12. července 2016 17:00 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Saganovi těsně unikl další triumf na
Tour. Ve spurtu jej předčil Matthews

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Michael Matthews se raduje z triumfu ve spurtu, v němž předčil i Petera Sagana. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Michael Matthews se raduje z triumfu ve spurtu, v němž předčil i Petera Sagana. | foto: ČTK/AP
Nejdřív jich v úniku šlapalo třicet, pak patnáct, pak sedm a nakonec šest. V tolika dojeli až na poslední stovky metrů, kam skupinu skoro deset minut před pelotonem přivedl Daryl Impey. Za ním se vyvážel Peter Sagan a zdálo se, že si jede pro další vítězství na Tour de France. V závěru desáté etapy měl ale nejvíce sil Australan Michael Matthews, který si tak připsal první vítězství na Staré dámě.

Chris Froome dorazil do cíle se všemi favority včetně Romana Kreuzigera a dál drží žlutý trikot.

Loni zažil strašidelnou Tour. Po pádu ve třetí etapě si pochroumal žebra a trápil se až do Paříže.

„Často jsem nemohl spát. Pokaždé, když jsem se v noci pohnul, jako by mi vráželi nůž do hrudi. O půlnoci jsem se probral a panikařil, že nemohu dýchat. Bylo to až děsivé,“ popisoval tehdy jezdec Oriky.

Teď se na francouzské silnice vrátil znovu, a přestože ani on se nevyhnul pádům v prvních etapách, žebra si nepochroumal. I proto mohl Michael Matthews v desáté etapě bojovat o vítězství.

Jak se vše odehrálo

Lahůdka na začátek.A že to byl pekelný start. Čtyřiadvacet kilometrů dlouhý kopec Port d ́Envalira, na jehož vrcholu ležela trofej Henri Desgrange, zakladatele Tour. Šlo o nejvyšší bod celého ročníku.

Útoky. Hned po odmávání začátku závodu to zkusil Brice Feillu, vítěz etapy do Andorry v roce 2009, za ním se vydal Thibaut Pinot a dalších patnáct cyklistů. Po chvíli byli ale týmem Sky dojeti, a tak vpřed vyrazila další třicetičlenná skupina, ale rovněž bez úspěchu.

Sagan na čele. Zatímco spurteři trpěli na konci hlavního pole, Peter Sagan šlapal na úplném čele. Připojilo se k němu dalších 25 cyklistů včetně Mikela Landy nebo Vincenza Nibaliho.

Trofej Henriho Desgrange. Pro trofej ležící na nejvyšším bodu letošního ročníku si dojel Rui Costa, druhý byl na Port d ́Envalira Tom Dumoulin, třetí Vincenzo Nibali. Puntíkatý trikot ale udržel Thibaut Pinot, který má o tři body víc než Rafal Majka.

Konec Langevelda. Jednatřicetiletý cyklista týmu Cannondale se stal šestým mužem, který z Tour odstoupil. Dál pokračovalo 192 cyklistů.

Slunce a pak déšť. Do etapy se závodníci vydávali za krásného slunečného počasí. Při sjezdu z Envaliry ale přišla mlha a déšť, který pak peloton provázel celé odpoledne.

Steve Morabito z FDJ při sjezdu z Port d ́Envaliry v mlze.

Zpomalení. Pelotonu se po sjezdu nikam nechtělo, vrátili se do něj i opozdilci jako v zeleném jedoucí Mark Cavendish, který na vrcholu ztrácel šest minut. Vepředu šlapala patnáctka cyklistů, jejichž náskok držela na sedmi minutách Kaťuša.

Sagan v zeleném. Bez boje se do zeleného trikotu dostal na 122. kilometru Peter Sagan, když vyhrál bonifikační sprint v úniku před Michaelem Matthewsem a dostal se do čela před Marka Cavendishe o třináct bodů.

Náskok se snižoval, ale pomalu. Vedoucí skupina sice úplně nespolupracovala, přesto ještě 40 kilometrů před cílem měla náskok čtyř minut a čtyřiceti vteřin, o deset kilometrů dál to bylo pořád 4:22 minuty. Vzadu tempo pelotonu tahaly týmy IAM a Direct Energie, kde své tradiční grimasy předváděl Thomas Voeckler.

Vítr dělí první skupinu i peloton. Pětadvacet kilometrů před cílem za přispění bočního větru rozdělil Peter Sagan první skupinu na dvě. Spolu s ním vepředu zůstali tři cyklisté Oriky, Samuel Dumoulin, Greg van Avermaet a Edvald Boasson Hagen. Druhá skupina s Nibalim a Landou rezignovala, stejně tak peloton.

Orica útočí. Na posledním dvoukilometrovém stoupání 7 kilometrů před cílem zkusil dvakrát zaútočit Daryl Impey z Oriky, vždycky si ho ale Peter Sagan docvaknul, za ním se stále držela pětice cyklistů, odpadl Durbridge.

Spurt. Sagan, Matthews, Boasson Hagen, van Avermaet nebo snad Samuel Dumoulin? Kdo bude mít nejvíc sil pro závěrečný spurt? 200 metrů před cílem za to vzal van Avermaet s Hagenem, přivřeli přitom Sagana, který se ale protáhl po pravé straně a pomalu se dostával před ně. Na Matthewse už ale nestačil a znovu dojel druhý.

Dlouho v čele šlapala patnáctičlenná skupina, až ji na větru Peter Sagan rozdělil na dvě.

Zůstali s ním už jen tři cyklisté Oriky s Michaelem Matthewsem, dál pak van Avermaet, Samuel Dumoulin a Boasson Hagen.

Sedm kilometrů před cílem čekal ještě kratší kopec, na kterém Sagana zkoušel utrhnout Daryl Impey, Slovák se ale nenechal, nástupy si hlídal a sám několikrát zvýšil tempo. Ve sjezdu zkusil mistra světa zaskočit Boasson Hagen, ale rovněž bez úspěchu.

Vše tak vyvrcholilo závěrečným spurtem. Za Impeym se vyvážel Sagan, na jeho zadním kole byl přilepený Matthews, ale jako první za to vzal van Avermaet s Boassonem Hagenem, kteří Saganovi přivřeli cestu. Naopak Matthews si tu svou našel a v cíli zářil nadšením.

„Prožívám neuvěřitelné emoce, ať teď mi dochází, že jsem vyhrál etapu na Tour. Mám za sebou dva strašidelné roky, uvažoval jsem, jestli pro mě není tenhle závod prokletý. Ale dneska se mi splnil sen,“ vykládal.

Na druhém místě dojel už posedmnácté v kariéře na Tour Peter Sagan, třetí byl Boasson Hagen.

„Během etapy jsem vyčerpal spoustu energie, nikomu se moc nechtělo jet. V závěru pak všechno sjíždění nechali na mě,“ stěžoval si slovenský cyklista. „Tak jsem zase druhý. Ale jsem šťastný za Michaela, že vyhrál první etapu na Tour a za body, které jsem získal do souboje o zelený trikot.“

Už před startem etapy říkal Sylvain Chavanel: „Dneska to bude sedět klasikářům. Sám znám závěr velmi dobře, kopec před cílem je sice krátký, ale dost dlouhý na to, aby se tam dal vytvořit nějaký rozdíl.“

„Volné dny mám rád, po nich se cítím vždycky dobře. Pokud se vytvoří silný únik se správnými týmy a správnými lidmi, mohlo by to dojet až do cíle. Bylo by fajn, kdybych v tom úniku byl,“ říkal zase Greg van Avermaet.

A oba zmínění se v úniku dne skutečně objevili.

Do něj se dostali i Mikel Landa, Vinenzo Nibali, Peter Sagan a dalších 10 skvělých cyklistů.

„Nejsilnější únik, jaký jsem kdy na Tour viděl,“ tvrdil hned bývalý profesionál Christian Vandevelde.

A opravdu, stíhat se ho snažily týmy IAM s Direct Energie, ale bez šance. Dvaadvacet kilometrů před cílem to peloton vzdal. Vepředu se mezitím i díky silnému bočnímu větru oddělila sedmičlenná skupina, ve které měla trojnásobné zastoupení Orica.

„Nebyl plán dostat se do úniku v takovém počtu. Spoléhali jsme na hromadný finiš, ale ukázali jsme skvělou týmovou práci,“ říkal pak Michael Matthews.

Právě on se celou dobru držel zadního kola Petera Sagana, což byl nakonec klíč k vítězství v etapě. „Kluci se pro mě dneska naprosto obětovali, nemám slov,“ zářil cyklista s přezdívkou Bling.

Nairo Quintana.
Chris Froome a Nairo Quintana.

Radost v cíli. Michael Matthews objímá svého týmového kolegu Daryla Impeyho. Právě vyhrál svou první etapu na Tour.

Roman Kreuziger dojel do cíle na šedesátém místě ve stejném čase jako zbytek favoritů a dál drží v celkovém pořadí dvanáctou příčku. Vede Chris Froome.

10. etapa:

Escaldes-Engordany - Revel (197 km)

1. Matthews (Austr./Orica) 4:22:38, 2. P. Sagan (SR/Tinkoff), 3. Boasson Hagen (Nor./Dimension Data), 4. Van Avermaet (Belg./BMC), 5. Dumoulin (Fr./AG2R) všichni stejný čas, 6. Impey (JAR/Orica) -2, 7. Durbridge (Austr./Orica) -1:10, 8. Caruso (It./BMC) -3:01, 9. Izagirre (Šp./Movistar), 10. Gallopin (Fr./Lotto) oba -3:10,...60. Kreuziger (Tinkoff), 88. Bárta (Bora-Argon), 89. Vakoč (Etixx-Quick-Step) všichni -9:39.

Průběžné pořadí:

1. Froome (Brit./Sky) 49:08:20, 2. Yates (Brit./Orica) -16, 3. Martin (Ir./Etixx-Quick-Step) -19, 4. Quintana (Kol./Movistar) -23, 5. Rodríguez (Šp./Kaťuša) -37, 6. Mollema (Niz./Trek-Segafredo), 7. Bardet (Fr./AG2R), 8. Henao (Kol./Sky) všichni -44, 9. Meintjes (JAR/Lampre) -55, 10. Valverde (Šp./Movistar) -1:01, ...12. Kreuziger -1:16, 101. Bárta -1:25:19, 141. Vakoč -1:44:03.

Matěj Tomíček
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 931 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na Lidovky.cz