Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Šéf O2 TV Sport Kindernay: Cena televizních práv neúměrně roste a doplácí na to divák

Sport

  7:30
PRAHA - V televizi začínal před více jak pětadvaceti lety coby technik a kameraman. Postupně se dostal přes programovou sekci až k založení sportovní televize Galaxie Sport, která později přešla pod křídla Novy. Když v roce 2014 na Barrandově skončil, chtěl Marek Kindernay (44) z televizního sektoru odejít, nabídka rozjet nový placený kanál O2 TV Sport ale byla příliš lákavá.

Marek Kindernay, šéf O2 TV Sport foto: O2 TV Sport

Jaká je práce výkonného ředitele sportovního kanálu v Česku v soukromém sektoru? Jaké jsou jeho další plány a jaký je jeho názor co se týče sportu na veřejnoprávní České televize? O tom více v obsáhlém rozhovoru pro Lidové noviny a Lidovky.cz.

Jaké bylo vaše vysněné povolání?
Od mala jsem chtěl být sportovní komentátor. I jako malý kluk jsem si s kamarádem hrál na komentátora. Je to trochu paradox, protože nikdy mě v životě nenapadlo, že k tomu budu takhle blízko.

Nelákává vás si tuhle roli vyzkoušet? Coby šéf O2 TV Sport tuto možnost přece máte.
Láká. (pousměje se) Možná bych se mohl do dětských let vrátit a vyzkoušet si to. Znalosti na to myslím mám. Ale teď to nechám na profesionálech, co ve svém týmu mám. Zatím to i nyní, když jsou svátky, nechám v šuplíku jako nesplněný sen. S komentátory jsem navíc neustále v kontaktu, hodnotím jejich práci. Navíc, ač si to mnozí neuvědomují, tak práce komentátora je strašně náročná. Češi jsou národem komentátorů, každý ví, jak by to udělal lépe než ten konkrétní člověk, ale je to neskutečná řehole. Pokud se člověk nepřipraví, nepracuje na sobě, tak je to na přenosu znát. Navíc, každou chybu, co v roli komentátora uděláte, tak vám všichni okamžitě stokrát vrátí. Není o co stát.

Marek Kindernay, šéf O2 TV Sport ve svém hájemství.
Marek Kindernay, šéf O2 TV Sport.

Jste přísný šéf?
Máme zavedené hodnocení, jsem přísný na to, aby byli kluci na přenosy připravení. Protože, i když třeba vidím jen část komentování, tak poznáte, zda je ten člověk připravený, nebo přišel a hned sedl za mikrofon. Jsou tací, kteří to mají daný darem, ale takových je málo. A i tam je to znát.

Nyní vedete sportovní redakci televize O2 TV. Jak to ale s vámi bylo, co se týče odchodu z Novy v roce 2014? Byl jste odejit, nebo jste skončil sám?
Odejit jsem nebyl, naopak jsem byl jeden z mála, kteří odešli sami. S bráchou jsme založili před dvaceti lety Galaxii Sport, kterou následně odkoupila skupina PPF a vstoupila do ní Nova. Posléze se z toho stala Nova Sport, kde jsem byl dalších dvanáct let. To je hodně dlouhá doba, člověk trošku vyhoří, navíc se mi tak úplně nelíbila strategie Novy, tak jsem se rozhodl sám, že odejdu na vlastní žádost. V té době jsem si říkal, že s tímto skončím a budu se věnovat něčemu jinému. A úplně náhodou přišla nabídka z O2, že chtějí stavět nové sportovní kanály, a to je nabídka, která se neodmítá.

Neodmítá třeba i proto, že O2 vlastní skupina PPF, která odkoupila kdysi Galaxii Sport? Hrálo roli, že se znáte?
Nemyslím, že by tyto vazby pomohly. Spíše si myslím pomohlo, že jsem byl volný, že jsem měl praxi, kontakty. Takže jsem se vrátil zpět do Prahy a začali jsme budovat O2 TV Sport. Za dobu, co tuto práci dělám, jsem poznal řadu šikovných lidí, které jsem se snažil dát dohromady, což se myslím tady povedlo. Naše redakce se dala dohromady hodně rychle, sedlo si to pracovně i lidsky. Řekl bych, že se nám povedlo vzít ze všech televizí do týmu ty nejlepší experty u nás.

Za to vás nejspíše v ostatních televizích moc rádi nemají...
Já tvrdím, že jsme dali lidem nabídku, a bylo na nich, zda ji přijali, nebo ne. Nešlo jen o peníze, věřím tomu, že do toho šli díky tomu, že mě znali a že třeba chtěli také zase zkusit něco nového. Nemyslím si, že bychom měli s ostatními televizemi špatné vztahy. My jako placená televize máme s ostatními placenými televizemi dobré vztahy, protože nám jde o stejnou věc.

Ano, platit za televizi, což je v zahraničí běžné. Ale na druhou stranu, netratí na konkurenčním boji mezi operátory nakonec sportovní divák? Protože žádný operátor nenabízí všechno.
Pokud si sportovní fanoušek pořídí konkrétně O2 TV, tak má dle mého téměř dokonalý servis. Samozřejmě máte pravdu v tom, že souboj o televizní práva nevnímáme dobře, protože jejich cena následně neúměrně roste a ve finále na to doplácí divák. Na druhou stranu, kanály vznikají, zanikají, práva se různě přerozdělují. My chceme mít některé programy skutečně exkluzivní, zároveň ale chceme mít co nejširší servis. A myslím, že se nám to daří, že máme tu největší sportovní nabídku.

To je pravda, na druhou stranu, divák má rád svůj klid, pohodlí. A právě těmi změnami, kdy rok, dva má práva jedna televize, pak druhá, ho ztrácí. Ne každý chce každou chvíli měnit operátora, a ne každý má na to, aby měl doma programy od více operátorů. Naposledy se něco podobného řešilo ohledně fotbalové Premier League.
Na tom se ale nejspíše nikdy nic nezmění. Tak to chodí. Podobný případ je formule 1, která byla roky na Primě, pak na Nově, nyní je na Sport TV. To samé platí vlastně i pro domácí fotbalovou ligu. Sporty budou i nadále putovat a je na divákovi, aby si vybral. Nemyslím si, že by se do budoucna stalo, aby operátoři své nabídky sjednotili. Každému jde o to, mít něco exkluzivního. Něco nabídnout divákovi navíc. Já jsem to kdysi přirovnával k pekařství, že my jsem pekárna se standardním pečivem, které je k dispozici všude, ale pak máme extra koláče, které člověk nikde jinde nekoupí.

Rozumím, ale když si zákazník na ty extra koláče v jedné pekárně zvykne, a za pár let mu to změní, tak z toho nadšený také moc nebude.
Souhlasím, že tohle je asi ten největší problém, co divákům vadí, ale jak říkám, snažím se to kompenzovat tím, že nabídka našich sportovních kanálů je opravdu hodně široká. Pokud chce někdo u nás o víkendu sledovat fotbal, tak podle mne nemůže ani všechny ty přenosy stihnout. Tedy, pokud si je nenahraje. Navíc nabízíme fanouškům multidimenzi, kdy můžete sledovat více sportovních přenosů v jednu chvíli najednou.

Každopádně je fakt, že zmíněné časté měnění extra koláčů se snažíme řešit i tím, že podepisujeme na získaná televizní práva dlouhodobé smlouvy na tři, či pět let, navíc v nich jsou také opce. Moc dobře si uvědomujeme, co divákovi vadí nejvíce.

Multidimenzi předpokládám hojně využijete i na O2 TV Tenis, který jako třetí kanál po O2 TV Sport a O2 TV Fotbal spouštíte od 2. ledna. Je to tak?
Ano, tam pojede úplně naplno, protože budeme vysílat třeba tři přenosy z různých turnajů najednou. A s ohledem na fakt, kolik máme špičkových tenistek, tak to bude hodně zajímavé.

Smlouva s ženským okruhem WTA se týká také grandslamových turnajů?
Zatím máme jeden, hned první, tedy Australian Open. Už jsme si vlastně všechno ozkoušeli při letošním US Open, které jsme vysílali společně s Eurosportem.

Spolupráce s Eurosportem je hodně zajímavá i s ohledem na další olympijské hry, protože práva na ně pro Česko drží právě tato televize. Komunikujete navzájem už nyní ohledně příštích Her?
Ano, komunikujeme, podepsali jsme smlouvu na Australian Open, a budeme řešit i další sportovní akce. Ale nechci předbíhat, protože co vím, tak podepsali ohledně olympijských her smlouvu s Českou televizí. A to je pro nás trochu problém, protože v tu chvíli se ten konkrétní produkt dostává do neplaceného světa, což jde úplně proti naší strategii.

To nabízí otázku, proč jste tak vyhraněný proti sportu na České televizi? V jednom rozhovoru jste řekl, že sport na veřejnoprávní médium nepatří.
Českou televizi mám rád, platím si ji, jsem koncesionářem, nemám s tím problém. Zároveň si ale myslím, že tak jako všude ve světě, tak sport patří na placené kanály. Podle mne je v tomto Česko trochu světovou anomálií. Volně šířených sportovních kanálu ve světě příliš není. Myslím si, že servírovat divákům špičkový sport, není úplně funkcí České televize. Se sportem je obecně spojeno hodně reklamy, protože bez toho by nemohl fungovat, a komerční spoty a sponzoring patří právě na placené televize.

Byť je sport řazený do zábavy a kultury?
To už je hraní si se slovy. Je jasné, že Česká televize se právě tímto a také tím, že dělá všechno pro své diváky, kteří platí koncesionářské poplatky, bude hájit. Je to záležitost, která se bude ještě pár let jistě řešit. Určitě to nestavíme tak, že jsme proti České televizi. Respektujeme to, co dělá, chápeme jejich kroky, ale myslím si, že většina sportu patří na placené kanály. Tam divák přirozeně očekává, že za placenou nabídku dostane extra obsah, a exkluzivní sportovní přenosy mezi tento obsah patří.

Mimochodem, platí také O2 a Marek Kindernay koncesionářské poplatky za každou televizi? Platí to i pro vás?
(Pousměje se) Platí to i pro nás.

Naznačil jste, že nejste proti České televizi a že její role je ve sportu trochu jiná. Jaká by tedy měla být její role ve sportu?
Je tady spousta menšinových sportů, které tady bojují o přežití, které nemají šanci se dostat do televize. A nikdo jim peníze nedají, bojují o holé přežití, o svoji základnu. A tady by měla být role České televize, která na to má kapacity, peníze od diváků, možnosti a techniku. Měla by touto cestou splňovat veřejnoprávní roli a pomáhat těmto malým sportům.

Jak vlastně vypadá boj televizí o práva na sportovní akci?
Ve světě existuje mnoho agentur, které se zabývají prodejem sportovních práv. Ta podepíše smlouvu s tím konkrétním sportem, zastupuje ho celosvětově a v jednotlivých částech vyhlásí tendr na místního vysílatele. Do toho se může přihlásit kdokoliv, kdo splňuje určité podmínky, jako jsou finance, historie vysílání, pokrytí atd. Pokud tyto podmínky firma splní, je přijata do výběrového řízení, které už probíhá tradičním způsobem, kde se posuzují jednotlivé nabídky. Ne vždy je to jen dle peněz, že ta nejvyšší vyhrává, rozhodují i další faktory, jako třeba právě plány s tím konkrétním sportem do budoucna, už se několikrát stalo, že nejvyšší nabídka nevyhrála. Ale pořád platí, že tak z devadesáti procent rozhodují peníze.

Od roku 2018 budete vysílat domácí zápasy hokejové Sparty i Liberce, máme podepsanou předběžnou dohodu s Třincem. K tomu vlastní tenisový kanál, hodně prostoru dostává také basketbal, rozjeli jste také vlastní reality show z prostředí MMA. Proč vás zajímají právě tyto sporty?
Dlouho sledujeme na naší platformě, co zajímá naše diváky. Nejvíce se sleduje fotbal, hokej a hned za nimi je tenis. A proto my si výhradně zvolili ten ženský, protože v něm má Česká republika v posledních letech mimořádné mezinárodní úspěchy. Aktuálně je sedm hráček v elitní stovce, tři mezi nejlepší dvacítkou, takže jsme rádi, že jsme jediní, kdo bude vysílat vlastně přes devadesát procent turnajů na hlavním ženském okruhu. V roce 2017 budeme vysílat živě přes 3800 hodin.

Mohou se diváci těšit i na něco nového z fotbalové nabídky?
Ano, aktivní jsme i v tomhle ohledu. S Petrem Svěceným neustále pracujeme na přípravě fotbalového magazínu, který bude novým originálním způsobem mapovat naši nejvyšší fotbalovou soutěž. Pokračujeme i v akvizicích mapujících zápasy největších evropských velkoklubů, kdy jsme například nyní zakoupili všechny domácí utkání Benfiky Lisabon. S přímým přenosem začínáme již v neděli, kdy hrají vyhrocené derby se Sportingem. Další nákupy oznámíme v příštím roce.

A proč jste si vybrali bojové sporty?
Protože jsou stále více sledované, z našich čísel to tak vychází. Rok od roku jsou galavečery bojových sportů více a více populární. Do budoucna bychom se rádi stali domovskou stanicí těchto sportů. Možná už nyní jsme, ale do budoucna chceme svoji nabídku ještě rozšiřovat.

O2 Fighting. Je to reálné?
(Úsměv) V tuto chvíli to neplánujeme, zase těch akcí není během roku tolik, ale tohle odvětví neustále roste, viděl jsem to na nedávném veletrhu sportovních práv. A myslím, že brzo nastane doba, kdy něco takového vznikne. Chceme také příští rok pokračovat s reality show O2 TV Sport OKTAGON , která má skvělý ohlas, chceme spustit vlastní magazín o bojových sportech. Budeme vysílat živé přenosy českých MMA organizací Gladiator Championship Fighting (GCF) a Fusion Fight Night a máme připravenou smlouvu s Českou boxerskou asociací (ČBA) na živé vysílání tří akcí z amatérského boxu, k tomu budeme přenášet živě finálový galavečer z domácího seniorského boxerského šampionátu. Určitě sledujeme britský a německý boxerský trh, oba jsou hodně zajímavé. Už máme podepsanou smlouvu s M-1, což je ruská asociace ultimátních zápasů. Uvidíme, jak se to vyvine do budoucnosti. Nabídky už chodí i nyní, ale většinou ze zámoří.

Na druhou stranu: unese nárůst bojových sportů na vaší televizi český trh? Přece jen, pořád to není tak silné sportovní odvětví, jako třeba fotbal, hokej, tenis či basketbal? Navíc je hodně roztříštěné.
Tohle si uvědomujeme, ale zápasení sledují i lidé, co chodí do gymů, cvičí. I o tom je dle mého názoru role placené sportovní televize. Navíc u bojových sportů máme jistotu, že pokud je sleduje třeba 30 tisíc lidí, tak ty akce bude těch 30 tisíc lidí vždycky sledovat. Protože to jsou věrní fanoušci tohoto sportu. Ne jako právě u těch velkých sportů, kdy jsou daleko větší výkyvy, protože tam na to koukají často fanoušci určitých týmů. Proto se bojovým sportům věnujeme. Ostatně důkazem budiž zámoří, kde UFC (největší liga MMA) začíná ve sledovanosti drtit hokej nebo basketbal.

Zmínil jste UFC, je pro vás zajímavá? Co se týče basketbalu, tak vysíláte Ligu mistrů, Euroligu, ale co NBA?
UFC vysílá Nova Sport 2, která je také součástí O2 TV, takže naši zákaznicí o ni nejsou ochuzeni. Co se týče NBA – a vlastně také UFC a NHL – tak má jednu velkou nevýhodu. Vysílají se hodně pozdě v noci, nebo brzo nad ránem a my z čísel vidíme, že český divák už není tak aktivní, jako býval v minulosti, kdy se hromadně sledovala NHL. U nás to jsou nyní už jen desítky, nebo stovky diváků. Jsou to zajímavé sporty, ale basketbalový Nymburk, nebo české galavečery bojových sportů táhnou daleko několikanásobně více.

Jak vlastně tedy měříte sledovanost?
Skrze naše krabičky. Díky tomu, že je to digitální televize, tak stejně na internetu víš přesně, kolik lidí si přečetlo článek, tak mi víme, kolik domácností se včera dívalo na fotbal. Domácnosti vynásobíme určenou konstantou 1,9 na člověka a dostaneme se k finálnímu číslu. Oproti jiným televizím máme výhodu právě v tom, že jsme sami sobě operátorem a naše sportovní kanály jsou jen výhradně na naší platformě. Taková Česká televize, Nova a jiné televize to mají těžší, a jelikož používají jen určitý vzorek domácností, tak jejich koláče nejsou tak přesné jako ty naše.

Když už jsme u těch domácností, které mají O2 TV. Kolik jich je?
Máme podepsaných 220 tisíc smluv a přes 250 tisíc aktivních set-top boxů. To číslo zvyšují domácnosti, kde je více jak jeden set-top box. Dále máme přes 350 tisíc uživatelů, kteří nás sledují přes aplikaci O2 TV či na webu.

A jak všechny tyto sporty a nákupy práv zvládáte po finanční stránce?
Určitě nemáme bezednou studnici financí, máme daný rozpočet a tvrdý byznys-plán, všechno musíme splňovat, takže samozřejmě máme plány, výroba roste, zároveň se nemůže moc rozpínat. Takže chceme maximální kvalitu za rozumnou cenu.

Z čeho vlastně žije placená sportovní televize?
Funguje to stejně jako v jakékoliv jiném komerčním subjektu. Máme daný pětiletý plán, rozpočet. Máme tam výnosy a náklady, přičemž výdaje jsou jasné, zisky pak nejsou jako u jiných komerčních televizí výhradně z reklam, u nás je to v menšině, ale z předplatitelů. Každá nově získaná domácnost je pro nás splněný úkol ve výnosové stránce. Proto jsme rádi, že se počet předplatitelů pořád zvyšuje. Jsme v tomto jen jednou ze součástí celé O2 TV.

Jste jako sport důležitou součástí celé televize?
Myslím, že určitě. Naše sportovní nabídka je velkým lákadlem, protože jak jsem říkal, je to něco, co dostává náš divák k celé klasické službě navíc. A Češi jsou velkými konzumenty sportovních přenosů.

Na závěr: Jak jste spokojeni s vlastní reality show ze světa ultimátních zápasu OKTAGON MMA, která vyvrcholí dnes večer finálovým galavečerem v pražské hale Královka, na kterém čeká na vítěze Gábora Borárose, nebo Jakuba Běleho kontrakt na téměř 300 tisíc korun?
Hodně, myslím, že se nám to povedlo, budeme v tomto projektu pokračovat i v příštím roce. Končíme letošní ročník a vlastně už připravujeme ten další. Myslím, že díky tomu děláme tomuto sportu zároveň i velkou službu, protože jsme jej ukázali jinak, než si ho mnozí lidé představují. Že to není jen o bezhlavém mlácení, že je to sport, že má pravidla. A tak by to mělo být. O bojové sporty se letos dle toho, co víme, začalo zajímat třeba daleko více žen. Je kam růst, jak tyto sporty rozšiřovat mezi veřejnost.

Budete v hledišti dnes večer v hale Královka?
Rozhodně. (úsměv)

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...