Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

Nová stáj dobývá formuli 1. ‚Je to jako americký sen,' raduje se Grosjean

Sport

  12:30
PRAHA - Projížděl cílem, v dáli do temné noci zářil ohňostroj a on do týmové vysílačky nadšeně křičel: „Tohle je americký sen. Skutečný americký sen a já vás, chlapci, miluji.“

Romain Grosjean foto: Reuters

Ač je Romain Grosjean už pár let šťastně ženatý, ta slova mířila k partě mechaniků, protože jeho mysl v ten moment zalila euforie. A ač už v F1 desetkrát stál na stupních vítězů, teď se po nedělním pátém místě v Bahrajnu v jeho očích objevily slzy štěstí. Když ho pak lidé v novém hlasování na stránkách F1 už podruhé ve druhém klání sezony zvolili nejlepším jezdcem dne, štípal se před kamerou do tváře a ptal se: „Nespím? Nezdá se mi to?“

Šesté a páté místo obvykle nejsou těmi výsledky, po kterých by se v médiích objevovaly ódy, jenže devětadvacetiletý Grosjean jich dosáhl v týmu Haas. Že jste o něm ještě neslyšeli? Není moc divu, protože je to letos nová stáj v ansámblu F1 a dobrých 30 let se nestalo, aby nováček hned v prvních dvou závodech bodoval.

Rosberg dominuje formuli 1. Vyhrál už pátý závod v řadě

Vlastně v poslední době byly nové týmy ve formuli 1 spíš k smíchu, až soucitu. Z tria stájí, které do F1 vstoupily v roce 2010, to HRT zabalil po třech letech, po Caterhamu zbyly dluhy a odolal jen Manor (dříve Virgin a Marussia), který za těch šest let třikrát změnil majitele a jako jediný z oné trojice dokázal jednou (!) bodovat.

„Musíte začít od nuly, vybudovat celou infrastrukturu. Myslím, že právě to zabilo většinu nových týmů měly půl roku na vstup do F1, což je podle mě absurdní. Sám teď vidím, že to nejde,“ říká Gené Haas. A jak už napovídá jeho příjmení, jde o majitele týmu.

Sám do F1 zvolil jinou cestu. Už víc než 10 let vlastní stáj v americké sérii NASCAR, a tak když ho před dvěma lety Mezinárodní automobilová federace FIA přijala do rodiny F1, věděl, že spěchat je nesmysl. Raději vstup o rok odložil, což dnes komentuje: „Měli jsme hodně času, možná o tři měsíce víc, než jsme potřebovali. Díky tomu jsme mohli objednat třeba technické přívěsy, které trvá rok postavit. Čas nám dal výhody, které jinak nedostanete.“

„Ve Ferrari to umějí lépe“

A jinou cestou oproti neúspěšným předchůdcům šel Haas dál. S Ferrari vstoupil do téměř partnerského vztahu (získal i jejího rezervního pilota Gutiérreze) a kromě motoru od italské stáje kupuje i další součástky monopostu, což někteří konkurenti kritizují, protože podstata F1 je dle nich o konstruování. Haas se však drží litery pravidel a připouští: „Po pravdě, ve Ferrari to umějí lépe, než bychom to zvládli my.“

Ta slova jsou pragmatická, typická pro byznysmeny a vlastně i symbolická. Haas do formule 1 nešel z plezíru, jakési touhy ohromit, zvlášť je-li z USA, kde F1 není bůhvíjak sledovanou záležitostí.

Pro třiašedesátiletého továrníka ze Severní Karolíny je F1 kalkul a cesta k výdělku. Vyrábí obráběcí stroje a chce zvýšit především pomocí exportu obrat ze současné miliardy dolarů během pěti let na dvojnásobek. Prostor na růst vidí hlavně v Číně. „A srdcem tohoto plánu je F1,“ přiznává.

Esteban Gutierrez ze stáje Haas

Na miliardu ale zároveň během těch pěti let vyjde fungování týmu. „Prvních pět let bude jen o přežití. Nebudu říkat, že přijdeme na scénu a vyhrajeme šampionát. Kdybychom za těch pět let vyhráli jediný závod, bude to obrovský úspěch.“

Jenže ačkoliv od menších týmů stále slýcháte, jak je přerozdělování peněz ze zisků v F1 nespravedlivé, Haas to vyvrací. „V NASCAR pokud nevyhrajete, nedostanete ani cent. V F1 vám stačí být desátý a dostanete procenta.“

Teď po dvou závodech je v Poháru konstruktérů pátý, daleko před McLarenem či Renaultem. Je to jen „úlet“, nebo Haas rozjel svou pětiletku nad plán?

Autor:

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...