Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Federer se trápí, ale o miliony nepřijde. Pro sponzory je dál ikonou

US Open

  16:00
PRAHA - Pro mnohé je nejlepším tenistou všech dob. Jenže US Open bylo jasným důkazem, že věk doléhá i na Rogera Federera. Dvaatřicetiletý Švýcar v New Yorku nečekaně vypadl už ve 4. kole a poprvé od roku 2002 nehrál v sezoně grandslamového finále. Trápení s raketou však jako by vůbec neovlivňovalo hráčovu slávu a úspěšnost mimo kurty. Federer je stále největší sportovní ikonou současnosti. A dál díky sponzorům vydělává miliony.

Roger Federer. foto: ČTK

Až daleko za Federerem se v marketingové oblíbenosti řadí jeho velký španělský rival Rafael Nadal či legendární Pete Sampras. "Firmy chtějí být spojovány s těmi nejlepšími a Roger je pořád ten nejlepší. Alespoň to platí v marketingovém poli," vysvětluje tenistův agent Tony Godsick z manažerské společnosti IMG. Federer, rodák z Basileje, během kariéry vyhrál rekordních sedmnáct grandslamových titul a na prvním místě žebříčku ATP strávil dosud nepřekonaných 302 týdnů. Podle prestižního magazínu Forbes vlastní mění v hodnotě 400 milionů dolarů.

Z toho si 77 milionů dolarů vydělal jen na turnajových odměnách. Největší část jeho bohatství však pochází z lukrativních sponzorských smluv s firmami Rolex, Nike, Gillete a dalších. "Federer se prosadil v prostředí, kde je to jinak velmi obtížné. Jen málo tenistů se stane celosvětově uznávanou marketingovou značkou i mimo sportovní odvětví. Zatím se to dařilo hlavně golfistům a závodníkům formule 1," vysvětluje agent švýcarské dvojky Stanislase Wawrinky.

Federer je momentálně až šestým tenistou světa, přesto je za golfistou Tigerem Woodsem stále druhým nejlépe vydělávajícím sportovcem planety. Až za ním jsou basketbalové hvězdy NBA Kobe Bryant a LeBron James. Pro sponzory je ale jasnou jedničkou Federer. Není divu, fotbalista Daid Beckham a pilot formule 1 Michael Schumacher ukončili kariéry. Bryant už také není nejmladší, pověst cyklisty Lance Armstronga zničilo dopingové přiznání a image Woodse i po letech doplácí na provalení záletnické aféry.

Už 10 let v řadě ho fanoušci volí nejoblíbenějším hráčem sezony

Pouze švýcarský tenista má čistý štít. Okolí ho vnímá jako příkladného otce od rodiny, profesionála, sympatického muže, sportovního gentlemana a poctivého sportovce. Proto mohl spojit své jméno například s francouzským výrobcem luxusních archivních vín Moët & Chandon. "Celý život hodně dřu, ale snažím se to dělat s lehkostí a elegancí. I proto jsem uspěl. A to jsou vlastnosti, které mám s společné s vínem i s tímto vinařstvím. Proto cítím, že dozrál čas pro tohle neobvyklé partnerství. Dřív bych si na to připadal moc mladý a zbrklý," přiznal Federer loni v prosinci.

Roger Federer

Už 10 let v řadě ho fanoušci volí nejoblíbenějším hráčem sezony. Nikdy navíc neměl kvůli zraněním dlouhodobý výpadek a pořád se držel na vrcholu. Fanoušci ho neustále vídali v televizi, četli o něm v novinách, slyšeli ho v rádiu. Když loni vyhrál posedmé Wimbledon, přímý přenos sledovalo 870 milionů diváků ze 198 zemí světa. To je pořádný reklamní potenciál. A protože je Švýcarsko neutrální zemí, táhne Federer fanoušky všude na světě. Milují ho v Evropě, ale třeba i v komunistické Číně. "Roger je člověk s mezinárodním renomé. Švýcarsko je totiž malá země známá svou pohostinností, luxusem, pracovitostí a poctivostí, " tvrdí Goldsick.

Od roku 2010 sice Švýcar vyhrál jen dva grandslamy, ale ani věk a prudký pokles formy výrazně neohrozí příjmy Federera z reklamy. Se sponzory má totiž uzavřené dlouhodobé smlouvy. Třeba s Nike má kontrakt na 160 milionů dolarů až do roku 2018. Tenisoví experti navíc věří, že Federer pořád může ještě několik hrát na nejvyšší úrovni. Už několikrát dokázal vyvrátit, že má svá nejlepší léta za sebou. A pokud se mu to přece jen nepodaří, stejně má Federer velkou šanci na to, že bude vyhledávanou a dobře placenou sportovní ikonou i po konci kariéry.