věděli jsme, že s­nimi závodit nejde. Měli technickou výhodu a vozy jim jely rychleji.

Jaký je rozdíl ve výkonu benzínových a dieselových motorů?
Kroutící moment motoru je u dieselů drobně vyšší. Na rovince mohou jet o deset kilometrů v hodině rychleji. S větším přítlakem také lépe vybírají zatáčky.

Přemýšlel jste, kolikátí jste mohli být, kdybyste měli dieselový motor?
To se nedá odhadnout, záleží na víc věcech, nejen na motoru. Aston Martin, ve kterém jsme jeli, diesely ani nevyrábí.

Snažil jste se před závodem pořádně vyspat?
Ani na to nebyl čas. Týden před závodem je velmi náročný. Ve čtvrtek a pátek nás čekaly tréninky, v­pátek schůzky se sponzory a novináři. Večer následovala přehlídka ve městě. V sobotu se vstávalo v­sedm ráno, aby se stihnul poslední trénink před startem.

Dá se na extrémní podmínky nějak připravit dopředu?
To asi nejde. Adrenalin, který koluje v člověku, ho naštěstí udržuje ve střehu. Nejde si lehnout a jen tak si zdřímnout. Je to dané atmosférou celého závodu.

Kterou fázi z celodenního maratonu byste označil za nejkritičtější?
Samotný dojezd do cíle. Po všem tom úsilí udržet soustředění během poslední hodiny. Snažil jsem se jet lehčím tempem a zároveň držet maximální koncentraci, což je hodně těžké, jakmile člověk několikrát vypadne ze závodního rytmu.

Jak často jste se s kolegy střídali v řízení?
Zhruba po dvou hodinách, respektive po dvou nádržích. Jedna vydrží zhruba na 43 minut.

Co jste dělal ve chvíli, kdy jste neřídil?
Celých 24 hodin jsem prožíval závod naplno. Snažil jsem se odpočíval, ale moc to nešlo. Musel jsem sledovat, jak jedou ostatní i ve chvíli, kdy jsem nebyl na trati. Za celý den jsem si lehnul jen na tři čtvrtě hodiny mezi pátou a šestou ranní.

V Le Mans jste jel už poosmé. Připadá vám závod s přibývajícími zkušenostmi lehčí?
Snad jedině v tom ohledu, že vím, co můžu čekat. Samotný závod je pokaždé stejně těžký. Jede se na maximum, nejde udělat chybu. 24 hodin je pořádně dlouhá doba...

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.