Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Olympijský úspěch Sáblíkové se zúročil. I se zpožděním

Sport

  13:20
PRAHA - Před pěti měsíci si zcela podmanila olympijské hry ve Vancouveru. Medailové žně třiadvacetileté rychlobruslařky Martiny Sáblíkové tehdy sledovala celá republika. Každý předpokládal, že billboardy s její tváří okamžitě obroubí všechny dálnice. Nestalo se.

Martina Sáblíková při natáčení televizního spotu. foto: Danone / Ondřej Pýcha

"Partneři, kteří byli kolem Martiny, ji až na výjimky nikdy nepoužívali do do kampaní. A to se nezměnilo ani po olympiádě," potvrzuje David Trávníček, marketingový ředitel společnosti Sport Invest, která Sáblíkovou na reklamním trhu zastupuje.

Jedinou novinkou v portfoliu sponzorů dvojnásobné olympijské šampionky tak dosud byla výměna automobilky Volkswagen za sázkovou společnost Synot Tip. To se ale teď změní. Sáblíková začíná na svém úspěchu vydělávat. Včera se poprvé představila jako nová tvář společnosti Danone.

"Od prvního kontaktu až k podepsání smlouvy to trvalo několik měsíců, ale je to standardní doba. Prodat sportovce do reklamy nejde ze dne na den. Firma musí nabýt dojmu, že spojuje svoji značku se správným jménem, a to není jednoduché rozhodnutí. Velké věci trvají déle. Třeba Adidas a Petr Čech, to trvalo několik let," vysvětluje Trávníček.
Martina Sáblíková.
Sáblíková měla nabídky už po olympijských hrách. Většinou ale od společností, se kterými nechtěli jméno slavné klientky spojovat.
"Třeba tam byla móda, a to není směr, kterým by se měla Martina ubírat. Je to spíš pro modelky," řekl trenér Petr Novák.

Přesto by Sáblíková v nejbližších dnech mohla podepsat další dva velké kontrakty. "Věřím, že se společností ČEZ uzavřeme smlouvu rychle," potvrzuje Novák. Jméno druhého sponzora prozradit nechtěl, ale dohoda je na spadnutí.
Martina Sáblíková se zlatem

Nejlepší sportovkyně loňského roku by si měla finančně výrazně polepšit. "Částka za rok 2010 bude rozhodně vyšší, ale nechci to zakřiknout. Smlouvy ještě nejsou podepsané. Řekněme, že to bude o víc než deset až dvacet procent," vypočítává Novák.

Sáblíková jako Havel, Hašlerky nebo Avon
A co kdyby někdo zatoužil mít "rychlobruslařský zázrak" jménem Sáblíková pouze pro sebe? Musel by sáhnout hluboko do kapsy. Exkluzivní smlouvu na jeden rok odhadl Trávníček už během vancouverských her na pětadvacet milionů korun. "A na svých slovech bych ani teď nic neměnil," dodává marketingový ředitel.
Martina Sáblíková líbá trofej, kterou získala za vítězství ve světovém poháru.

Značka "Martina Sáblíková" má totiž ohromný potenciál. "Už před olympijskými hrami patřila mezi sportovci k naprosté špičce. Zhruba na úrovni Jaromíra Jágra a Petra Čecha," říká Jan Polák z agentury Ipsos Tambor. Ta se dlouhodobě zabývá právě sílou jednotlivých značek na trhu.

"Jen pro porovnání: Martina Sáblíková byla zhruba stejně silná značka jako Václav Havel, Hašlerky nebo Avon," vysvětluje Polák.
Údaje pro letošní rok, tedy ty, které by zahrnovaly i olympijský úspěch, zatím nejsou. Přesto je po dle Poláka jisté, že tato značka ještě posílila. Možná dokonce překoná i lídra mezi sportovními celebritami Romana Šebrleho. Obliba olympijského vítěze v desetiboji neklesá, přestože přestal vozit medaile z velkých akcí. Konkurovat mu mohla snad jen Kateřina Neumannová. Tedy před šampionátem v Liberci.

Kolo by Martině pomohlo, ale netlačíme na ni

Největší ohlasy na Martininy úspěchy chodí z Asie, Evropy a Ameriky, kde je hodně láká příběh o holce z rybníka. V Asii je zase rychlobruslení obecně populární, říká David Trávníček ze společnosti Sport Invest, která Martinu Sáblíkovou zastupuje.

Už po olympiádě jste říkal, že jedním z vašich cílu je sehnat Sáblíkové globálního sponzora. Je to skutečně reálné?
Reálné to je, ale řekl bych, že pořád stejně jako před čtyřmi měsíci. Je to logicky složitější než dojednat smlouvu v Česku, kde Martinu každý zná.

Může se teď tedy její tvář objevit i v zahraničí?
Všichni tomu věříme. Po reklamním spotu pro Danone už navíc víme, že Martina je schopná natočit reklamu a reprezentovat nějakou značku. To je dobře.

V televizní reklamě ještě nevystupovala. Znamená to teď velký průlom?
Věřím, že ano. V uplynulých letech nebývalo tak úplně běžné, aby český sportovec byl v televizní reklamě. Takže je to velký úspěch.

Měli jste po olympiádě i nabídky, které jste nemohli akceptovat, protože vám sponzoři nabízeli příliš málo peněz?
To se může stát vždy. Je to i normální. Na druhou stranu nám pomohlo, že už před Vancouverem létaly ve vzduchu nějaké cifry, takže se vytvořilo určité povědomí, jaká je asi hodnota partnerství s Martinou. Ano, objevilo se dost nabídek na různé menší akce, ale to už by pak mohla dělat úplně všechno.

Mluvíte o ceně Sáblíkové. Dokážete vyjádřit, jak se zvýšila po Vancouveru?
Představu mám, ale nechci to říkat nahlas. Domluvili jsme se, že nebudeme mluvit o číslech. Navíc už před čtyřmi lety jsme uzavírali sponzorské smlouvy s vědomím, že by Martina mohla ve Vancouveru získat zlato. Takže to není tak, že bychom do února 2010 Martinu prodávali za určitou sumu, a po olympiádě za dvojnásobek. Smlouvy jsou zhruba srovnatelné.

Sáblíková se úspěšně etablovala i v cyklistice, které se věnuje přes léto. Pomohlo by jí z marketingového hlediska, kdyby prorazila i v letním sportu?
Ano, cyklistika může přispět k získání dalších partnerů. Rozšiřuje portfolio firem, se kterými může Martina spojit své jméno.

Tlačíte ji tedy do cyklistiky?
Netlačíme. Je to spíš sportovní plán Petra Nováka, pro nás je to ale samozřejmě také zajímavé. Ale že bychom jí říkali, že musí nutně sednou na kolo, to v žádném případě.

Její marketingová cena by ale po olympijských hrách v Londýně vzrostla...
Určitě. Podívejte se na Vancouver, Martina se už před hrami objevila ve dvou reklamách partnerů Českého olympijského týmu. Do Londýna ale určitě pojede, jen pokud bude mít ambice umístit se hodně vysoko. V tu chvíli by to bylo zajímavé i pro sponzory, protože budou vědět, že tam Martina nejede jen do počtu.

Autoři: